van Korea naar Japan - Reisverslag uit Sapporo, Japan van Remi - WaarBenJij.nu van Korea naar Japan - Reisverslag uit Sapporo, Japan van Remi - WaarBenJij.nu

van Korea naar Japan

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

10 September 2015 | Japan, Sapporo

De trein van Seoul naar Gyeongju reed gewoon op wielen door het groene Zuid Koreaanse landschap met heuvels en rijstvelden. De stad ligt in een groene omgeving en heeft charmante, ouderwetse wijkjes met hanoks in kleine straatjes. Overal zie je groene grafheuvels van een oude dynastie en andere monumenten die in de avond sprookjesachtig zijn verlicht. De hanok guesthouse waar we 2 nachten hebben geslapen was inderdaad traditioneel, Koreaans authentiek en sereen. Met bloemen in de binnentuin en alleen de spinsecten die geluid maken. Lichtjes achter schuifdeuren van papier etc. Net een film. We zijn daar met verschillende bussen naar de bergen gegaan teneinde een verscheidenheid aan boeddhistische architectuur uit de 8de eeuw te bekijken. In de groene bergen zijn veel pagoda's, grutto's, tempels, tombes en rotstekeningen te vinden (Unesco). De samenhang tussen de natuur, cultuur in zowel de stad als de omliggende bergen en het verblijf in het hanok guesthouse, heeft ons echt tot rust gebracht. Hier kan je een maand in retraite en vergeet je de wereld.

Anna-Nyira is hier in het Zuiden van Korea meer een attractie dan in de hoofdstad. Een levende blanke pop hebben ze nog nooit gezien en ze wordt nagekeken en bijna vereerd. We kopen een extra tas voor alle rotzooi die ze krijgt aangeboden. Soms zelfs geld maar dat accepteren we echt niet. Ze buigt wel vriendelijk zoals dat hier traditie is. Dat heb ik haar geleerd. They don't take no for an answer anyway. Koreanen staan ook op als je binnenkomt en dan buigen ze licht. Logisch natuurlijk. Ik houd daar wel van. Na al dat moois hebben we de express bus van Geongju naar het vliegveld van Busan genomen (1uur). Busan is de meest zuidelijke stad van Zuid Korea. We hoefden dus niet helemaal terug naar Seoul na enig planwerk. Infrastructuur is hier erg modern, nieuw en zeer efficiënt. Goed hoor. CS Den Haag is een lachertje en dat is net vernieuwd! Van Busan hebben we het vliegtuig genomen naar Osaka (1uur) in Japan en na een korte nacht in een overpriced hotel een domestic flight naar Sapporo (2uur). Twee onprettige vluchten. Was even druk maar we waren opgeladen in Geongju. Die kleine kan het prima handelen. We hebben onze ₩ gewisseld voor ¥. Svp, vraag me niet naar de wisselkoers tussen die twee.

Sapporo ligt op het eiland Hokkaido helemaal in het Noorden van Japan en grenst aan Rusland. Het is de niet toeristische wildernis van Japan met bossen, bergen en vulkanen. Dat wilde ik graag omdat we de rest van de reis voornamelijk in de steden blijven. Of the beaten track dus. Niemand sprak Engels en eten bestellen...... Het eiland is groot en leent zich het beste met de auto te verkennen. Die hebben we daar vier dagen gehuurd. Goed voor de afwisseling. Links rijden natuurlijk maar dat heb ik veel vaker gedaan. We zijn naar Akan NP gereden (350km.) waar we drie nachten op futons hebben geslapen in een traditionaal Japans onsen hotel (ryukan) gelegen in een klein dorpje in de bossen en omgeven met bergen en vulkanen. Een onsen is een hotspring gevoed door thermische activiteiten. Je hebt ze buiten in de natuur maar ook afgetapt in onsen hotels. In ons hotel hadden ze een aaneenschakeling van spabaden waar je in je kimono naartoe loopt. Je moest wel bloot en mannen en vrouwen gescheiden. We zijn naturisten in de wildernis geworden. Het was daar een stuk frisser in de avond overigens. Het koelde zelfs af tot 18 graden en we zijn verkouden geweest.

