Mexico maar toch niet¿ - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Remi - WaarBenJij.nu Mexico maar toch niet¿ - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Remi - WaarBenJij.nu

Mexico maar toch niet¿

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

07 April 2011 | Mexico, Tulum



Liefjes,

Daar ben ik weer. Alles is onder controle alleen is het begrip controle erg relatief. En het is heet! Ik ben de dag na mijn laatste bericht van Chicago naar Cancun gevlogen. Ik heb daar vijf dagen de piramides van de Maya`s bekeken en natuurgebieden. Een paar jaar geleden kon ik daar niet naartoe omdat de cruiseliner niet wilde aanleggen ivm de Mexicaanse griep. Ik herinner mij die hoestende Mexicanen bij het avondeten nog goed. Nieuwe kans nu. Ik heb me in die dagen beperkt tot het backpacken in het gebied van de Yucatan en aangrenzende provincies omdat er op dit moment een drugsoorlog heerst in Mexico en ik de figuren van La Familia of Los Zetas liever niet tegenkom. Door de drugsoorlog zijn er in 2010 meer dodel gevallen dan dat jaar in Irak en backpacken is wat lastiger geworden. Maar ik zie veel millitairen op straat en die dragen geen klapperpistolen. Het reizen door Mexico gaat gepaard met harde Latijns Amerikaanse muziek, veel bier op straat, ongelukken, parties, chaos op straat (kan veel, heel veel erger overigens) en heel veel leven. Het gaat er hier gewoon wat ruiger aan toe. Toch vind ik het allemaal goed en netjes geregeld in dit deel van Mexico. Eigenlijk beter dan elders in de wereld.... Het is geen Zuid-Amerika maar het heeft toch echt leven! Vief, Venuzuela was echt heftiger in haar cultuur en straatleven.

Ik moest wel even schakelen, ineens in een andere cultuur en de hitte. De meeste gaan naar het strand maar ik ben in de plakkerige jungle Maya temples gaan zoeken. Nee, helaas, ze zijn natuurlijk al gevonden. Maar ik doe gewoon alsof. Ik ben een dag naar Chitzen Itza (Unesco) gereden. Erg touristisch maar ze liggen er prachtig bij. Vervolgens doorgereisd naar Tulum, die prachtig aan de Golf van Mexico ligt en daarna Coba. Omdat ik alleen reis heb ik tegen sluitingstijd het rijk van de site voor mij alleen. Dat zijn echt bijzondere momenten. Voordat ik weer door een ongenuanceerde adolescent eerstejaars geneeskundestudent wordt getypeerd als populistische verslaggever ipv kosmopoliet; geen mensen te zien op mijn foto`s want iedereen was reeds vertrokken¡

De Maya piramides zijn rond 700-900AD gebouwd op basis van hun kalanders. Bijna wiskundig¡ Dat vogel je niet even uit met 35graden, zonnebrand, Deet en zweet en je Lonely Planet en alles nat en geen schaduw. En omdat een liter Bacardi hier 7.50euro is en een klein flesje (logischerwijs) niet te vinden is, ga ik het nu ook niet proberen uit te leggen. Het hoogtepunt was een dag, met een bioloog, naar een national park Sian Kaan (Unesco) aan de Caribbean Sea. Een gebied met veel endemische flore en fauna. Varen, hiken, zwemmen en snorkelen. Vooral de cenotes vind ik mooi. Alles in een dag onder professionele begeleiding en de hete zon. Mooi toch¿

Ik ben uit veiligheidsoverwegingen niet naar het Midden-Oosten gegaan en vanwege de drugsoorlog niet helemaal alleen naar het "echte" Mexico gereisd. En gvd, ga ik gewoon bijna op een gevaarlijke slang zitten in de jungle. Gewoon even een sigaretje roken. Hij schok zich rot en ging gelijk weg (zie foto).

En toen begon het toch te kriebelen. De hoofdstad! Morgen neem ik het vliegtuig naar Mexico-City waar ik lekker door de stad ga struinen. In Mexico-City, een echte metropool, leven veel meer mensen dan in Nederland en het is dus echt mega¡ Ik kijk er naar uit, na de afgelopen tijd buiten de stad, aan zee en onder zon, Mexico-City.

Ik plaats nog wat foto`s.
Kus aan mijn meiden!
Groetjes uit de Yucatan
Remi

  • 09 April 2011 - 06:12

    GAAAAAAAAAAAAAAAAFFF:

    Jeetje, Remi, supersupersupertof!! Mooie foto's, mooie cultuur, en eenmaal in mexico city, tippie: la casa azul van Frida Kahlo en Diego Rivera, maar die is vast al aangekondigd in de lonely planet :-), geniet! Groet Mignon

  • 09 April 2011 - 06:39

    Famke:

    wow,
    ik word ook maar een explorer denk ik... Wel op ´dora´ niveau dan...
    :)

  • 09 April 2011 - 07:15

    Vief:

    denk dat we dit jaar maar eens wat vaker naar scheveningen moeten!!!
    foto's zijn super, ben weer lekker jaloers!
    spannend, Mexico-city. Benieuwd of je vergelijking met Venezuela nog klopt na deze stad.

    Kus van ons

  • 09 April 2011 - 07:38

    Paul:

    Jij wordt ook steeds meer een burgermannetje....een beetje reiziger gaat een drugsoorlog niet uit de weg toch, en het midden oosten rommelt al jaren.... Kortom, volgende keer gewoon samen met Vief naar de Beekse Bergen ;)

  • 09 April 2011 - 19:29

    Ria:

    Geweldig Remi!
    Gemoet en kijk om je heen voor je gaat roken!

  • 09 April 2011 - 21:29

    Pa En Ma:

    Dat ziet er allemaal weer geweldig uit zeg! Ja die slang is zo dom nog niet die dacht vast wat moet die gast!!! haja. Maar veel fun in mexico citty en dvz. gr uit nederland. xxx

  • 10 April 2011 - 17:39

    Wim En Joke:

    Hallo Remi, Wat een bijzondere slang is dat (tenminste de kleuren) altijd gedacht aan groen en bruin (vanwege de schutkleuren) maar goed, gelukkig door je opgemerkt. Dat laatste beest op je foto is ook een exemplaar dat ik niet graag zou tegenkomen. Weer een mooi verhaal en mooie foto"s. Groetjes van ons.

  • 12 April 2011 - 13:50

    MIQUE:

    zo zo Remi Marco Polo is niets bij jou vergeleken.L g tufte wel de wereld door in tachtig dagen maar jij doet t grondiger jij gaat nog alles bekijken en maakt mooie foto

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Tulum

Alle reizen

Alle reizen

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2017

Nighttrain to Georgia

25 December 2016

kerst in Bakoe

25 Augustus 2016

De grondeekhoorn en de beluga

18 Augustus 2016

Oost Canada overschat

05 Augustus 2016

IJsland onderschat
Remi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 133054

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 31 December 2020

Alle reizen

Landen bezocht: