Panamakanaal versus Suezkanaal - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Remi - WaarBenJij.nu Panamakanaal versus Suezkanaal - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Remi - WaarBenJij.nu

Panamakanaal versus Suezkanaal

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

02 Maart 2016 | Panama, Panama-stad

Ik gooi wederom mijn backpack op mijn rug. Het is zaterdagochtend, mooi weer. Ik kijk naar en Anna-Nyira en ik zie haar verbaasde en ongelooloofwaardige blik als ik buiten nog een keer achterom kijk. Vier seconden lijken een eeuwigheid. In de trein naar de luchthaven voel ik dat moment maar besef mij dat ik spectaculaire dingen ga doen. Het mooie Holland zie ik vanuit het raam van de trein aan mij voorbij gaan. Ik ben op alleen mijzelf aangewezen. Ik neem een rechtsreekse vlucht met KLM naar Panama City (11ur). Ik ga backpacken in mijn eentje door Ecuador, vulkanen beklimmen in de Andes, incaopgravingen zoeken, safari's maken in de jungle van de Amazonas, de luiaard en reuzenschildpad zoeken en zwemmen met zeeleeuwen in de Galapagos. Het zal tropisch heet maar ook koud worden. Ik ben pas twee keer eerder op dat continent geweest. Ik sta aan de vooravond van een avontuur.

Ik heb besloten een stopover te maken in Panama City, de hoofdstad van Panama gelegen in Midden Amerika. Ik wilde dat graag om het Panamakanaal te bekijken en te vergelijken met het Suez kanaal in Egypte. Je moet iets met je leven. Twee jaar geleden reisde ik door de Nijldelta en Sinai opzoek naar views van het Suezkanaal. Daar was ik met een arabier met auto die ik moest aanzetten tot omkoping van militairen om langs afzettingen te rijden omdat het Suezkanaal zwaar is beveiligd. Fantastisch om met geld te krijgen wat je wilt. Corruptie is de wereld niet vreemd heb ik ervaren. Het zweet stond op zijn voorhoofd maar het was gelukt. Stiekem foto's gemaakt natuurlijk (zie foto). Maar in de omgeving van het Panamakanaal staan geen tanks en luchtafweergeschut. Hier zijn platforms voor bezoekers aan het kanaal. Het grootste verschil zag ik in de flora. Hier een groene jungle waar de schepen door varen en in Suez een woestijn. Maar dat kan je wellicht ook met google achterhalen. Een verbinding tussen de Atlantische en Stille Oceaan. Schepen worden gebouwd met de afmetingen van de sluizen.

Ik slaap hier vier nachten in een hotelletje in Panama City en heb centro historico (unesco) bekeken met Spaanse koloniale architectuur `a la Havana. Touristisch stukje maar erg mooi. Ik heb ook de antieke Spaans koloniale stad (unesco) bekeken iets buiten het centrum die is verwoest door piraat Morgan. Monday closed. Fuck! Taxi weg. Die gasten lieten me er ook echt niet in. Zag ik een elegante Spaanse dame in mantelpakje. Das vast de baas. Ik kan lief kijken dus ze geleide mij langs een hek en ik had het hele gebied voor mijzelf. Heel bijzonder en tranquil zo alleen tussen de opgravingen en prachtige bomen. De temperatuur is 30graden warmer dan toen ik vertrok en heel vochtig. Ik loop vaak leeg. Panama city is het Miami van Midden Amerika en de bouwdrift wordt gevoed door de dollars van het Panamakanaal en off shore bankiers. Er is dus een heuse skyline en deze had ik nog niet gezien. Een prachtige esplanade (boulevard)langs de zee met palmbomen waar je lang kunt wandelen zoals pas in Arabië.  Het is tropisch warm en plakkerig en ik moet wennen aan de tijdzone, mijn korte broek en aan andere zaken. Ik vind de inwoners meer Caribisch dan Zuid Amerikaans. Maar goed opletten tijdens de wandelingen buiten deze gebieden want je loopt hier zo van een normale wijk in een slum. Ik ben gringo hier en het is goed de kat uit de boom kijken wat wel en niet kan.

Ik had tijd genoeg en heb een auto gehuurd om de sluizen en het kanaal te bekijken en vervolgens ben ik naar de jungle gereden naar Soberania NP. Een prachtige route naar de provincie Colon. Onderweg zie je het kanaal veel beter dan bij die toeristische sluizen. Van asfalt belande ik off road tot ik niet meer verder kon en daar heb ik de auto geparkeerd onder een palmboom en een junglehike gemaakt met scheewende brulapen in de bomen. Ik was opzoek naar de luiaard maar die heb ik niet gevonden. Gelukkig ook geen puma of krokodil. Je loopt daar helemaal alleen. Erg bijzonder en de dag had te weinig uren. Een paar weken geleden reed ik nog met een huurauto door de woestijn van Qatar. De wereld kan klein zijn. Wel weer goed opletten in het verkeer. Bij de kassa duurt het hier overal eeuwig lang en niemand in de rij schijnt zich te storen en ik geloof mijn ogen niet dergelijke traagheid waar te nemen. Maar bij elke kruising rijden ze elkaar letterlijk dood omdat ze niet willen wachten.

Morgenochtend vlieg ik van Panama City naar Quito (2uur), de hoofdstad van Ecuador. Van Midden naar Zuid Amerika. Omdat Quito hoog ligt en het kouder is (20) heb ik besloten na een overnachting nabij het vliegveld gelijk door te vliegen met weer een ander vliegtuig naar Coca een stadje in de Amazonas (30min). Een stad met zo'n naam belooft veel goeds. Gelegen in het grootste regenwoud op aarde. Dat ligt veel lager dan Quito en het klimaar is heter zoals in Panama. Vandaar. Eerst heet en dan hoog en koud heb ik bedacht.

Groet,
Remi

  • 02 Maart 2016 - 07:54

    Mignon:

    ...altijd weer een verassing om te lezen wat de volgende wereldstop is...bijzonder!! Geniet! Dikke groet, Mignon :)

  • 02 Maart 2016 - 11:47

    Poelie:

    Leuk Rémi om te lezen weer!
    Wist je trouwens dat de bekende panamahoeden
    niet in Panama gemaakt worden maar in Ecuador?
    Die ga je ook nog wel tegenkomen daar

  • 02 Maart 2016 - 13:15

    Lars:

    Erg leuk en interessant om te lezen Remi, evenals vorige verslagen.
    Veel plezier en ik kijk vanuit de Outback uit naar de volgende blog !
    Gr Lars

  • 02 Maart 2016 - 15:07

    Fedor:

    ben je weer zonder waarschuwing vooraf er vandoor! Maar het zij je gegund. Geniet er van! het ziet er mooi uit trouwens.
    gr. fedor

  • 02 Maart 2016 - 15:30

    PA EN MA:

    HA ZOON, JA WEER EEN SPANNENEDE REIS VOOR JOU. MAAR VOOR ONS OOK ,WAT NOU GELUKKIG GEEN PUMA!!! MAAR OOK VEEL MOOIS. GENIET MAAR VAN ALLES. DAAR WARM EN HIER GUUR.
    LIEFS UIT LEIDCHENDAM. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 02 Maart 2016 - 17:15

    Tante Joke:

    Hallo Remi, wat een reis weer. Het oude gedeelte vindt ik toch mooier op de foto dan die hoge gebouwen, zou me daar erg klein vinden. Die aap in die boom was die gevlucht voor jou of had je geluk dat hij je niet zag. Die stadsbus moesten ze hier ook maar zo versieren dan werden de mensen er misschien wel vrolijk van en hoeven ze niet zo agressief te doen tegen de chauffeurs. Remi geniet van je reis, en doe voorzichtig hoor groetjes van ons, Tante Joke

  • 02 Maart 2016 - 18:33

    Riaverbeek:

    Hi Remi, wat heerlijk voor je dat je weer op reis bent! Geniet ervan en laat ons meegenieten van al het moois wat je tegenkomt!
    Liefs

  • 02 Maart 2016 - 18:33

    Sacha:

    Hoi Remi, de Galapagos eilanden zijn echt heel mooi. Wij waren er in 2006, 10 jaar geleden alweer. Veel toeristischer waarschijnlijk weer. Geniet maar weer!!
    Zoen Sacha

  • 02 Maart 2016 - 20:34

    Vief:

    knap geregeld weer die variatie in een paar dagen ...en hop...weer verder!
    Vind je profielfoto wel helemaal top hoor! :)
    kus
    Anna-Nyira schrijft haar eigen verhaal.

  • 03 Maart 2016 - 09:59

    Henk Van Beem:

    Weet ik eindelijk weer eens wat je doet :)
    Je bent nu in 61 landen geweest, ongelooflijk.
    Veel plezier en goeie ervaringen!

  • 03 Maart 2016 - 11:54

    FRANS EN MIQUE:

    ZO,REMI, JE GAAT DUS EVEN BIJ DE INDIANEN WONEN,VERTOEVEN IN DE JUNGLE LIJKT ONS NIET AL
    TE PRETTIG ,WANNEER JE OOK NOG MOET WENNEN AAN HET KLIMAAT.
    REMI GEEN GEVAARLIJKE DINGEN DOEN EN KIJK UIT VOOR WILDE DIEREN EN PYRANJA'S.
    GOEDE VOORTZETTING VAN JE REIS,GROETEN FRANS EN MIQUE.

  • 06 Maart 2016 - 14:37

    Anna-Nyira:

    hoi papa,

    ik vind alle foto's mooi. Weet niet welke ik het mooist vind.
    Dat gedraaide kantoorgebouw vind ik wel grappig. De discobus is ook grappig.
    Dat Panamakanaal is wel bijzonder. Denk dat ik het cool zou vinden om gewoon om Zuid-Amerika te varen!
    Dag papa

  • 07 Maart 2016 - 22:07

    Ernest :

    Globetrotter! Wat moet dat kanaal machtig mooi zijn, gaaf om dat te zien. Geniet van dit avontuur en pas een beetje op (dat was natuurlijk een grapje). Hoe meer jaren ik je blog volg, hoe meer respect ik krijg je voor je reislust. Ik kom snel weer een keer eten voor een live verslag.
    Knuffel,
    Ernest
    Ps: loop nu coschappen in het Bronovo, dus dat is bij jullie om de hoek!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Alle reizen

Alle reizen

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2017

Nighttrain to Georgia

25 December 2016

kerst in Bakoe

25 Augustus 2016

De grondeekhoorn en de beluga

18 Augustus 2016

Oost Canada overschat

05 Augustus 2016

IJsland onderschat
Remi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 776
Totaal aantal bezoekers 132709

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 31 December 2020

Alle reizen

Landen bezocht: