Islas Galapagos; shirt & shorts - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Remi - WaarBenJij.nu Islas Galapagos; shirt & shorts - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Remi - WaarBenJij.nu

Islas Galapagos; shirt & shorts

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

27 Maart 2016 | Ecuador, Puerto Ayora

De busroute van Cuenca naar Guayaquil, het eindpunt van mijn busreizen en mijn tijd in de Andes, was de mooiste. Dwars door Cajar NP. In het laagland van Ecuador was het gelijk plakkerig rond de 33 en in de avond koelt het niet af. De volgende ochtend vloog ik naar de Galapagos 1.5uur. Een archipel in de Stille Oceaan. In de voetsporen van Darwin.

Ik sliep een plakkerige nacht op het eiland Santa Cruz. Ik moest met de taxi, vliegtuig, bus, boot en weer een bus om bij mijn hostel te komen. Dat heb je als je het alleen regelt. Je kan hier wel makkelijk je bike in de jeeptaxi gooien en zo heb ik reuzenschilpadden in de heuvels bezocht. Echt massive en op 2 meter afstand. Ik had al snel meerdere last minutes gezien in het dorp waar ik sliep en uiteindelijk gekozen voor een van de meest luxe boten voor een cruise van 4 dagen langs 4 eilanden. Ik betaalde een paar duizend dollar minder dan mijn shipmates omdat het lastminute was. Het was echt het grootste, duurste en meest luxe jacht dat in de baai ronddobberde. Maar 13 passagiers op de boot met 10 man personeel waaronder een professionele gids. Ik deelde mijn luxe kamer met ac met een Belg. Aardige gast. Ik weet nog goed dat ik zo zenuwachtig was aan de vooravond van mijn vertrek naar open water. De Stille Oceaan. Ik ben bang voor de open zee en de golven in de nacht sinds de overtocht van Tasmanie naar Australie. Daarom heb ik besloten niet over de evenaar te varen maar net iets daaronder. Ik had niet veel tijd om alles te regelen want ik moest de volgende dag klaarstaan.

Op de boot zaten erg rijke figuren. Uit Japan, US, Europa en een grote Mexicaan waarvan ik vermoede dat hij de leider was van een kartel. We kregen tussen de activiteiten uitgebreid te eten. Het varen was heerlijk en op de boot verplicht op blote voeten. Graag! Drie activiteiten per dag. Soms werden we met de zodiac naar het land gevaren om te wandelen of te snorkelen vanaf een strand of snorkelen op zee. De haaien zwommen onder mij, gesnorkeld met zeeleeuwen en zeeschildpadden op open zee. Dat was onwerkelijk mooi. Ze gaan heel snel en als ik naar beneden dook zwommen ze om mij heen. Af en toe zwom er een Mantrarog voorbij en dolfijnen zwommen mee in de boeg van dat enorme jacht. het was heel heet aan land maar op de boot was het heerlijk. Wel opletten met snorkelen en de current. Soms werd ik door golven en stroming bijna tegen de rotsen geslagen. Ik was de gids vaak kwijt want die ging veel te snel. We snorkelde vaak een behoorlijke route en soms door doorgangen en grotten. Ik heb een Go Pro camera (actioncam) gekocht voor onderwater en die werkt prima en ik heb fantastische filmpjes gemaakt. Soms ging het in de nacht even tekeer maar het viel erg mee. Ik heb weer wat vertrouwen teruggewonnen op de zee. De cruise eindigde op weer een ander eiland dan vanwaar ik vertrok.

Daar heb ik twee nachten geslapen in het enige en kleine dorpje en zelf gewandeld en gesnorkeld buiten dat dorpje. De zeeleeuwen en iguana's liepen daar gewoon op straat en ze lagen op de bankjes. Vooral na sunset zag je ze niet en ineens hoorde je dan gebrul omdat je te dichtbij was gekomen. Soms blokkeren ze je weg en laten ze je er niet door. Eigenwijze donders. Omdat mijn vlucht naar het vaste land vanaf een ander eiland ging, heb ik een highspeed ferry genomen (2uur) naar dat eiland. Ruige overtocht. Geen kopje koffie aan dek zeg maar. Maar valium, Hardwell op max volume door mijn ipod en op hoge snelheid varen op een klein jacht over de Pacific is een goede combinatie. Ik wilde eigenlijk nog een keer. Ik sliep daar nog een nacht in hetzelfde hostal als waar ik begon en heb ik daar ook nog alleen gewandeld en gesnorkeld en aan stranden gelegen. Ik heb dus zowel een cruise gemaakt als alleen gehopt. De afgelopen tijd ging ik meerdere keren per dag te water. Ik was daarom al snel gestopt ondergoed te dragen. Shirt en shorts, meer heb je niet nodig. Het was er ook te heet voor. Verwildering was in gang gezet. I like that.

Deze reis was echt fantastisch. Zo divers in landschap en fauna. Van Panama tot de Amazonas, de Andes en de Galapagos. Mijn hoofd zit vol. Ik heb met recht iets van de wereld gezien. Het was hier wel relatief makkelijk reizen, veilig en onbezorgd. Maar dat helpt je wel makkelijk je weg te vinden. Dit is geen Soedan. Wel rare dingen meegemaakt. Ik heb wel wat geworsteld met klamme hitte, golven, hoogte, honden en natuurlijk die kuthaan. Vaak had ik tijd genoeg en soms superdruk met organiseren. Het leest wellicht makkelijk weg maar het gaat niet vanzelf dit alleen te regelen en uit te voeren.

Ik ben inmiddels teruggevlogen naar Guayaguil waar ik slaap in hetzelfde hotel als toen ik uit de Andes kwam. Morgen kan ik de stad nog bekijken en dan vlieg ik zaterdag door de nacht van Guayaguil met KLM rechtstreeks naar Adam. Goed bedacht al zeg ik het zelf. Ik denk dat het nog Pasen is als ik thuiskom. Zomertijd?

Ik bedank iedereen die het mogelijk heeft gemaakt deze reis te maken.

Ik plaats nog wat zeer mooie foto`s.

Groet,
Remi

  • 27 Maart 2016 - 23:04

    Mignon:

    Ha Remi, geweldig hoor!! Benijd je in zeer positieve zin voor je reislust en -moed...Vief en ik hadden bedacht binnenkort weer eens sushi eten bij jullie om de hoek!! :), veilige terugreis en geniet nog na van alle zeer mooie momenten! Dikke groet, Mignon

  • 27 Maart 2016 - 23:22

    Remi :

    ja leuk. maar die tent is broke. verzinnen we iets anders met Poeli. ff wennen met de jetlag enzo.... mail je snel.

  • 28 Maart 2016 - 09:55

    Poelie:

    Leuke reis weer Rémi!geniet nog ff na!
    Leuk om binnekort je verhaal live te horen!!!
    Ik weet nog wel een leuk Ecuadoriaans
    restaurantje waar ze cavia serveren!
    Misschien is dat n leuke optie!

  • 28 Maart 2016 - 11:02

    Lars:

    Wat een spectaculaire reis! Mooie foto's. Heerlijk om te lezen als je weer eens een nacht in de voorstoel van je Fiatje Punto tegemoet gaat.... Dit komt hoog op mijn lijst. Waar gaat de volgende reis naartoe?
    Lars

  • 28 Maart 2016 - 11:27

    PA EN MA:

    Woorden overbodig denk ik! Nu weer even wennen in koud en guur Nederland.
    Fijn dat je er weer bent. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 28 Maart 2016 - 13:13

    Riaverbeek:

    Welkom thuis Remi!
    Wat een ontzettend gave reis heb je gemaakt en georganiseerd! Ik bewonder je.
    Geniet weer van je vrouwen!
    Liefs,
    Ria

  • 28 Maart 2016 - 15:10

    Anna-Nyira:

    hoi pap,
    mooi de foto's! vind de schildpadden mooist.
    fijn dat je weer thuis bent. heb je heel erg gemist.
    kunnen we weer samen spelen.
    kus anna-nyira.

  • 28 Maart 2016 - 15:16

    Vief:

    dus...valt niets meer aan toe te voegen!
    enne, die tent bestaat nog gewoon hoor maar dan eet Remi lekker cavia en houden wij het bij sushi!
    zoen

  • 30 Maart 2016 - 08:55

    Patrick:

    Mooie verhalen weer Remi, en prachtige plaatjes. Welkom thuis!

  • 30 Maart 2016 - 19:44

    FRANS EN MIQUE:

    NU WIJ DIT SCHRIJVEN ZIT JE AL WEER VEILIG THUIS. VOOR JOU WAT VERKOELING EN WAT HOLLANDSE REGEN.TOT ZIENS REMI.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Puerto Ayora

Alle reizen

Alle reizen

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2017

Nighttrain to Georgia

25 December 2016

kerst in Bakoe

25 Augustus 2016

De grondeekhoorn en de beluga

18 Augustus 2016

Oost Canada overschat

05 Augustus 2016

IJsland onderschat
Remi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 781
Totaal aantal bezoekers 132654

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 31 December 2020

Alle reizen

Landen bezocht: