IJsland onderschat - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Remi - WaarBenJij.nu IJsland onderschat - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Remi - WaarBenJij.nu

IJsland onderschat

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

05 Augustus 2016 | IJsland, Reykjavik

We zijn aan de grote reis begonnen. De eerste reis met het gezin tijdens het hoogseizoen want Anna-Nyira is leerplichtig. Deze reis lag al langer op de plank. We zijn van Adam naar Reykjavic gevlogen, de hoofdstad van IJsland in drie uur plus twee uur tijdverschil. Het wordt een reis door het Westen. We hopen meer rust te vinden tov onze reizen van de afgelopen jaren door Azië. En de grote reis beginnen met een korte vlucht naar IJsland en weinig tijdverschil is comfortabel. Schiphol op zwarte zaterdag niet overigens. Veel bewapende mannen en lange rijen, vertragingen en duty free ontruimd. Serieus, ontruim alles maar niet de duty free! We zijn opweg naar Oost Canada en blijven een week in IJsland. We zijn al eens in West Canada geweest in de de ruige Rocky Mountains. Nu wilen we graag de Oostkant zien en daar zitten geen grizzlyberen maar alleen maar zwarte beren. Het Oosten is voor gezinnen, denk ik.

IJsland is eigenlijk alleen goed toegankelijk tijdens de zomermaanden dus is de vraag naar accomodaties groter dan het aanbod wat resulteert in belachelijke prijzen. Kijk niet gek op als een kamer van 8 vierkante meter zonder ontbijt en badkamer 150 € kost. Nou goed, ik heb ver van tevoren gereserveerd dus soms hebben we een eigen huisje. We zijn begonnen in de hoofdstad Reykjavic waar een wijntje 10€ is en een manderijn 1€. We sliepen twee nachten in een guesthouse. Een kleine kamer in een authentiek huis en leuk in het centrum van de hoofdstad. We hebben een museum bezocht met op ware grote nagemaakte walvissen, gelopen door de stad langs charmant gekleurde huisjes en langs de havens.

Vervolgens ben ik vroeg een soort brommobiel voor 90€ per dag gaan ophalen in Reykjavic en zijn we het land ingereden. Prachtige routes langs vulkanen met lavavelden, fjorden, watervallen, gletsjers, ravijnen en geisers. Snaefellsjokol NP, een peninsula in het Noord Westen vonden we het mooist. Onwerkelijk mooi met charmante vuurtorentjes aan de blauwe Noordelijke IJszee, kliffen met vogelkolonies, lavavelden tot aan de oceaan en een walvis dichtbij de kust. En dat allemaal onder de gelijknamige besneeuwde  vulkaan. De Golden Circle in het Zuid Westen viel wat tegen. Onderweg slapen we in verschillende soorten accommodaties en een soort farm op het platteland tussen de lavavelden nabij Skaftafel NP was het meest bijzonder. Twee nachten voor 320€ zonder badkamer, dat wel. Iets goedkoper kon ik niet vinden in deze gewilde regio. Maar we sliepen ver van de bewoonde wereld in een bijzonder gebied. We zijn daar in een boot gaan varen over een meer met van de gletsjer afgebroken ijsblokken en hebben gehiked in Skaftefel NP. Die regio is bijzonder dramatisch en iconisch en hier rijden is gevaarlijk want je ogen zijn niet gericht op de weg. Het wordt nu bijna niet donker in Ijsland en derhalve vaak maakten we lange dagen. Natuurlijk niet zo indrukwekkend als Alaska, Nieuw Zeeland of Zuid Argentinië maar IJsland heeft het wel allemaal en dat op een paar uur vliegen van Adam. Ik heb dit land onderschat. Het is hier een groot outdoor avontuur in een divers en dramatisch landschap dat niet voor iedereen is weggelegd vanwege de kosten. Anna-Nyira doet lekker mee maar vond de geisers wat spannend. De kamers en cabins vindt mevrouw wat klein en de vikingen heel erg gemeen. Het was warm of koud en soms regende het zo hard dat we volledig waren doorweekt. Over het algemeen hebben we goed weer gehad en scheen de zon. Vandaag hebben we een mooie route naar het vliegveld gereden via de Blue Lagoon. Een helder en blauw thermisch openluchtbad waar we niet in retrait zijn gegaan want we mochten niet naar binnen omdat de hele dag was uitverkocht. Mafkezen. Het avontuur in IJsland hebben we daarom afgesloten bij een vuurtoren met zicht over de zee. We slapen nu bij het vliegveld in een leuk eigen huisje en organiseren onze spullen.

Morgenochtend vroeg leveren we de auto in bij het vliegveld en nemen daarna een vlucht van Reykjavic naar Toronto in Canada waar we in de middag aankomen. Een vlucht van maar 6 uur en 4 uur min tov IJsland. We slapen drie nachten in hartje Toronto in een luxe 2 kamer appartement via airbnb. We gaan naar het continent Noord Amerika.

Ik plaats nog wat foto's.
Groet,
Remi

• 06 Augustus 2016 - 00:01

Charissa:

Hee!

Fijne reis gewenst met elkaar! :D

Groetjes,

Charissa

• 06 Augustus 2016 - 07:14

Ada:

Herkenbaar! Veel plezier in Canada.

• 06 Augustus 2016 - 10:13

Famke :

Hoi snoepjes!

Geniet van je gezinsvakantie!
    Liefs en tot gauw!

• 06 Augustus 2016 - 11:12

PA EN MA:

WAT MOOI HE ALLEMAAL! EN JOKULSARLON WAS VAST KOUD. LEUKE FOTO VAN ANNA N.
    ZELF VOND IK DAT ERG INDRUKWEKKEND. LEUK DAT JULLIE DAAR NU OOK WAREN.
    NU WEER VERDER MET DE ANDERE PLANNEN. GENIET EN DIKKE KUS VAN ONS.
    DAG ANNA N IS SCHILDPADJE LIEF ONDERWEG? HIHI.

• 06 Augustus 2016 - 13:07

MIQUE EN FRANS:

LEUK DE FOTO'S WAAR ANNA N BIJ DE WALVIS STAAT IN HET MUSEUM EN OP DE BOOT OP HET MEER MET
    IJS WAARDOOR DE KOUDE RILLINGEN OVER JE RUG LOPEN.
    BEN TOCH BLIJ IN NEDERLAND TE WONEN I.V.M. DE PRIJZEN VOOR ALCOHOLISCHE VERSNAPERINGEN.
    GOEDE REIS VERDER EN WIJ KIJKEN UIT NAAR HET VERSLAG UIT CANADA.GROETJES FRANS EN MIQUE.

• 06 Augustus 2016 - 14:20

Poelie:

Ha vief, Rémi en Anna nyira!!!
    Leuk om te lezen weer!
    Goeie reis door naar Canada!!!
    Liefs,poelie

• 06 Augustus 2016 - 14:27

Peter Ottengraf:

hallo heel veel plezier en lijkt me schitterend . Leuk met het hele gezin.

• 06 Augustus 2016 - 17:31

Tante Joke:

Prachtige natuur, zo mooi is IJsland dus. Maar ook erg duur vandaar dat men er dan niet voor kiest. Canada is ook prachtig, hebben wij ook bezocht, hadden een camper gehuurd en 6 weke rondgetrokken, geweldig. Hebben jullie ook een camper gehuurd? Nu ja dat merk ik wel in je verslagen. Die dochter van jullie is al weer een hele dame een echte meid zoals ze aan dat tafeltje zit. Nu geniet van jullie reis en van elkaar. Groetjes van ons Joke

• 08 Augustus 2016 - 08:50

José Jacobs:

Mooie reis weer, maar wel een beetje koud, brrr.
    Veel plezier!

• 08 Augustus 2016 - 10:09

Riaverbeek:

Gaaf weer Remi, Vief en Ann- Nyira!!
    Liefs

• 08 Augustus 2016 - 10:34

Henk Van Beem:

Dat ziet er tof uit! Geniet er van!

• 09 Augustus 2016 - 23:34

Mignon:

ENJOY!! :)

• 16 Augustus 2016 - 10:29

Fedor:

Mooie foto's. Ziet er goed. Overigens precies een auto die bij je lengte past :-).