wastas in de Amazonas - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Remi - WaarBenJij.nu wastas in de Amazonas - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Remi - WaarBenJij.nu

wastas in de Amazonas

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

09 Maart 2016 | Ecuador, Quito

Ik vloog dus van Panama City naar de hoofdstad van Ecuador waar ik een nacht in ruraal en bergachtig gebied nabij de airport heb geslapen in een guesthouse tussen de koeien en landerijen. Ik had daar graag een week gezeten zo charmant. De volgende dag doorgevlogen naar de grootste jungle op aarde, de Amazonas. Na een spannende vlucht van 26min (zonas mucho turbulentia) van de Andes naar de Amazonas werd ik op het vliegveld van Coca opgewacht door iemand die mij door de stad bracht naar een bootje waarmee we op hoge snelheid een uur vaarden over de Rio Napo door de jungle van Ecuador. Vervolgens langzaam over kleine vertakkingen onder monsterbomen naar een junglelodge in Yasuni NP (Unesco). Wow, wat een lokatie. Dit gebied staat bekend om zijn biodiversiteit. Ecuador is goedkoop maar dit soort exercities zijn natuurlijk duur.

Ik had drie nachten een eigen hut met douche en alle maaltijden en safari's waren incluis. Ik heb die dagen maar 5 andere toeristen gezien in de lodge en een dag was ik zelfs alleen. Wat een voorrecht, een prive ranger en het hele kamp draaide alleen voor mij. In de lodge was geen wifi, g4 en AC. Soms moest ik 05.30 klaarstaan. Bijna een strafkamp. Gelukkig hoefde ik niet zelf te koken mama. En toen ik aankwam werd mij gemeld dat ze zojuist een giftige groene slang uit mijn cabin hadden gehaald. Sir, you don't have to tell me that. Stroom was er van 18.00 tot 21.00. Er waren drie safari's per dag tussen de heerlijk uitgebreide en gezonde maaltijden door. Junglehikes, bootsafari's en met de kano. Met de kano over de kleine waterwegen onder die groene massa en met junglegeluiden was the best. Ik heb een sjamaan bezocht in de jungle die mij een hallucinerend sapje wilde aanbieden die hij ter plekke maakte. Aardige vent hoor maar ik heb dat ritueel maar overgeslagen. Misschien moet je dan ineens met zijn dochter trouwen. Je weet het nooit. Maar de verleiding was groot natuurlijk (niet vanwege zijn dochter overigens). Tussen 12.30 en 15.30 kreeg ik rust. Twee keer heb ik ook een nightwalk gelopen/gevaren en dat is zo bizar. Een voorstelling van vuurvliegjes vanuit de kano in de donkere nacht van de jungle waarbij ik niet zag waar de vuurvliegjes eindigde en de sterrenhemel begon. Ik had een kaartje voor de frontline. Er zijn hier geen bloedzuigers maar er vloog van alles in mijn hut, van groot tot klein. De klamboe beschermde mij tegen weet ik wat allemaal. Maar zoals altijd, na sunset kreeg je een oorkest van insecten dat mij raakte. Ik heb allerlei dieren gezien maar vaak lastig te fotograveren. Het was heel bijzonder.

Ik heb dit vaker gedaan. Alleen had ik niet genoeg shirts en ondergoed en het regende vaak heel hard en je loopt ook veel leeg en met drie activiteiten per dag heb je 9 setjes nodig. Niets droogt, ruim 30 graden en de luchtvochtigheid was zo hoog dat de lens van de camera besloeg. Mijn wastas was bijna vol toen ik aankwam dus heb ik alles nog maar een keer gedragen. Tja in de jungle zit je niet om mooi te zijn.

Vervolgens vloog ik terug naar Quito waar ik nu drie nachten slaap in een charmant hotelletje in de historische binnenstad (Unesco). Het is rond de 23 dus lekker koel en probeer weer op orde te komen. Ook hier veel Spaans koloniale architectuur (barok). Ik heb lekker gewandeld door de stad. Quito ligt op 2850m op de rand van een vulkaan dus ik kan goed wennen aan de hoogte voor de komende week. Omdat je ineens op die hoogte zit, sliep ik snachts zeer onrustig en soms kortademig. Overdag nergens last van. Wel elke 45min plassen. Nodig! Daar moet een verband zitten. Maar wassen en drogen moest eerst, simkaart regelen, kaartje posten, pinnen en cruise boeken voor Galapagos. Ik had al vluchten geregeld en wilde op de Galapagos last minute boeken maar ik heb vorige week een dutch girl ontmoet die daar veel werkt en zij gaf aan dat je dan niet veel keus hebt. Maar vandaag heb ik wat door de stad gewandeld met een Deense zeilster en die zei dat ik juist geen cruise moet boeken en gewoon met de ferry moet hoppen en dagtripjes moet regelen. Anyway, Veel reizigers hier gaan niet naar de Galapagos omdat het extreem duur is en nu hoogseizoen is. Daarom reis ik nu want de golven zijn nog niet hoog maar je moet diep in de buidel tasten om nu een cruise te maken. Ik heb nog niets geboekt.

Morgen begint mijn reis door de Andes en ga ik eerst met de bus naar Papallacta (2uur) waar hotsprings schijnen te zijn op 3300m hoog. Ik blijf daar slapen. Hoewel het in Quito nog rond de 20 is heb ik de klamme hitte van Panama en de Amazonas achter me gelaten en staat nu een koud deel van de reis op het programma door de Andes en langs vulkanen. Maar het wordt nog spannend want de Cotapaxi vulkaan is afgesloten omdat die sputtert (ik wil daar hiken) en bij Banjos is een echte uitbarsting geweest gisteren en daar blijf ik ook slapen. Geen oordopjes in dus snachts.

Ik ben natuurlijk in meer landen geweest. 61 zou wat karig zijn. Dat zijn de landen waar ik een bericht heb geplaatst. Mijn nummer hier is 593969794650.

Groet,
Remi

  • 09 Maart 2016 - 07:40

    Ada:

    Hoi Remi,
    Wat een toeval dat hotelletje in Quito komt me wel erg bekend voor. Ben er ook eens geweest. Veel plezier op de Galapagos!
    Ada

  • 09 Maart 2016 - 08:52

    Berna:

    tjeez, wat een avontuur weer zeg. Mooie foto's! Geniet en take care!!

  • 09 Maart 2016 - 11:09

    Frenk:

    Mooi verhaal en mooie foto's Remi! Pas je wel goed op jezelf. Als je elk uur moet plassen, drink je gewoon te veel!

  • 09 Maart 2016 - 11:49

    Zegiklekkerniet :D:

    Ik moet ook iedere drie kwartier plassen, zelfs wanneer ik niet in de kroeg sta :(

  • 09 Maart 2016 - 16:06

    PA EN MA:

    Ha dan maar hopen op een goede deo! Ja altijd op passen met rare drankjes.
    Wat een mooie bijzondere dingen zie je allemaal. die spin....brrrrrrrrrrrrrrrrrri
    dat is niet mn favoriet. verder een pracht reis he! Die lodge ziet er ook goed uit.
    Na al dat zweten kan je mooi van bed veranderen! veel geluk op je verdere trip.

  • 09 Maart 2016 - 16:18

    Riaverbeek:

    Lieve Remi, wat heerlijk voor je al dat moois zien! Wel spannend dat vulkanisch gerommel. Geniet!
    Liefs,
    Ria

  • 09 Maart 2016 - 16:43

    Anna-Nyira:

    ik zou ook wel in die hut willen logeren maar die nachtsafari sla ik over. Ik durf niet eens naar buiten als het donker is.
    Pas je wel op als je op de vulkaan bent?
    dikke kus papa (zelf geschreven, goed he)

  • 10 Maart 2016 - 11:33

    FRANS EN MIQUE:

    WEL 'N BEETJE VROEG MET DE OUDERDOMSKWAAL REMI. MISSCHIEN MOETEN WE AL EEN AFSPRAAK
    MAKEN BIJ DE HUISARTS.MOOIE FOTO'S VAN QUITO. HOPELIJK HEB JE GEEN ADEMHALINGSPROBLEMEN
    IN DE ANDES.GROET FRANS EN MIQUE EN TOT HORENS.

  • 11 Maart 2016 - 12:04

    Poelie:

    hee reem,
    toffe reis weer.ben je bij banjos nog in de hotsprings geweest???
    veel plezier nog en hasta luego zoals de Quitorianen:-) zeggen
    doeidoei

  • 13 Maart 2016 - 12:41

    Kim:

    hee remi,
    gaaf die foto's!
    ziet er erg leuk en avontuurlijk uit daar zo.
    gaat alles nog goed met je?
    met mij prima!
    dikke kus van kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Alle reizen

Alle reizen

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2017

Nighttrain to Georgia

25 December 2016

kerst in Bakoe

25 Augustus 2016

De grondeekhoorn en de beluga

18 Augustus 2016

Oost Canada overschat

05 Augustus 2016

IJsland onderschat
Remi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 132519

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 31 December 2020

Alle reizen

Landen bezocht: