Van Estland naar Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Remi - WaarBenJij.nu Van Estland naar Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Remi - WaarBenJij.nu

Van Estland naar Finland

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

24 September 2011 | Finland, Helsinki

Beste lezer,

Vanaf Voorburg zijn we een paar duizend km. naar de hoofdstad van Estland, Talinn gereden en met de auto op de boot overgestoken naar de hoofdstad van Finland, Helsinki. Vanaf Voorburg zijn we door de Schengenlanden Nederland, Duitsland, Polen, Litouwen, Letland, Estland naar Finland gereden zonder dat we ons paspoort moesten tonen. De buitengrens van de EU wordt tijdens deze reis gevormd door bijvoorbeeld Wit-Rusland of Rusland waarvan ik er tijdens deze reis 1 heb kunnen ervaren. En omdat ik dat stuk asfalt niet weer wil zien, hebben we een grote boot genomen van Estland naar Finland, van Tallinn naar Helsinki, van de Baltic Region to Sandinavia, ten einde na een paar dagen Helsinki vervolgens de boot te nemen van Helsinki naar Travemunde, Duitseland. Vanaf Tallinn gaat namelijk geen boot naar Duitsland.

We hebben voor twee nachten een kleine bungalow betrokken op een camping in Finland op een uur rijden van Helsinki. Dubbele prijs en drie keer kleiner tov de voorafgaande bungalows. Toch valt het wel mee met de prijzen in de hoofdstad. Vief heeft nut en noodzaak vd TomTom begrepen, midden in het stadscentrum intoetsen; navigeer naar Mango Mode. De hoofdstad van Finland is behoorlijk groot en natuurlijk meer westers dan de andere hoofdsteden die we hebben gezien. Hier zijn de mensen weer beleefd, vriendelijk en zeg maar.... beschaafd naar onze normen en waarden itt tot het stuk tussen Duitsland en Helsinki. Vanuit de stad hebben we op de dag van vertrek een klein bootje genomen naar Suomenlinna (Unesco), een oud fort gelegen op een eiland in de archipel voor Helsinki. We zijn weggeregend!

We zijn donderdagavond aan boord gegaan voor een boottocht van 27 uur van Helsinki naar Lubeck Duitsland. Een enorm schip waar we hebben geslapen in een buitenhut met zicht op the Baltic Sea. Er was wel wat te doen aan boord maar deze lijn wordt vooral gebruikt om bloemen en fruit vanuit Nederland naar Rusland te vervoeren. Het schijnt sneller en goedkoper te zijn dus veel lading aan boord. Omdat we gisteravond laat zijn aangekomen hebben we een hotel genomen in Lubeck... geloof ik. Vandaag rijden we terug naar ons appartement in Voorburg. Ik hoop dat de auto blijft werken tot Voorburg.

Tallinn is overigens de culturele hoofdstad van 2011. Echt een aanrader voor degene die een stedenreisje willen maken. De meest charmante stad van alle steden die we tijdens deze reis hebben gezien.

Ik plaats nog wat foto`s.
Kus van Anna-Nyira, Remi en Vief.

• 24 September 2011 - 09:06

Pa En Ma:

Welkom thuis jullie mogen wel dankbaar zijn dat de auto
    het zo goed heeft gedaan! Voor zon oud beestje!!!
    En Anna N ziet er weer goed uit op haar paardje,leuk
    hoor. Het is vast een indrukwekkende reis geweest.
    Liefs van ons.

• 24 September 2011 - 17:02

Mique En Frans:

Welkom thuis,vooral omdat het hier nu prachtig weer is en Remi dan kan je je verjaardag mooie thuis vieren.Voor de 28ste nu al van harte gefeliciteerd . Werd Anna N. niet zeeziek op de boot Viefje?
    After all hebben jullie toch 'n prachtige reis achter de rug met veel indrukken en zijn jullie weer veilig thuis. liefs en groeten Mique en Frans.

• 24 September 2011 - 21:24

Aldo:

Gaaf zeg met z`n boot...

• 25 September 2011 - 17:44

Home Sweet Home...:

...weer een supermooie reis in the pocket...hoop dat jullie er voorlopig nog even van kunnen nagenieten! Dikke groet, Mignon

• 25 September 2011 - 20:11

Ria:

Mooie foto's en ook weer heerlijk thuis.
    Tot snel!
    Liefs

• 26 September 2011 - 06:57

Berna:

Remi, dat van dat Duitseland moet je me toch eens uitleggen.......
    Mogen we zingen van de week, of blijf je nog een paar daagjes weg?

• 27 September 2011 - 12:58

Poelie:

Lees jullie reisverslag nu pas.
    Kicke reis gemaakt hoor!
    Hoop dat jullie niet zeeziek waren op de boot.
    Nu weer wennen in t dagelijks leventje van hier!
    Succes ermee, en hopelijk tot snel ziens!
    liefs poelie