Op de brommer naar Congo - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Remi - WaarBenJij.nu Op de brommer naar Congo - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Remi - WaarBenJij.nu

Op de brommer naar Congo

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

02 Oktober 2010 | Congo, Democratische Republiek v, Goma

De dagen die ik in Bwindi heb doorgebracht waren echt fantastisch. Ik sliep in een Banda op een houten veranda in een lodge in de jungle. Op de veranda stond een tafeltje waar ik in de avond bij kaarslicht en de geluiden uit de jungle kon schrijven, lezen en wat wegdromen. Ik verwachte elk moment een Afrikaan op mijn veranda die de beroemde woorden zou spreken; dr. Livingstone I presume? De gorillatrek was een uitputtingsslag maar een geweldige ervaring. Tijdens het bikkelen door de regen en de jungle kreeg de naam van het gebied, Bwindi Impenetrable, terstond betekenis maar wat een belevenis............. Op een paar meter afstand van de silverback die met bomen ging gooien om te laten zien dat hij de baas was.

Na mijn verblijf in Bwindi ben ik naar het Zuiden gereisd en met mijn backpack op de rug lopend de grens Oeganda-Rwanda overgestoken. Uit ervaring weet ik dat je bij dergelijke grensovergangen van avontuurlijke situaties bent verzekerd. Uiteindelijk ben ik beland in het duurste hotel (met privéstrand) van Rwanda in Gisenyi gelegen aan Lac Kivu op een steenworp afstand van DR Kongo. Ik heb hier twee dagen uitgerust en wat activiteiten ondernomen maar vooral samen met Daniel met het visum aan de slag geweest. Ik voel me ook erg schuldig over deze luxe. Vanuit Gisenyi heb ik, na inlichtingen over de veiligheidssituatie te hebben achterhaald, besloten de grens met Rwanda-DR Congo over te steken en via Goma in Noordelijke richting Congo in te reizen naar de vulkaan Nyiragongo, (Virunga NP, Unesco) onderdeel van het Virungagebergte.

Omdat Buitenlandse Zaken voor de provincies Noord en Zuid Kivu van DR Kongo alle reizen heeft ontraden, ben ik deze onderneming samen met een Congolees (Daniel) vanuit Gisenyi gestart. Ik had reeds thuis met deze gids gemaild en mijn wensen kenbaar gemaakt. Hij kwam mij ophalen in Rwanda en we zijn samen, je gelooft het niet, met de brommer naar Congo gereden. De genoemde vulkaan is een van de meest actieve op aarde en is in 2002 en 2007 nog tot uitbarsting gekomen waardoor destijds een groot deel van Goma is verwoest. En deze vulkaan heb ik beklommen! Daniel en ik hebben daar een groep samengesteld met dragers en beveiligers met Kalashnikovs. Na heel wat uurtjes klimmen door prachtige natuur, kon ik op de rand van de krater gaan staan en zag daarin een kokende, golvende vuurzee van Lava/magma. Wat een geweld! Sir, watch your steps, you`re not the first to die here!!! Wanneer je in Kongo staat, op de rand van een actieve vulkaan op 3500 meter hoogte met zicht op een meer van vuur denk ik; ik heb het voor elkaar, veel gekker kan het echt niet worden. Dan zie ik mijn gids tentjes opzetten met de mededeling dat er geen tijd meer is om terug te gaan. Ik heb die nacht letterlijk op de rand van de krater in een tent doorgebracht met de meest bizarre geluiden vanuit de vulkaan op de achtergrond. In de donkere nacht was een bol van licht die uit de vulkaan scheen genoeg om te beseffen dat The eye of Mordor dichterbij is dan je denkt. Het was koud en ik heb afgelopen nacht niet geslapen omdat om 02:00 mijn tent door een windvlaag werd meegenomen. Ik had al zo`n vermoeden met die storm, het hield me al scherp. Ik zat verstrikt in een bal plastic in de pikke donker en werd meegenomen door de storm en je raadt wel welke richting. Ik raakte echt in paniek maar vocht me op tijd de tent uit rollend over lavastenen. Ik kapot, spullen kapot, nog eens vallen in de donker. Gelukkig hielpen mijn mensen me. Ik heb die nacht naast het kampvuur in de koude buitenlucht zitten wachten tot sunrise. En ja door de hitte ook weer terug natuurlijk, over al die oude lavastenen.

Ik zit nu in Goma en ben de stad aan het verkennen. Daniel en ik hebben inmiddels afscheid genomen. Goma is voor een deel gebouwd op de lavastromen van 2002 en 2007 en dient als een uitvalsbasis voor hulporganisaties en mensenrechtenbewegingen. In dit deel van DR Congo is een VN vredesmacht (MONUC) actief omdat milities nog steeds de meeste vreselijke activiteiten ondernemen waarvan u de details niet wilt weten. Het voelt erg raar hun legervoertuigen te zien patrouilleren. Het zijn er veel want hier zijn veel forten gelegen van de VN en het Congolese leger waar ik langs ben gereden vanuit Goma. Samen met al dat lava, dat overal ligt, krijg ik een gevoel echt in een warzone beland te zijn. Tjeetje wat een plek op aarde.

Ik blijf vannacht niet in Goma slapen want ik heb weinig geslapen en ik ben zeer smerig van vulkaanzwavel, houtskool, zonnebrand en heel veel zweet. Ik ga terug naar Rwanda (weer een grens) en daarna mijn spullen ophalen in het hotel aan Lac Kivu. Daar kan ik alles en mijzelf weer organiseren. Vief, ik ga als gevolg hiervan van mijn planning afwijken de komende dagen. Dat hoor je nog.

Ik plaats nog wat foto`s.
Groetjes uit Congo,
Rémi

  • 02 Oktober 2010 - 13:24

    Poelie:

    Heej remi

    Wat een mooie reis ben je weer aan t maken!Wilde je jaren geleden al he,naar de berrggorillaas kan ik mij herinneren.
    Fijn dat je er nu bent geweest.
    Geniet nog van je tijd daar,en hopelijk hoor ik je reisverhalen life op de"Beusenreonie".
    Zorg dat je er bij bent, bijna net zo spectaculair als de berggorillaas!!!

    liefs poelie

  • 02 Oktober 2010 - 14:54

    Pieter:

    Hey waaghals, heb je nooit van haringen gehoord, heel handig als je je tent wilt verankeren:). Je weet als geen ander dat dit de herinneringen zijn die bij blijven, schitterend, prachtig en fantastisch om te lezen. Neem het er van,
    Pieter

  • 02 Oktober 2010 - 17:06

    Pa En Ma:

    Allemachtig wat een reis spannend eng en gedurfd! Die aap..komt me bekend voor hihi sprekend! maar alle gekheid doe vz he!Dikke kus v ons uit leidschendam.Daaaag

  • 02 Oktober 2010 - 22:17

    Vief:

    Allemaal weer zeer spectaculair (wat mij betreft soms iets te..).Wel wat weinig foto's geplaatst. Hoe kan dat? Ik denk dat je er heeeeeel veel hebt!
    Volgens het schema dat ik hier heb, klopt het allemaal nog waar je bent. Benieuwd wat je gaat wijzigen maar ook naar wat je allemaal nog tegen gaat komen!
    Kus

  • 03 Oktober 2010 - 09:39

    Mique En Frans:

    Gelukkig dat het tot op heden nog goed is gegaan Remi.Wij begrijpen dat je daarom ook,je planning gaat wijzigen.Remi nog veel reisplezier.

  • 04 Oktober 2010 - 06:15

    Maaike:

    Jeetje wat een spannend avontuur daar op die vulkaan! Aardig gek! En wat een bizarre reizen maak je toch... Heel leuk om te lezen! Groetjes Maaike en Michel

  • 04 Oktober 2010 - 06:15

    Maaike:

    Jeetje wat een spannend avontuur daar op die vulkaan! Aardig gek! En wat een bizarre reizen maak je toch... Heel leuk om te lezen! Groetjes Maaike en Michel

  • 04 Oktober 2010 - 06:16

    Maaike:

    Jeetje wat een spannend avontuur daar op die vulkaan! Aardig gek! En wat een bizarre reizen maak je toch... Heel leuk om te lezen! Groetjes Maaike en Michel

  • 04 Oktober 2010 - 06:16

    Maaike:

    Jeetje wat een spannend avontuur daar op die vulkaan! Aardig gek! En wat een bizarre reizen maak je toch... Heel leuk om te lezen! Groetjes Maaike en Michel

  • 04 Oktober 2010 - 06:16

    Maaike:

    Jeetje wat een spannend avontuur daar op die vulkaan! Aardig gek! En wat een bizarre reizen maak je toch... Heel leuk om te lezen! Groetjes Maaike en Michel

  • 04 Oktober 2010 - 06:16

    Maaike:

    Jeetje wat een spannend avontuur daar op die vulkaan! Aardig gek! En wat een bizarre reizen maak je toch... Heel leuk om te lezen! Groetjes Maaike en Michel

  • 04 Oktober 2010 - 06:16

    Maaike:

    Oeps, ging wat fout :)

  • 04 Oktober 2010 - 07:10

    Berna:

    Remi "mijn mensen"!? Begin toch een beetje de koloniaal in je te bespeuren :-)
    Geniet nog even, maar ons land heeft je nog nodig, dus take care!

  • 04 Oktober 2010 - 11:04

    Aldo:

    Geweldig!!!!!!!!!!!!

  • 04 Oktober 2010 - 12:01

    Vief:

    Zie je!!! Fijn dat je ze nog hebt kunnen plaatsen.....voor ons dan!

  • 04 Oktober 2010 - 19:34

    Ria:

    Wat een geweldig spannende reis maak je toch, mooie foto's en geniet nog verder in dat mooie land.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Congo, Democratische Republiek v, Goma

Alle reizen

Alle reizen

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2017

Nighttrain to Georgia

25 December 2016

kerst in Bakoe

25 Augustus 2016

De grondeekhoorn en de beluga

18 Augustus 2016

Oost Canada overschat

05 Augustus 2016

IJsland onderschat
Remi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 607
Totaal aantal bezoekers 133045

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 31 December 2020

Alle reizen

Landen bezocht: