Falafel nieuwjaarsduik - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Remi - WaarBenJij.nu Falafel nieuwjaarsduik - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Remi - WaarBenJij.nu

Falafel nieuwjaarsduik

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

03 Januari 2015 | Jordanië, Amman

Van het Noorden zijn we via Madaba en mount Nebo naar het zuiden gereden naar de Dead Sea. We zijn meer toeristische gebieden ingereden. De temperatuur is flink gestegen naar rond 25 graden en de luchten zijn net als in het Noorden strak blauw. Madaba is voor een deel christelijk en daar zijn mozaïeken te zien uit de byzantijnse periode met de oudste afbeelding van Palestina. Bij Mt. Nebo zag Moses het beloofde land maar wij zagen Palestina over de Jordan vallei! Door de bergen zijn we naar ons super de luxe spa hotel gereden voor twee nachten met maar 6 zwembaden en een kamer met balkon met zicht op de zee en zo groot en mooi dat ik telkens alles kwijt ben. Het resort heeft een privestrand aan de Dode Zee en ik mocht de auto niet zelf parkeren. Mijn hemel die zee is zout man en je blijft er in drijven en aan de overkant zie je de lichtjes in Palestina. We zijn er tot rust gekomen, genoten van alle luxe en we zijn naar de doopplaats van Jezus gereden. Een aparte plek aan de Jordaanse rivier(tje) die de grens vormt met de door Israel bezette gebieden (West Bank) wat wij natuurlijk Palestina noemen want het gezin is pro Palestina en die kleine zegt maar dat ze naar Palestina wil. Je staat dan 5 meter van Palestina met militairen en grensbewaking. Een aparte ervaring.

Vervolgens zijn we van de Dode Zee via de cruisader castles Karak en Shobak over de Kings Highway naar een ander hotel gereden in Wadi Musa. Een prachtige rit door de bergen met kastelen die je fantasie over oude tijden doen versterken. De kastelen maken onderdeel van een linie van Akaba tot Turkije om het Arabische gebied te verdedigen tegen de christenen en soms andersom. We hebben 2 nachten geslapen in Wadi Musa teneinde lang de tijd te kunnen nemen voor Petra. Wadi Musa is prachtig gebouwd in de bergen om een wadi en dit is echt een sprookje. Die kleine doet het erg goed en ze beklimt kastelen, wandelt over bergen en eet heel veel. Arabisch brood is haar favoriet. We hebben een volle dag in Petra gewandeld over 1000 treden omhoog en smalle weggetjes langs afgronden door de prachtige rode bergen met uitzichten over Petra en meer. Een behoorlijk hike en ze heeft alles zelf gedaan en ze is nog geen vier, respect. Over Petra zelf kan ik niet veel zeggen, het is zo mooi en groot en eigenlijk onwerkelijk. Ik heb best wat van de wereld gezien maar dit is een heel mooie plek en niet voor niets een nieuw wereldwonder. Zeker als je een hike maakt door de bergen langs graftombes en bizarre rotsformaties waar veel toeristen niet de tijd voor hebben. Ik kan het niet beschrijven en ik ga het niet proberen. Dit moet je zelf zien. Dit is de oude wereld!

Van Wadi Musa zijn we via Wadi Rum naar Akaba gereden. In Wadi Rum, een prachtig woestijgebied met rood zand en bizarre rotsformaties en waar Lawrence of Arbaia is geweest, hebben we met een gids met een oude jeep de woestijn verkend. Dat was lachen met die bedoeïenen en alles in de jeep was stuk. Op de weg naar Akaba werd ik door de politie aangehouden voor speeding (as usual) maar ik kreeg mijn geld terug van die lieve man want hij vond het tafereel wel grappig, die kleine leuk en mijn Arabisch goed. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Eindelijk, geen corruptie. Die kleine zei dat ik stout was geweest en de politie boos op mij was en ik misschien wel naar de gevangenis moest bij de rovers van de woestijn. Tien km. voor Akaba rijd je door customs teneinde in een meer westerse wereld te komen. Akaba, is gelegen aan de Rode Zee naast Palestina, Egypte en Saoedi Arabië.

In Akaba hebben we twee nachten geslapen tijdens oud en nieuw en de vierde verjaardag van Anna-Nyira gevierd en haar flink verwend omdat ze het zo goed heeft gedaan. Maandag gaat ze naar school! Ze hebben hier analoog aan de Unox nieuwjaarsduik de falafel-boerkini nieuwjaarsduik in de Rode Zee, ook heel charmant..... Van Akaba zijn we via Umm er Rassas terug naar her Noorden gereden over de Desert Highway naar een hotel naast het vliegveld voor de laatste nacht. Mohammed heeft de auto daar opgehaald en we zijn hem dankbaar voor alle service. Straks vliegen we naar A'dam. Het was een fijne reis en hassle free. En dat is echt wat waard met waardering voor dit volk. Natuurlijk was het soms hard werken alles op orde te krijgen. We hebben bijna altijd blauwe luchten gehad, mooie dingen gezien, lieve mensen ontmoet. Ik kan het iedereen aanraden. En dan bedoel ik niet Fox of Djoser reizen.

Iedereen gelukkig nieuwjaar en tot ziens.

  • 03 Januari 2015 - 11:36

    Diebrichje:

    Prachtige Byzantijnse mozaieken! #freepalestina!!!

  • 03 Januari 2015 - 11:47

    PA EN MA:

    DAT IS EEN LEKKERE TAART ZEG! ALLEMAAL INDRUKWEKKEND OM TE ZIEN. GEWELDIG HET BELEVEN! IK DACHT LIMBURG HEEFT GROTTEN NOU DAT IS EVEN WAT ANDERS DAAR HE.
    FIJN DAT HET MET DE KLEINE OF MOET IK NU... GROTE MEID ZEGGEN VOOR ZO,N BIKKELTJE!!!
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 03 Januari 2015 - 13:04

    Mignon:

    Supermooi en erg bijzonder, voor mij was het de nieuwjaarsduik en dan met die oranje mutsies!! Wat een stoere chick, die Anna en nog gefeliciteerd! Alle goeds en moois gewenst voor 2015!! Dikke groet, Mignon

  • 03 Januari 2015 - 16:25

    Ria:

    Wat een geweldige reis en wat een afwisseling. Jammer, dat ik al zo oud ben, dit krijg ik nooit meer te zien. Gelukkig laten jullie mij mee genieten.
    Wat gaaf dat Anna zo in de voetsporen van haar ouders treed!!
    Misschien zijn jullie alweer bijna thuis.
    Wens Anna heel veel plezier maandag!

    Liefs,

    Ria

  • 04 Januari 2015 - 13:26

    Poelie :

    Ha vief,Rémi en Anna nyira

    Mooie en bijzondere reis!
    Voor dit jaar wens ik jullie nog meer mooie
    reizen toe, en ben blij dat de kleine niet mee
    is genomen door de rovers in de woestijn,
    maar morgen vh eerst naar school gaat!
    Geniet nog na van jullie reis met mooie
    herinneringen en tot later!
    Liefs, poelie

  • 04 Januari 2015 - 17:44

    Marco Rimmelzwaan:

    Ha Remi, de allerbeste wensen en mooie reizen en gezond weer terug.
    schitterende fotos
    Hoeveel landen heb je al gehad denk je ?
    Er zijn in totaal 183 landen ?

    Have fun daarroo.

    Groeten Marco Rimmelzwaan

  • 05 Januari 2015 - 09:42

    Marcelle:

    Beste wensen voor het nieuwe jaar en een goede start zo te zien.

    Nog gefeliciteerd met Anna-Nyira.

    Jullie zijn weer een prachtige reis aan het maken.


    Dikke kus Marcelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Jordanië, Amman

Alle reizen

Alle reizen

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2017

Nighttrain to Georgia

25 December 2016

kerst in Bakoe

25 Augustus 2016

De grondeekhoorn en de beluga

18 Augustus 2016

Oost Canada overschat

05 Augustus 2016

IJsland onderschat
Remi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 661
Totaal aantal bezoekers 132644

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 31 December 2020

Alle reizen

Landen bezocht: