De grondeekhoorn en de beluga - Reisverslag uit Toronto, Canada van Remi - WaarBenJij.nu De grondeekhoorn en de beluga - Reisverslag uit Toronto, Canada van Remi - WaarBenJij.nu

De grondeekhoorn en de beluga

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

25 Augustus 2016 | Canada, Toronto

We hebben de Noordelijke route gereden naar Mistissini en al snel waren er geen picknickplaatsen meer, werd de weg smaller en slechter en zagen we geen toeristen meer. We reden uren lang door naaldbossen en langs indianenreservaten van de Cree. De Cree zijn afstammelingen van de inuit. Anna-Nyira vond het geen indianen omdat ze geen speer hebben en niet in een wigwam wonen. De natuur werd ongerepter en het landschap veel minder gecultiveerd. Dit was waar we naar op zoek waren maar geen zoogdieren gezien. Na Mistissini houden de normale wegen op en begint een uitgestrekte wildernis tot aan the Hudson Bay en de artic circle waar in de winter ijsberen zijn. In Mistissini sliepen we tussen de indianen op een parkeerplaats in het stadje omdat er verder niets was. Ze hebben wel overgewicht en keken ons raar aan. Dit zijn ze niet gewend denk ik. Ik kon het niet goed plaatsen allemaal maar we sliepen relatief veilig.

We zijn via Lac saint Jean terug gereden en gelijk werd alles weer gecultiveerd en toeristisch. Na drie nachten wildkamperen wilden we weer naar een campground. Alles vol natuurlijk. Voor de laatste 10 dagen had ik namelijk niets gereserveerd om het gevoel van vrijheid met de camper te versterken. Er was ergens aan Lac Saint Jean nog een laatste plek vrij en daarvoor moest ik wel het strand oprijden van de opzichter en daar sliepen we dus gewoon. Je liep zo het meer in en gelukkig was het erg warm. Met een ondergaande zon avondeten aan het strand. 'S avonds gingen de kaarsjes aan en dronken we met onze nieuwe Canadese vrienden aan een kampvuur op het strand. Een charmante plek. Een mooie herinnering.

De route naar Tadoussac was prachtig door de heuvels. Daar sliepen we een paar nachten op een campground en hebben gelijk ons eigen hout gekocht. We zijn naar Tadoussac gereden aangezien in de Saint Lawrence river veel walvissen komen in augustus. Ik heb de reis zo gepland. Het is heel druk en toeristisch maar dus voor goede reden. We hebben een walviscruise gemaakt en meer gezien dan ik de afgelopen 10 jaar bij elkaar heb gezien in de wereld aan walvissen. Tijd om koffie te halen hadden we niet. Rennen over de boot! Van stuurboord naar bakboord. Dolfijnen, humpbackwhales, minkwhales, zeehonden en veel beluga's (witte walvis) en dan ook nog eens orka. Die laatste zag je niet echt goed maar toch. De baluga had ik nog niet eerder gezien en die is onwerkelijk mooi met zijn grote witte lijf in dat blauwe water. We zagen er zelfs een met kalf (zie foto). Heel erg indrukwekkend was die cruise. Het weer zat ook mee. Ik kan het nog niet geloven.

Op de reis terug naar Toronto hebben we Quebec City bekeken en naar een viewpoint gereden op een heuvel voor een blik op Montreal. Wel twee uur zoeken en verkeerd rijden en met de camper over flyovers en veel ringwegen met heel veel verkeer. Onnavolgbaar. Sresss. Maar ik wilde precies daar de skyline zien dus opgeven was geen optie. Leuke skyline maar de skyline van Toronto is veel mooier, qua ligging en architectuur. Die dagen bij de grote steden hebben we vooral bij de Walmart geslapen. De laatste dagen was het heet en hebben we op campgrounds geslapen vanwege de ac. Kingston hebben we nog bezocht,  nu zijn we de spullen aan het inpakken en alles in orde maken en dan leveren we morgen de camper in na ruim 3000km. Vrijdagnacht vliegen we naar huis.

We hebben een heerlijke en mooie reis gemaakt en hebben veel gezien en meegemaakt. IJsland hadden we onderschat en bleek soms dramatisch mooi te zijn en Oost Canada overschat. We zijn gematigd positief over Oost Canada en met name omdat we geen grote landzoogdieren hebben gezien. Daarnaast vinden wij de hoge kosten van camperhuur plus veel benzine en campgrounds (totaal 230€ per dag) niet opwegen tegen wat we hier hebben gezien. Het landschap was veelal indrukwekkend maar we hadden meer verwacht. West Canada is in alle opzichten veel dramatischer en betaal je graag die camperkosten. Daar, in de Rockies, Yukon en Alaska werden we dagelijks getrakteerd op een mix van wapiti, otter, zware beer, caribou, coyote, bever, bizon, eland, grizzlybeer, vos, dallsheep en veel meer. Hier niets dan alleen een grondeekhoorn. Maar het totaalplaatje van de gehele reis geeft ons reden te constateren dat we een fantastische reis hebben gemaakt en de walvissen hebben daar zeker aan bijgedragen. Vooral de camper gaf ons vrijheid voor 200liter benzine per 500km. We hebben wild gecamperd en op campgrounds. Het was puzzelen met de accu, waterafvoer en watertoevoer, het toilet en het gas maar dat was leuk.

Groet van ons. Een mooie afsluiting.

• 26 Augustus 2016 - 22:37

Ria:

Wat een mooi verslag van een gave reis!!
    Nu al weer een week in de tredmolen van thuis!!
    Liefs

• 28 Augustus 2016 - 15:43

MIQUE EN FRANS:

JA PRIMA ,HEBBEN WIJ TOCH HET REISVERSLAG KUNNEN LEZEN,DE INDIANEN VONDEN JULLIE WAARSCHIJNLIJK LELIJK EN DE CAMPER WAS TE MOOIE.WAT 'N ONGELOFELIJK BEBRAG VOOR
    HET HUREN VAN DE CAMPER PER DAG. GENIET NOG NA,NU JULLIE WEER THUIS ZIJN.GROETJES

• 29 Augustus 2016 - 11:47

PA EN MA:

De koffers nog op het bed van onze cruise, maar toch even reageren.
    Wat een pracht allemaal en wat een leuke foto,s. Ja ik vind Anna Nyira
    ook een bikkeltje hoor met zo veel te lopen en klimmen! Fijn dat jullie weer
    veilig thuis zijn. Zal weer even wennen zijn na al die vrijheid. Liefs.