Een trail die we wilde lopen bleek gesloten vanwege activiteiten van bruine beren. Ik begreep niet waarom want we waren in de wildernis. Dan heb je dat. Doetjes. Een andere trail bij een kratermeer hebben we wel gelopen maar het blijft opletten en geluid maken; maar dat is met Anna-Nyira niet zo moeilijk. We hadden geen berenspray. Die kleine wil precies weten wat je moet doen als je een beer tegenkomt. Wat een mooie omgeving en geen tempel gezien. Ook leuk voor de afwisseling. We zijn ook naar viewpoints gereden met zichten op kratermeren, vulkanen en eindeloze bossen. Er is veel thermische activiteit. Het doet ons wat dat betreft denken aan Nieuw Zeeland. Een bepaalde vulkaan mocht ik niet op vanwege instabiliteit en thermische activiteit. Wat een doetjes die Japanners. We zijn die dagen erg tot rust gekomen in een omgeving die dat ook afdwingt. Dit is een beetje het Alaska van Amerika. Wat een decor voor Vivienne haar verjaardag gisteren. Tot nu toe hebben we deze reis acht Westerse toeristen gezien.

We hebben gisteren de auto ingeleverd na vier dagen natuur en de trein genomen naar Sapporo (30min) waar we nu slapen. Straks gaan we onze gereserveerde railpas verzilveren waar we twee weken met de trein mee mogen reizen. Die kan je alleen buiten Japan bestellen. We gaan morgen met de trein naar mainland Japan (Honshu island) door de langste tunnel ter wereld van Hokkaido naar Honshu, van Sapporo naar Aomori.

www.tropicalstormrisk.com

Kus,
Ons

• 10 September 2015 - 08:27

Berna:

Fantabulous!! Maar ik ga niet voor je buigen als je terug bent :-) Enjoy

• 10 September 2015 - 09:38

Frenk:

Mooi Remi! Hier is het best wel druk.
    geniet zo lang het kan!

• 10 September 2015 - 09:55

Bram:

Mooi!!! Wij werken wel :-)

• 10 September 2015 - 11:18

PA EN MA:

Wat een moois allemaal!!! Ja zoon regels zijn regels he en denk voor jullie eigen
    veiligheid. dusssssssssssssssss dan maar een watje. Stoer van Anna N hoor zo goed
    mee doen. geniet maar van al dat schoons en dat het allemaal kan. Pa en ik genieten mee.
    Doe kalm aan en dikke knuffel voor onze kleindochter.

• 10 September 2015 - 16:05

Mignon:

Gaaf!!! :), en Vief, nog een dikke verjaardagszoen, ik heb aan je gedacht in Ameland (ook leuk!)...:), xxx

• 10 September 2015 - 23:31

Riaverbeek:

Lieve Vief,
    Van harte gefeliciteerd! Ik hoop dat je genoten hebt, vast wel! Je volgende 14 verjaardagen zal je in Nederland zijn. Ook leuk trouwens.
    Wat mooi dat jullie met z'n drietjes kunnen reizen, veel zien en genieten!!
    Liefs,
    Ria

• 11 September 2015 - 12:52

Poelie:

joh, dat is toch gezellig voor anna nyira als ze 2 beren tegen komt? {gewoon zorgen dat ze broodjes bij zich heeft)
    weer een gafe reis joh!
    veel plezier nog! liefs poelie

• 13 September 2015 - 10:33

Ernest :

Lieve Anna-Nyira, Vief en Remi,

Sta ik op donderdag 10 september voor jullie deur, is er niemand thuis! Na twee uur wachten ben ik maar naar mijn moeder gewandeld, die was best blij me te zien na die zes maanden.

Wat gaaf dat jullie met z'n drieën weg zijn. Het lijkt me lastig met om een jong kind te reizen, maar ik denk dat ze er heel veel van leert en het reuze goed is voor haar ontwikkeling. Als ze ouder is mag ze mijn backpack lenen!

Ik ga jullie reis volgen vanaf Nederlandse bodem. Ik ben benieuwd naar Japan, het moet daar (zoals je schetst) heel erg beschaafd zijn. Lijkt het wat dat betreft op Engeland of is het nog een stapje verder?

Geniet van de reis en de tijd die jullie met elkaar hebben,

Ernest