Out of Space - Reisverslag uit Shīrāz, Iran van Remi - WaarBenJij.nu Out of Space - Reisverslag uit Shīrāz, Iran van Remi - WaarBenJij.nu

Out of Space

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

10 Maart 2009 | Iran, Shīrāz

We zijn van Yazd doorgereisd naar Shiraz en zijn nu dicht bij de Perzische Golf. De Arabieren noemen dit de Arabische Golf en dat maakt de Perzen dan weer erg kwaad. Het is de afgelopen dagen rond de 25C en we zijn lekker aan het pionieren.

De aandacht die we hier krijgen is echt overweldigend. Mensen wijzen en kijken ons na of staan ons gewoon van top tot teen te bekijken; vooral mijn blank zijn vinden ze erg interessant. We zijn wel 200 maal welkom geheten en ze stellen enorm veel vragen over ons en het Westen. Dan komen er twee studenten wat vragen en tijdens het beantwoorden komen er steeds meer bij staan zodat er een circel van 20 mensen om ons heen staat en in de periferie nog veel meer. De meisjes maken foto`s van ons en filmen mij stiekem met hun mobieltje. Soms moet er een groepsfoto gemaakt worden en strijden ze wie er naar ons mag staan wat hilarische situaties opleverd. Ze denken dat degene die naast ons staat (op ons toestel) beroemd wordt in Europa. Ze willen buiten informatie en gezelschap helemaal niets van waarde. Dat hebben we nog nooit meegemaakt!!! Een Pers die ons naar een jaarmarkt buiten de stad Yazd heeft meegenomen (waar twee jaar geleden nog iemand is gestenigd) vertelde mij dat die aandacht naar vooral mij logisch is omdat zij denken dat ik uit de ruimte kom. We worden veel uitgenodigd voor thuis en ze willen ons van alles laten zien zonder dat hier iets tegenover staat. Soms gaan we hier op in en dan leer je de cultuur goed kennen. We drinken thee en eten op de grond en natuurlijk.... schoenen uit :( .

We hebben gisteren van 08- 19:00 een auto met prive chauffeur gehuurd en tot 130km. buiten de stad door het Iraanse landschap en de bergen gereden opzoek naar antieke steden en Tombes; Persepolis en Pasargadae bijvoorbeeld (Unesco). Dit was het hart van 'The Persian empire' en 2500 jaar oud 8).

Vanavond 19:00 vliegen we domestic van Shiraz naar Teheran waar we nog drie nachten blijven slapen en we het hippe Noord-Teheran zullen bekijken. We gaan daar ook de bergen in met een ski-lift ten einde van een fantastisch zicht te genieten op Teheran en wat te wandelen.

Salam,
Remi en Vief.

• 10 Maart 2009 - 06:24

Geegy:

dank voor je reisverslag, indrukwekkend!

eveneens de foto's.
    geniet er samen heel veel van.
    liefs, geegy

• 10 Maart 2009 - 07:26

Sacha:

Klinkt grappig en geweldig. Geniet nog even! Tot snel.
    Kus

• 10 Maart 2009 - 10:55

Marcel:

ik dacht al, wanneer gaat Remi met Vief weer eens op reis. Je hebt niet het makkelijkste land uitgekozen, maar dat is wel toevertrouwd aan jou na Venezuela.
    Jullie genieten van het land en de aandacht.

• 10 Maart 2009 - 13:44

Mique En Frans:

Leuk dat reisverslag en de foto's. groeten en liefs van ons.

• 10 Maart 2009 - 13:55

Bas:

Mooi verhaal en mooie foto's! Er zijn dus nog meer mensen die naar die vriendelijke Perzen toe gaan.
    Ik ga zelf de maand mei naar Iran (solo) en zou best wat informatie kunnen gebruiken.
    Hoe dat te regelen?

• 12 Maart 2009 - 17:46

Ernest:

Niet ineens popi-jopie gaan doen hè als je straks terug komt :O

Vet man :D

• 15 Maart 2009 - 18:56

Beste Remi En Vief:

Wij zijn van plan nog deze zomer/voorjaar een reis door Oran te gaan maken.Een visum is slechts te verkrijgen met een uitnodiging! Wat is jullie revaring daarmee. Hoe is het juyllie gelukt daar binnen te komen om individueel rond te trekken?
    Alvast bedankt voor je antwoord. Nog veel reisplezier! Frank en Toos.

• 16 Maart 2009 - 17:19

Remi :