Botswana simkaart - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Remi - WaarBenJij.nu Botswana simkaart - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Remi - WaarBenJij.nu

Botswana simkaart

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

08 April 2015 | Botswana, Gaborone

Ik ben afgelopen zaterdag, de dag voor Pasen, rechtstreeks naar Johannesburg, Zuid-Afrika gevlogen (11uur) gelegen in dezelfde tijdzone als Amsterdam dus dat scheelt enorm. Ik ben op weg naar donker Afrika waar ik een maand in mijn eentje ga backpacken en dit is de beste plek om aanvang te nemen. Ik constateer dat mijn vertrek moeilijker wordt naarmate mijn dochter ouder wordt. Voor beide. Daar sta je dan met je backpack. Papa, ik zie je in de computer (Skype). Maar ik moet gaan. Ik loop naar de trein en mijn gedachten draaien op volle toeren. Wat staat mij nu weer allemaal te wachten.

Ik ben hier wel eens geweest na een reis door dit Zuid Afrika maar toen was er geen tijd meer om de stad te bekijken. Derhalve heb ik nu die tijd gemaakt en heb 2 nachten in de stad geslapen teneinde 1 volle dag Johannesburg te bekijken. Ik had de hele dag een chauffeur/gids want alles ligt ver uit elkaar. Misschien omdat het zondagochtend was en erg stil downtown zodat andere zaken je opvallen maar wat een vreselijke, intimiderende en depressieve stad. Ik ben natuurlijk in de hoogste toren geweest voor prachtige uitzichten over de stad en naar het apartheidmuseum dat tussen de stad en Soweto ligt. Indrukwekkend. Vervolgens ben ik naar Soweto gegaan. En als ik dan toch naar die township ga doe ik dat natuurlijk in stijl, met de fiets! We zijn langs het woonhuis van Mandela en Tutu gefietst.

Ik ben erg blij dat ik naar dit deel van het continent vlieg. Ik ben eerder 5 maal naar Afrika gevlogen maar nog niet naar dit deel waarvan ik veronderstel dat dit het mooiste deel moet zijn. Het deel dat ongerept is en waar de grootste concentratie olifanten van de wereld leeft, met antropologische rijkdom en zoölogische diversiteit, een deel waar drama werkelijkheid wordt met de grootste natuurspektakels op aarde. Dit is National Geographic unplugged, stay tuned!

Van Johannesburg ben ik door het mooie Zuid Afrikaanse landschap met de bus (6uur) naar Gabarone, de hoofdstad van Botswana gereden. De grens ging relatief vrij gemakkelijk maar ik werd afgezet op een zanderige vlakte aan de rand vd stad en het werd donker en geen taxi's. Tja, daar sta ik weer ergens in Afrika. Nelly, een oude nette Malawi dame heeft toen alles voor mij geregeld. Toverde ze gewoon een S4 smartphone met 4G uit haar handtas (zie foto) maar ik had haar geholpen in de bus. Een op de 4 diamanten in de wereld komt uit Botswana en het is 1 vd  minst bevolkte landen op aarde. Ik verblijf 2 nachten in deze stad en waar ik nu ben. Zoals de trouwe lezers begrijpen ben ik lekker alleen door deze kleine Afrikaanse hoofdstad gaan banjeren en hier ben ik de allochtoon. Het is 100 maal fijner dan Joburg en Afrikaanser. Veel indrukken. Ik ben mijn cultuurshock nog niet kwijt maar mijn telefoon wel. Uit mijn tas geript op een drukke chaotische plek achter treinstation. Heel gedoe met nieuwe telefoon, simkaart, oude nummers opzoeken, blokkeren etc. Moet in elk land een nieuwe sim kopen met ander nummer dus ik ben niet bereikbaar op mijn nummer totdat ik thuis ben. Daarom neem ik altijd oude telefoon mee en zet het gelukkig uit. Materiële schade valt mee maar je voelt je ineens kwetsbaar en wordt wat paranoïde over je meest belangrijke spullen anders is het einde reis en heel veel problemen. Tablet, pasjes, camera, geld. Hoe meer je spreidt hoe meer je kwijtraakt. Wat laat je in het hotel en is dat betrouwbaar of neem je het juist mee. Nou goed, het heeft me op scherp gezet.

Van Gaborone zal ik straks om 15:30 een binnenlandse vlucht nemen met een klein lijnvliegtuig over de Kalahari desert naar Maun Botswana gelegen aan de voet van de Okavanga Delta. Het is nu 30 graden maar daar is het wat warmer. Maun is de last resort voor de wildernis en de Okavanga Delta, het grootste netwerk van rivieren en moerassen op aarde die opdroogt in de Kalahari. Ik zal daar slapen in een kamp buiten het kleine stadje en welke is gelegen aan een rivier in de wildernis. Ik heb daar een tent op stijgers zonder wc. Opletten straks voor gevaarlijke wilde dieren die daar vrijelijk rondlopen. Snachts gaan plassen is geen optie denk ik. Ik ben voornemens de Colaflesstrategie toe te passen. Ik verwacht daar spectaculaire dingen te gaan doen waarover in het volgende verslag meer. Wat is Botswana een heelijk land.

Groet uit Afrika, Remi

  • 08 April 2015 - 07:32

    Ottengraf :

    Hi Remi
    Goede reis ik ga je volgen succes

  • 08 April 2015 - 08:02

    José:

    Ben benieuwd! Wij laten de Okavango waarschijnlijk buiten de reis omdat het anders (op onze luxere manier) veel te duur wordt. Maar als je straks heel mooie verhalen hebt, weet ik het nog niet....
    Have fun en wees voorzichtig!

  • 08 April 2015 - 08:40

    Berna:

    ha Remi, begint goed! Doe je verder minder vrijgevig :-)
    Lekker vroeg op dus, tenzij je the African dust mee wilt blijven dragen met je.

    have fun!

    gr.

  • 08 April 2015 - 09:32

    Vief:

    alweer veel gedaan en beleefd! Mooi verslag hoor.
    Zie het voor me, de hipste telefoon op de plek waar je dergelijke luxe het minst verwacht, echt geweldig!
    Veilige vlucht en tot ziens in de computer ;)
    kus

  • 08 April 2015 - 09:36

    Marcelle:

    Jee weer een heel avontuur. Voorzichtig en ik kijk uit naar je foto's en verhalen.
    Liefs Celle

  • 08 April 2015 - 15:33

    PA EN MA:

    JEE REMI , HEB JIJ WEER MET DIE TELEFOON. EN WIJ NEDERLANDERS MAAR KLAGEN
    OVER DE HUIZEN. VOLGENDE KEER BEKIJK IK DAN MAAR WEER JE VERSLAG I.V.M
    ALEXANDRA! PFF WAT EEN ARMOE HE. GENIET VAN JE REIS EN LET GOED OP JE
    SPULLEN. EN VOORAL GENIET! LIEFS UIT LEIDCHENDAM.

  • 08 April 2015 - 18:19

    Sytse:

    Ha Remi,

    Weer een mooi avontuur voor de boeg zo te zien. Gelukkig hebben ze in Gaborone wel gewoon de ouwe vertrouwde Spar supermarkt;) Ben benieuwd naar het vervolg van je reis. Have fun!
    Gr. Sytse

  • 08 April 2015 - 18:42

    Riaverbeek:

    Lieve Remi, net weg en dan al zoveel gedaan, gezien en beleefd! Geweldig, zo'n lieve Nelly! Geniet van je reis! Ik kijk uit naar het vervolg.
    Heb trouwens heel gezellige dagen gehad met jouw twee vrouwen!
    Liefs

  • 08 April 2015 - 22:45

    Tante Joke:

    Hoi Remi, wat spannend weer allemaal, en een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen. En nu maar hopen dat het bij je telefoon blijft. Wat een rommel en troep zeg. Sliep je ook in zo n tentje. Wat hebben we het toch goed in ons mopperende Nederlandje. Nu Remi geniet maar en doe voorzichtig met al die wilde dieren om je heen. Ik zou maar niet gaan plassen als ik jou was, dood eng hoor. Groetjes van ons, Tante Joke

  • 09 April 2015 - 09:43

    Marc El Tijs :

    gaaf man ,geniet ervan!

  • 09 April 2015 - 11:10

    MIQUE EN FRANS:

    ZO,REMI,JE MOET VROEG OP OM TE DOUCHEN EN WAT BETREFT DE PAAL WONING,WATEREN KAN OOK VANAF DIE HOOGTE. DE LEEFOMSTANDIGHEDEN ZULLEN WEL WEER BETER WORDEN BIJ HET VERVOLGEN VAN JE REIS.GENIET VAN DE DINGEN DIE OOK LIVINGSTONE ZAG.GROETEN MIQUE EN FRANS

  • 09 April 2015 - 22:35

    Ulf:

    Hoi Remi, kunnen we water exporteren om een douche rond negen uur te kunnen nemen? Veel plezier nog. Groet Ulf

  • 09 April 2015 - 23:37

    Poelie:

    Jee,ik hoef maar te knipperen met m'n ogen,
    En dan ben je weer aan de andere kant van de
    wereld!!......
    Leuk man, Botswana!!!
    Fijne tijd nog,en tot weer in NL!
    Liefs, poelie

  • 10 April 2015 - 06:00

    Ernest :

    Ha reislustige suikeroom! Denk ik al mijn contacten in mijn telefoon af te troeven met een avontuur naar India, ga jij weer naar donker Afrika. Weet je hoe dat voelt?

    Ik vind het knap dat je dit avontuur aangaat, en het is hard werken zoals je me meerdere malen hebt uitgelegd. Ik ben benieuwd wat je allemaal gaat tegenkomen.

    Als je de gids nu wilt plagen, moet je in een Fanta flesje plassen in plaats van het cola flesje. Heb je niet van mij oké?

    Hou je taai en tot gauw.

    Ernest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Botswana, Gaborone

Alle reizen

Alle reizen

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2017

Nighttrain to Georgia

25 December 2016

kerst in Bakoe

25 Augustus 2016

De grondeekhoorn en de beluga

18 Augustus 2016

Oost Canada overschat

05 Augustus 2016

IJsland onderschat
Remi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 707
Totaal aantal bezoekers 132410

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 31 December 2020

Alle reizen

Landen bezocht: