Tokyo! - Reisverslag uit Fujinomiya, Japan van Remi - WaarBenJij.nu Tokyo! - Reisverslag uit Fujinomiya, Japan van Remi - WaarBenJij.nu

Tokyo!

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

17 September 2015 | Japan, Fujinomiya

Van Aomori in het Noorden van Honshu hebben we de bullettrain (kogeltrein) genomen naar Tokyo. Het traject van 730km naar het zuiden werd in 2.45 uur afgelegd met 8 stops. Ze hebben hier treinen die er onwerkelijk uitzien en erg hard rijden over de shinkansen banen. De route ging langs Fukushima en langs de overstroomde gebieden. Dat komt door typhoon Etau die ik al op tropicalstormrisk.com had gezien en volgde. Het nieuws ging toen alleen daarover en er zijn hele wijken weggespoeld. Ik weet niet precies waarom maar er vielen treinen uit op die route, behalve die van ons. In het Noorden hadden we geen last van die typhoon. Toen we in Tokyo arriveerden was de lucht meerdere dagen mooi blauw en het was rond de 30graden. Geluk gehad dus. Nou, de volgende ochtend om 05.49 werd Tokyo letterlijk wakker geschud door een aardbeving. Dat was echt niet prettig want het hele hotel ging heen en weer. Zeer onwerkelijk. Een nacht in Sapporo, een in Aomori en veel reizen die dagen hakte er aardig in. Treinverkeer is wellicht goed georganiseerd maar er zijn verschillende lijnen met verschillende treinen en klassen en met je treinpas mag je niet alles.

Tokyo is een van de dichtst bevolkte steden op aarde en daar sliepen we vijf nachten in een heel kleine, nette kamer. Japan is duur qua overnachtingen maar Tokyo is nog erger. Voor 80 euro vind je geen kamer met douche etc in Japan. Het is een zeer gedresseerde en georganiseerde stad met veel geboden en verboden. We hebben de stad bekeken maar ook twee dagtrips gemaakt buiten de stad. In de stad moet je denken aan de grootste vismarkt van de wereld, rivercruise, een tempelcomplex, de drukste kruising op aarde, skycrapers voor zichten over de stad en een heus sumo grand champions toernooi. Het toernooi der giganten. Daar had ik twee maanden geleden hemel en aarde voor bewogen om aan tickets te komen. Het is hier maar drie keer per jaar en zeer populair onder de Japanners. Ik had de reis zo gepland. We zaten bovenaan in de sumodome en wat een rituele en indrukwekkende sport. Once in a lifetime en kippenvel makend. 15000 gillende Japanners. Dit is het land van sushi, sumo, kimono, tatami, onsen, geisha, samoerai en sake. Alles gegoten in een ceremoniëel jasje.

De dagtrips vanuit Tokyo zijn met de trein naar Kamakura en Nikko gegaan. Kamakura is een dorpje aan de voet van de heuvels waar je van boeddhistische tempels naar kloosters en heiligdommen kan wandelen. Het leuke is dat de kloosters echt in bedrijf zijn en je een kijkje in de keuken krijgt. Na de intake door een wat fatsige monnik is mij aangegeven dat ik 42 jaar op water en brood nodig heb om zen-master te kunnen worden. Een 1ste klas kwakzalver dus. Nikko (Unesco) is wat verder buiten Tokyo en prachtig gelegen in de bergen tussen enorme bomen. Een sprookje dat is ontstaan door een dynastie uit 16-1800 met stenen lantaarnpalen bedekt met mos, pagoda's, mausoleums en shrines waar de Japanners allerlei rituelen uitoefenen. Anna-Nyira doet het dan na en is echt de publiekslieveling. Elke dag loopt ze erg veel kilometers maar ze blijft enthousiast en doet lekker mee. Maar het vermoeide gezin kwam elkaar tegen in die kleine kamer in Tokyo. Ik heb nog een handgemaakte replica samoerai zwaard gekocht in een speciale winkel. De antieke begonnen bij 15.000euro.

In Japan is alles nog beter geregeld en gestructureerd dan in Zuid Korea. Mensen wachten in de rij voor de trein en de conducteur biedt eerst zijn excuus aan als hij de kaartjes komt controleren. Als je in een wachtruimte komt, schikt iedereen over de vrije stoelen zodat er precies drie naast elkaar vrijkomen voor ons. Zeer hoffelijk en beleefd. Beschaafd maar tijdens het eten van noodles is hard slurpen heel gewoon. Ik slurp maar mee. Hotels hebben vaak kunstmatige spabaden en bloot wassen en scheren tussen anderen voordat je gaat badderen is normaal. Avondeten hoeft niet duur te zijn maar taxi's zijn onbetaalbaar en hotels duur en klein. De Japanners doen er alles aan om je niet lang te laten wachten. Als je de structuur doorbreekt, worden ze erg nerveus. Soms doe ik dat expres. Maar ik kan maar niet wennen aan die wc brillen met al die knopjes.

Van Tokyo hebben we een aantal treinen genomen naar Kawachiko. Een charmant dorpje in de bergen aan de voet van mount Fuji en een meer. Daar slapen we nu drie nachten in een traditioneel Japanse ryokan. Nu is het weer koud en regenachtig en 15 graden kouder. Ik ben hier gekomen om een route te klimmen naar de top van de vulkaan Fuji op ca. 3800 meter.Het is buiten het klimseizoen, hutten zijn dicht en je mag niet alleen klimmen. Omdat mijn verkoudheid ernstige vormen aanneemt en mijn benen pijn doen van de reis en het weer voor vandaag erg slecht is, heb ik besloten hier een dag te rusten en morgen te klimmen. Dan is het ook slecht weer, harde wind, regen en 3graden boven 3000meter. Daarnaast ben ik ziek en ga ik toch alleen. Ik heb ook maar 9 uur omdat ik anders het busje terug naar het dorpje niet haal. Ik heb vulkanen beklommen op alle continenten dus ik ben wel wat gewend en morgen is hopelijk mijn dag.

Groet!

  • 17 September 2015 - 01:59

    Poelie:

    WOOW wat een avonturen weer!
    Doet me denken aan m'n interrail periode

  • 17 September 2015 - 07:43

    Ada:

    Het is weer leuk om je reisverslag te lezen!!

  • 17 September 2015 - 08:22

    Ottengraf:

    wat ben je toch een bofkomt eerst botwana en nu weer dit. Geniet ervan en goede reis pas op je telefoon!

  • 17 September 2015 - 11:04

    MIQUE EN FRANS:

    LEUK WEER IETS VAN JULLIE TE HOREN.AARDBEVINGEN KOMEN DAAR VEEL VOOR,MAAR GELUKKIG
    STAAN DE SKYSCRAPERS OP KOGELS EN KUNNEN ZE MEE BEWEGEN.IK HEB WEL EENS SAKE CADEAU
    GEKREGEN VAN IEMAND UIT SEOUL.SLURPEN EN BOEREN LATEN MOETEN JULLIE WEER AFLEREN,ALS JULLIE TERUGKOMEN.ONTVANG LIEVE GROETEN VAN ONS EN EEN FIJNE VOORTZETTING VAN JULLIE
    VAKANTIE.

  • 17 September 2015 - 11:42

    PA EN MA:

    Spannend allemaal en wat een mega mooie trein! Kan Nederland niet aan tippen.
    Gelukkig dat jullie geen last van al dat water hebben echt erg voor die mensen.
    Doe vz naar boven en op tijd weg gaan dus! Dag Anna N en vief liefs uit Nederland.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 17 September 2015 - 13:00

    Elise:

    Ha Remi!
    Kom goed terug van de berg!
    Groet,
    Elise

  • 17 September 2015 - 13:18

    Mignon:

    Geweldig!! Die trein lijkt wel een monster uit Toy Story, geniet, en succes met het beklimmen van de Fuji, ik doe t je niet na!! :), dikke groet, Mignon

  • 17 September 2015 - 18:33

    Frenk :

    Haha, die knopjes aan de wc bril moet je naderhand maar eens uitleggen. K vind die treinen ook net prehistorische monsters! Grappig. Groeten, Frenk

  • 17 September 2015 - 20:02

    Mientje:

    Wat een reis ,doen jullie,met verbazing lees ik jullie wetenswaadigheden.
    Prachtig ,hoor, lieve groeten aan Anna-Nijira.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Fujinomiya

Alle reizen

Alle reizen

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2017

Nighttrain to Georgia

25 December 2016

kerst in Bakoe

25 Augustus 2016

De grondeekhoorn en de beluga

18 Augustus 2016

Oost Canada overschat

05 Augustus 2016

IJsland onderschat
Remi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 642
Totaal aantal bezoekers 132633

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 31 December 2020

Alle reizen

Landen bezocht: