In de grote Vohol naar Cyprus - Reisverslag uit Limasol, Cyprus van Remi - WaarBenJij.nu In de grote Vohol naar Cyprus - Reisverslag uit Limasol, Cyprus van Remi - WaarBenJij.nu

In de grote Vohol naar Cyprus

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

25 Mei 2012 | Cyprus, Limasol

Vogels vindt Anna-Nyira erg leuk, maar ze kan de g niet uitspreken. Klinkt als vohol. En dan wijzen naar een vliegtuig, hommel of gewoon een vogel. Nu mocht ze in de grote vohol waar we voor 10 dagen naar Cyprus mee zijn gevlogen. Een appartement met twee kamers en een keuken. Kunnen we zelf boodschappen doen. Ik heb een locatie centraal op het eiland gekozen (Limasol), 200 meter van de zee, zodat we nooit ver hoeven te rijden naar bezienswaardigheden. Hier wordt links gereden, again. Ik begin inmiddels te twijfelen of rechts rijden wel normaal is. De auto heeft een afwijkende kleur kentekenplaat zodat iedereen weet dat de bestuurder zo`n eikel uit dat andere Europa is en dat die zich wel eens van weghelft vergissen. Ik heb zo`n kleur kentekenplaat natuurlijk niet nodig. De wegen zijn goed en rustig overigens.

De bezienswaardigheden, erg mooi en afwisselend. Antieke steden, natuurgebieden, stranden, kastelen, oude kerkjes en andere zaken die het bewogen verleden en de oude griekse mythologie ademen. Dat komt omdat Cyprus geografisch niet in Europa ligt maar tussen Turkije en het Midden-Oosten. Derhalve zijn alle grote volken uit de geschiedenis hier geweest; Grieken, Assieriers, Perzen, Alex, Egyptenaren, Romeinen (Byzantijnen), Arabieren, Ottomanen en uiteindelijk de zeer gevreesde Remianen. De hoofdstad Nicosia/Lefkosa is een stad die is verdeeld in een Grieks en een Turks deel. De grens loopt van oost naar west (door heel Cyprus), in het noorden Tuks Cyprus en in het zuiden Grieks Cyprus, dwars door de honinggraadvormige ommuurde stad. De grens is eigenlijk een gedemilitariseerde zone die door de Verenigde Naties wordt onderhouden (green line). Ik verbaasde mij hoe makkelijk we de grens over konden steken. Gewoon een papiertje (visum) kopen waar we de hele dag zo vaak als wij wilden, de grens konden oversteken. Hoog poeha gehalte dus. De stad is daarom bijzonder maar niet mooi, van de stadsmuren en bastions is weinig gerestaureerd. Hier en daar liggen nog zandzakken en prikkeldraad en wachtershuisjes.

Het Trodosgebergte was een hoogtepunt en met name de autentieke dorpjes gebouwd op de hellingen van de bergen met de beschilderde (fresco`s) kerkjes (Unesco). We zijn twee dagen naar dit gebied gereden en ook een wandeling gemaakt op mt. Olympus door de bossen en met prachtige uitzichten over Cyprus. Omdat Agia Napa de mooiste baaien en stranden heeft, zijn we daar helemaal naar toe gereden, de rest is nl niet veel soeps. Conclusie; erg mooi en heel relaxed maar Anna-Nyira houdt natuurlijk niet van zon maar ook niet van de zee en het zand vindt ze vervelend. Ze heeft nog nooit zo lang keurig gespeeld op 2 m2 onder de parasol op het strandbedje met als beloning geen zand aan haar voeten. Handig, kon ze in ieder geval niet met een steen op een auto rammen, glazen omgooien en tafelkleden van tafels aftrekken of in iemands tas graaien.

Malta vind ik veel charmanter en meer de moeite waard dan Cyprus. Morgen bekijken we nog de opgravingen in Pafos (Unesco) en zondag nemen we afscheid van de blauwe lucht.

Ik plaats nog wat foto`s.
Groet van ons!

• 25 Mei 2012 - 08:21

Mario :

Met een beetje mazzel is hier ook nog blauwe lucht als jullie terugkomen!
    Alhoewel, ik lees: "Mijn reisstatus:
    Ik ben terug over 3142 dagen " ... ik denk niet dat buienradar zo ver vooruit blikt.

• 25 Mei 2012 - 08:33

Marcelle:

Hai lieffies,

Nog veel plezier!
    dikke kus

Cellie

• 25 Mei 2012 - 09:15

Pa En Ma:

He vief was je wel mee, en zo ja waar ben je dan? Niet gezien! Hahaha. En ja ik vind Malta
    ook mooier! Enne dat bord....dat zijn je Pa en Ma die hebben daar ook eens de weg
    onveilig gemaakt. Jaja. Geniet nog maar even en goede reis terug.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 25 Mei 2012 - 11:09

Poelie:

hoop dat de remianen daar de vohols wel hebben laten vliegen, anders krijgen ze aan de stok met de poelieanen!!!
    hoop jullie weer te zien na jullie vakantie.
    dikke soen voor jullie 3

• 25 Mei 2012 - 12:41

Mignon:

....als de viefianen dat maar goed vinden en niet te vergeten de anna-nyirianen...(ja spreek dat maar eens uit)...leuk, leuk, leuk en tof!! Vet genieten maar weer, en een dubbele ouzo on the rocks voor jullie!

• 25 Mei 2012 - 17:55

Sacha En De Mannen:

Hallo lieverds,

heerlijk een beetje rust nu dochterlief niet van zand houdt! Geniet nog even!
    Zoen!

• 26 Mei 2012 - 07:50

Mique En Frans:

De overgang zal niet zo groot zijn omdat ook hier de lucht blauw is en de temperatuur rond de dertig graden zodat je je vakantie voort kan zetten. foto's van Anna Nayra erg leuk vooral het hoedje.Lieve groeten en tot ziens in het home vakantieland

• 26 Mei 2012 - 19:51

Ria:

Dank voor je geschiedenisles Remi en wat heerlijk dat jullie dit met z'n drietjes doen!
    Ik vind Cyprus er toch mooi en uitnodigend uitziet.
    Geniet nog even en goede terugreis in de vohol!
    Liefs