Arabian peninsula - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Remi - WaarBenJij.nu Arabian peninsula - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Remi - WaarBenJij.nu

Arabian peninsula

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

23 December 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Ik vloog afgelopen vrijdag met Garuda alleen naar Abu Dhabi, de hoofdstad van een Emiraat in de Emiraten aan de Perzische golf op het Arabisch schiereiland en ben daar drie nachten gebleven. Nou ja, niet helemaal alleen. Samen met mijn beste vriend de Lonely Planet. Ook alleen. We bouwen een band op, we slapen samen, eten samen en leren elkaar na al die jaren te vertrouwen. Misschien zit het in onze naam maar we zijn onafscheidelijk en beleven alles samen.

Abu Dhabi is een stad met skyscrapers, een enorme moskee met het grootste Persian carpet on earth en een mooie skyline. Gewoon in de woestijn. De temperatuur ligt overdag tussen de 22 en 26C. want het is winter. Soms moet ik de taxichauffeur vragen de kachel uit te doen. Maar ze rijden op de meter, wat een verademing. Drank is in dit islamitische deel van de wereld niet makkelijk te krijgen dus heb ik ingeslagen op het vliegveld bij aankomst. Dat mag dan weer wel. De islam is aanwezig maar in een Westers jasje. Dit is geen Sudan of Iran. Met de wetenschap dat de islam is geboren op deze peninsula. Olie en het Westen zijn belangrijker voor de Emiraten. In de Dubai Mall zitten aan de ene tafel vrouwen met jellaba's en aan de andere tafel vrouwen met jurkjes en high heels. Heerlijk, respecteer elkaar. Veel gelopen en gezien, mp3 in, zon op mijn hoofd en marcheren maar; van die gelukkige momenten. Maar wie is de echte Emiraat? Ze komen uit heel Azië en Afrika maar niemand die ik heb gesproken is geboren in dit land.

Ik ben wel eens geweest in Dubai, een ander Emiraat in de emiraten. Deze reis wil ik meer zien van het Arabisch schiereiland. Toen we in Dubai waren, was de hoogste toren op aarde, Burj Khalifa nog niet voltooid. Nu wel. Dus ben ik skyscraperfanaat met de bus van Abu Dhabi naar Dubai gereden (2uur). Heb je de hoogste torens op aarde bezocht, kan je weer opnieuw beginnen. Dit betreft een megastructure van ongekende afmetingen in een wereld waar oliedollars input zijn voor de meest exceptionele bouwwerken en waar entertainment en comfort een eigen elan hebben. De tower is 828 meter hoog en telt 140 etages, how bizar. De lift gaat 3 etages per seconde en boven voel je de toren bewegen als een vlaggenmast. Je ziet goed hoe Dubai in de woestijn ligt en de skyline aan de blauwe golf maakt dat beeld surrealistisch. Voorts hebben we nog wat van old Dubai bekeken en hebben nog wat nagepraat in het hotel in Abu Dhabi.

Straks vlieg ik van Abu Dhabi met Oman Air naar Muscat (1uur), de hoofdstad van Oman. Nadat ik deze Arabische sprookjesstad heb bekeken zal ik met een gehuurde auto 1000km., as the crow flies, door de verlaten Arabische woestijn rijden. Samen met the Planet in de voetsporen van Larance of Arabia, door the empty quarter naar Salalah in het zuiden in Oman aan de grens met Jemen.

Groet,
Remi

• 23 December 2013 - 09:33

Vief:

Machtig zeg die foto's vanuit Burj Khalifa. Geloof dat ik old Dubai leuk zou vinden.
    Leuk dat jullie nog wat hebben nagepraat, jij en je lonely planet of was je met een groepstour?

Liefs uit Voorburg, hier is het ook goed weer voor de winter

• 23 December 2013 - 09:51

Mario:

Ziet er goed uit!

Die liften zouden we ook bij BZK moeten hebben ;)

• 23 December 2013 - 10:07

Eric Hulst:

Vorig jaar op de teurgweg van een maand India (werk) een week stop over gemaakt in Dubai. Het gezinnetje over laten komen en een weekje vakantie gevierd. Geskied in the mall of the emirates, liggen aan het strand, Burj Khalifa, Burj al Arab, alcohol drinken in de grote hotels ;-) de goud markt, souks, het eten.

Erg tof om een keer gedaan te hebben. Een kruising tussen Las vegas, New York en een echt arabisch land.

Aanrader voor iedereen om er een paar dagen tussen uit te glippen en eens wat anders wil dan de kanarische weilanden.

Leuk man, geniet!

• 23 December 2013 - 10:09

Eric Hulst:

O ja, en mijn jongste wil nu alleen nog maar dat papa een Lambourgini koopt. De rest is te gewoon ;-)

• 23 December 2013 - 10:52

Bram:

geniet ervan... en voor de thuisblijvers: kijk eens op you tube voor slechts een impressie...

• 23 December 2013 - 13:14

Trinet:

dat is even wat anders dan bij de kerstboom. lijkt me wel wat voor volgend jaar, en zo'n winter met 22-26 graden ook wel voor het jaar daarop en daarop! geniet ervan en groetjes

• 23 December 2013 - 13:58

Mignon:

Ha Remi, dat ziet er weer bijzonder uit en de vooruitzichten zijn ook bijzonder!! Wij zitten nu op Tenerife, in het zuiden enne...ja lekker weer! :), geniet van je verdere reis en groetjes aan de lonely planet. Wij gaan vandaag voor een surfpoging :), groetjes Mignon

• 27 December 2013 - 15:39

MIQUE EN FRANS:

ZO GLOBETROTTER ,JA DE GROOTSTE TOWER VAN DE WERELD STAAT BIJ ONS OP DE FRONTPAGE
    VAN DE LAPTOP.DEZE AREA MOET JE BEZOEKEN ALS JE SPECTACULAIRE DINGEN WIL ZIEN, IN EEN LAND WAAR DUS GELD GEEN ROL SPEELT.ALLES IS MET GOUD BEHANGEN.DOOR JOU FOTO'S KUNNEN WIJ OOK MEE GENIETEN VAN AL DAT MOOIS.LEUK GROETEN VAN ONS BEIDEN EN NOG GOEDE DAGEN.