Malawi diving - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Remi - WaarBenJij.nu Malawi diving - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Remi - WaarBenJij.nu

Malawi diving

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

02 Mei 2015 | Malawi, Lilongwe

Ik heb vaker alleen gewandeld off the beaten track in bijvoorbeeld Cairo, Old Delhi, Kampala en Karthoum, maar de 6 uur durende exercitie in Lusaka met Hugh (soort gids) ging toch even wat verder omdat hij de door mij aangewezen plekken niet goed genoeg vond en we derhalve ook stukjes in propvolle busjes reden naar townships. We hebben uren gelopen langs chaotische busstations, markten en door townships. Mijn zintuigen werden zo getrickerd dat ik de draad soms even kwijt was en mijn hersenen oververhit. De mensen waren vriendelijk maar soms bang omdat ik volgens Hugh een Muzungu ben die ze daar nooit zien. Ja, en ik dan? Mijn hart maakte veel slagen op sommige plekken maar de ervaring was geweldig maar ook heftig. Kinderen met open wonden en zweren die spelen tussen afval en in open riolen. Nou, ik laat het daar maar bij want ik moet het zelf ook nog verwerken.

Ik ben in Lusaka opgehaald voor een 4 daagse georganiseerde privetrip naar South Luanga NP in het Noorden van Zambia. Ik sliep daar 3 nachten in een charmante hut met badkamer en na sunset graasden de nijlpaarden naast mijn hut en 's nachts hoorde je vlakbij oergeluiden. Ik moest mijn manderijnen inleveren en mocht onder geen beding alleen teruglopen na het avondeten vanwege mogelijke olifanten en ik werd gewekt om 05:00. Het leek wel een strafkamp. Ik heb daar 4 safari's gemaakt en het waren de beste met olifanten naast de open jeep en we zagen 2 zebra's die richting leeuwen liepen. Het zicht was goed op een open veld. De leeuwen gingen sluipen. Dit gaat toch niet gebeuren? Het was een theater. Een schouwspel. Een leeuwin ging vol in de aanval maar zonder succes. Dit zie ik nooit meer zo goed en ik kon nog een foto maken ook. Normaal gesproken moet je blij zijn als je een leeuw ziet. En tijdens een bushwalk stonden we ineens oog in oog met leeuwen en dat is lopend zeer gevaarlijk. Ik zag ze als eerst en het mannetje was op nog geen 30meter afstand. Rangers zeer alert en instructies als hij zou aanvallen want ze hadden ons gezien en namen de sluiphouding aan. Adrenaline! Ik had volgens hen een zeer scherp oog en of ik dit vaker had gedaan. Yes sir, on all continents.

Vervolgens heeft een mannetje mij opgehaald en naar de grens gereden van Zambia en ik moest alleen lopen naar Malawi waar een andere auto klaarstond die mij naar Lilongwe heeft gereden waar de privereis eindigde. Ik ben hier gekomen omdat het reistechnisch handig is maar niet om Malawi te bekijken, dat komt nog wel. Omdat ik een paar dagen over had, heb ik mijn spullen in Lilongwe achtergelaten en met een kleine tas drie dagen naar Cape McClear aan Lac Malawi gegaan maar dat is niet makkelijk te bereiken met meerdere propvolle busjes en ik was te laat. Gelukkig heb ik in Lilongwe een Malawiaanse hotelmanager en een Britse duikinstructrice ontmoet die werken in Cape MacClear en ik mocht meerijden! Derhalve heb ik de volgende dag prive duiklessen van haar gekregen en vervolgens naar een mooie plek gevaren waar ik samen met haar mijn eerste duik in mijn leven heb gemaakt van 45 minuten. Gewoon in Lac Malawi in Afrika waar ook krokodillen zitten! De onderwaterwereld is nieuw voor mij (behalve snorkelen) en ik vond het heel bijzonder en spannend en het is best moeilijk. Veel gebarentaal en materiaal en heel serieus. Ik ga mijn diploma's halen in Egypte asap en heb een nieuwe uitdaging gevonden. Het is ook heerlijk onder de zon, in het warme meer en aan strand en varen en toch sportief. Cape Maclear is ook echt een paradijsje hoor met Baobab bomen aan het meer en interactief met de bevolking. Ik heb vanacht na de reis terug weer in Lilongwe geslapen.

Afrika kennende had ik de reis ruim gepland maar dat bleek niet nodig en derhalve had ik soms veel tijd over maar ik heb wel veel spectaculaire dingen gedaan. Maar goed, in het zwembad vertoeven of met een glas wiskey onder een parasol van stro is ook niet vervelend. De Afrikanen vinden het fantastisch als ze mij zien drijven in het zwembad. Geef ik natuurlijk een showtje drijven. Roept een dikke mama, sir are you a frog? No mam, but I was in another life. Helemaal in de war. Dat geloven ze hier echt. Hoewel anderen helemaal onder zaten ben ik 1 keer gebeten door een mug. Iedereen was jaloers. Ik heb safari's gemaakt per voet, boot, vliegtuig, kano, jeep en auto. Soms heel spannend en zeker niet zonder gevaar, maar de bushwalks zijn het beste. Dan voel ik me op een of andere manier echt verbonden met Afrika. Dan kan je de rode Afrikaanse aarde voelen met je handen alsof het een eigen hartslag heeft. Oog in oog staan met de grootste dieren op aarde.

Vanmiddag vlieg ik met een vreemde airline van Lilongwe naar Lusaka. Hoop op tijd te zijn voor mijn hoofdvlucht naar Adam en zondagochtend mijn gezin te kunnen zien want ik mis ze enorm.

Kus, Remi

  • 02 Mei 2015 - 10:14

    PA EN MA:

    Ja wat kan ik nog zeggen na al dat moois en ook minder moois. Prachtig land en dieren.
    Tegelijker tijd wat een nare dingen gebeuren daar ook als ik lees van die kinderen.
    Maar zonder meer een geweldige reis gemaakt Remi! Blij dal alles zo goed is gegaan.
    Welkom thuis en goede reis naar Nederland. liefs Pa en Ma.

  • 02 Mei 2015 - 12:03

    Sacha:

    Wederom enorm leuk je verhalen te lezen. Heftige dingen gezien en hele mooie dingen gedaan. Er kunnen weer wat punaises op je kaart. Veilig thuis en tot snel.
    Zoen!

  • 02 Mei 2015 - 18:31

    Riaverbeek:

    Hi Remi, wat een prachtige foto's en een mooi reisverslag!
    Goede terugvlucht en ga heerlijk genieten van je 2 vrouwen en je mooie huis!
    Liefs,
    Ria

  • 03 Mei 2015 - 13:57

    Frenk:

    Mooi Remi. Spannend met die leeuwen!
    Dat maak je op de Turfmarkt niet mee!
    Maar wel weer andere dingen.
    Tot snel. Groet,mFrenk

  • 03 Mei 2015 - 15:36

    FRANS EN MIQUE:

    INMIDDELS BEN JE WEER THUIS EN ERVAAR JE WEER HOE HEERLIJK NEDERLAND IS !
    WIJ HEBBEN OOK MEDELIJDEN MET DE MENSEN EN KINDEREN IN DE SLOPPEN WIJKEN,
    HEBBEN VEEL RESPECT VOOR DE MENSEN VAN ARTSEN ZONDER GRENZEN.
    WIJ ZAGEN IN JE VERSLAG DE ENORME MISSTANDEN,BEDANKT EN TOT ZIENS.

  • 05 Mei 2015 - 20:33

    Vief:

    blij dat je weer thuis bent maar wat een bijzondere reis. Volgens mij een van de meest indrukwekkende.
    Op naar Japan en Zuid-Korea met z'n 3-en.
    luv u

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Lilongwe

Alle reizen

Alle reizen

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2017

Nighttrain to Georgia

25 December 2016

kerst in Bakoe

25 Augustus 2016

De grondeekhoorn en de beluga

18 Augustus 2016

Oost Canada overschat

05 Augustus 2016

IJsland onderschat
Remi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 695
Totaal aantal bezoekers 132729

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 31 December 2020

Alle reizen

Landen bezocht: