Argentina, mucho suerte - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Remi - WaarBenJij.nu Argentina, mucho suerte - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Remi - WaarBenJij.nu

Argentina, mucho suerte

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

27 Maart 2014 | Argentinië, Buenos Aires

Voordat ik de boot nam over een ruwe Rio de la Plata van Uruguay naar Argentinië heb ik de middag doorgebracht in Colonia del Sacramento. Een decor voor een film met koloniale huisjes, mooie straatverlichting en kinderhoofdjes, terrasjes onder palmbomen en een lief vuurtorentje. Daar kan je de hele week Chardonney op de terrasjes drinken en de wereld aan je voorbij laten gaan.

Er was nog niets mis gegaan tijdens deze reis maar dat ging bij aankomst in Buenos Aires wel bijna gebeuren. Ik zou veilig kunnen lopen van de haven naar het hotel maar mijn kaartje klopte niet. Onder een donkere flyover in een verlaten industriegebied stond een hoge koelkast met een tvtje met voetbal en omgeven met afval en wat zwerfers. Precies zoals in een film. Manager van hotel zei dat mijn company niet in Centro aankomt maar in La Boca (vd Boca Juniors) en zeker in de docs na zonsondergang zeer onveilig is en dat ik geluk heb gehad. Mucho suerte senor! Wat een domme fout, een andere haven.

Ik heb 1 nacht in Buenos Aires geslapen en heb vervolgens het vliegtuig genomen naar Trelew en daar een oude Chevrolet gehuurd teneinde voor vier dagen naar Peninsula Valdez te rijden. Ik heb drie nachten in een leuke guesthouse geslapen op het schiereiland met mijn terras aan de duinen. Ik heb dus ruim de tijd genomen want het is orka seizoen en daarom wilde ik deze reis in maart maken. Om orka's te zien moet je rekening houden met het seizoen, plaats, getij en windrichting. Ik zag penguins, zeeolifanten, zeeleeuwen maar geen orka. Ik heb veel gereden over het schiereiland en uren getuurd over de Atlantic. Ik stond aan een mooie baai naar zeeleeuwen te kijken en ineens zag ik de verte killer whales, enorme vinnen boven het water. Mijn hart ging tekeer, dit zou toch niet gebeuren? En ze kwamen gewoon mijn kant op. Ze kwamen heel dichtbij en het water in de baai onder de kliffen was kalm, helder en ondiep zodat ik alles goed kon zien. Wat er toen gebeurde was een unicum en wat mensen alleen op tv zien. Er was onrust en paniek in de vredige baai. Er werd gejaagd door een groep killer whales op zeeleeuwen op 25m onder mijn neus! Een spectaculair schouwspel, een theater van geweld waarvoor ik deze reis heb gemaakt. Op een plek waar ze normaal niet worden gezien. Als ik de foto's ergens liet zien stonden er ineens 20 jaloerse personen om mij heen die niets hadden gezien. Mucho suerte.

Na mijn laatste poging orka's te zien ben ik naar het vliegveld van Trelew gereden en terug naar Buenos Aires gevlogen waar ik nu verblijf. Ik was reeds 4 keer via BA gereisd maar de laatste 3 dagen ben ik eindelijk de stad gaan bekijken. Wel mega hoor, maar vrij netjes in het centrum en een spaans tintje. De metro tijdens spits is geen pretje en dat zonder AC. Rio is veel mooier overigens.

In Argentinië is sprake van hoge inflatie en niemand wil die pesos hebben. De koers is 10pesos voor 1 € (pinnen) maar bij wisselen op straat krijg je 14pesos. Dat is maal 1.4! Naast Uruguaanse pesos kan je in Uruguay heel bijzonder ook US $ pinnen en die in Argentinië cash wisselen kan soms meer dan 10pesos opbrengen. Dan is een contante dollar dus meerd waard dan een girale euro. Veel Europeanen (ik ook) doen de truc om veel US $ te pinnen in Uruguay en wisselen in Argentinië voor pesos op de zwarte markt. Kan 35 € schelen op 100 €. Wow, dat is cashen (mucho suerte) maar ik krijg ook pijn mijn hoofd van al die valuta. Ik ben geen econoom maar volgens mij is dat niet goed voor de inflatie.

Morgen vlieg ik in 14uur rechtstreeks van BA naar Adam. De reis is veel beter gegaan dan ik had verwacht. Van megasteden tot natuurwonderen. Ik kan overigens geen bus en vliegtuig meer zien. Er is een relatie tussen toerisme en de mate van faciliteiten en georganiseerdheid en dat kan ook een voordeel zijn. Ondanks dat het natuurlijk niet vanzelf gaat, gaf mij dat ook meer ruimte. Daarnaast is er geen extreme hitte, goede hygiëne, geen insecten of zenuwinzinkingen, latijns alfabet, geen ziektes en ik was niet de enige blanke. Ik ben deze reis vaker ik de avond actief geweest met reizen en activiteiten en dat is erg goed bevallen. Een makkie vergeleken andere reizen die ik heb gemaakt. Het was wel een vrij dure reis maar 60% van het geld is besteed aan vervoer.

Ik hoop dat het is gelukt een goed beeld te geven van mijn reis. Zoen uit Buenos Aires.

  • 28 Maart 2014 - 00:23

    Mignon:

    ....y que suerte tienes para hacer un viaje como así.....hasta luego y hasta la sushi! Me encantaba leer sus cuentos...Mignon :)

  • 28 Maart 2014 - 00:28

    Remi :

    Mignon, ik heb de foto's nog niet eens geplaatst. Je bent weer super snel.

  • 28 Maart 2014 - 00:44

    Remi :

    Oh, Marc, ik heb een tshirt van BocaJuniors voor je gekocht in hun stadion. Wel XL natuurlijk vanwegen je buikje.

  • 28 Maart 2014 - 05:58

    Bram:

    Hoi Remi,

    Zo te lezen was deze reis meer dan de moeite waard! Wens je een goede vlucht naar Nederland, rust een beetje uit, dan kun je volgende week weer acte de presence geven bij BZK. CU,

    Bram

  • 28 Maart 2014 - 10:58

    Nanda:

    Ik ben echt niet jaloers op je dat je orca's hebt gezien... echt niet, helemaal niet!!! Dussssssss...

  • 28 Maart 2014 - 11:31

    Vief:

    tsssssss......kan niets meer zeggen. Belachelijk, al dat moois!
    Mooie dieren allemaal he. Vind die armadillo erg leuk.
    Op de pinquin wordt gewacht, met smart.
    Zoen

  • 28 Maart 2014 - 19:22

    Ria:

    Lieve Remi,
    Wat een geweldige reis heb je weer gemaakt!
    Goede vlucht terug en weer lekker genieten van je twee lieve meiden!
    Liefs,
    Ria

  • 28 Maart 2014 - 20:48

    Pa En Ma:

    Ha remi, weer een geweldig verslag en mee genoten! Gelukkig goed afgelopen bij die
    ongure types. En mooi de Orka gespot he! Ook geen kleine jongens. Goede vlucht terug
    en Anna N kan niet wachten om papa weer te zien! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 29 Maart 2014 - 14:40

    MIQUE EN FRANS:

    WEL LEUK DIE GELD TRANSACTIES REMI,JAMMER ALS JE VALS GELD HEBT GEKREGEN.
    DE ORKA'S HEBBEN JE SIGNAAL OPGEVANGEN.NU WE DIT SCHIJVEN BEN JE ALWEER THUIS,GENIET VAN
    HET WEEKEND,OVERGANG ZOMERTIJD.GROETEN FRANS EN MIQUE

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Alle reizen

Alle reizen

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2017

Nighttrain to Georgia

25 December 2016

kerst in Bakoe

25 Augustus 2016

De grondeekhoorn en de beluga

18 Augustus 2016

Oost Canada overschat

05 Augustus 2016

IJsland onderschat
Remi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1077
Totaal aantal bezoekers 132675

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 31 December 2020

Alle reizen

Landen bezocht: