E30 naar Litouwen - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Remi - WaarBenJij.nu E30 naar Litouwen - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Remi - WaarBenJij.nu

E30 naar Litouwen

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

08 September 2011 | Litouwen, Vilnius

Maar de E30 gaat helemaal niet naar Litouwen. De E30 begint in het mooie Den Haag en eindigt in het bijzondere Moskou. En elke maal dat ik in Den Haag over de E30 rijd, mijmer ik over de afstand tussen `the start till the end` van dat stuk asfalt, een kleine 3000km verder. In mijn berekening is bij benadering de oppervlakte van deze weg, uitgaande van gemiddeld twee rijbanen maal 2 rijstroken en vluchtstrook 76,375% van de oppervlakte van Den Haag en maar 6,836% van de oppervlakte van Moskou. Ik vind het aannemelijk te veronderstellen dat de Moskovieten dezelfde gedachte hebben over die weg richting de stad van vrede en veiligheid. In Moskou verdwijnt de E30 in tal van ringwegen waarvan een aantal je dromen naar het bizarre Siberie brengen. Maar omdat we reeds in Moskou en Sibirie zijn geweest (zie Departure from Moskow e.v.), hebben we via Berlijn bij Warschau, de hoofdstad van Polen, afscheid genomen van de E30 en de afslag naar Litouwen genomen. En met we bedoel ik de hééééle familie.

We zijn ongeveer 6 dagen geleden vertrokken vanuit het mooie Voorburg en we hebben na drie dagen rijden Litouwen bereikt waar we drie nachten in een nationaal park (Dzukija) aan de grens met Wit-Rusland hebben gezeten. We zijn na aanwijzingen van lokalen uiteindelijk in een klein kamp met een paar houten bungalows midden in de bossen beland waar alleen de eigenaar nog verbleef. Dat was echt cool en met een gitzwarte nacht, het geluid van de insecten en kaarsjes was het plaatje compleet. De natuur in het nationaal park is erg bijzonder met marshlands, naaldbossen en meren en rivieren dus ook veel muggen. Vief is lek gestoken. We hebben geen wolven of elanden gezien want tijdens de wandelingen gaat Anna-Nyira soms ineens hard roepen.....

Vanmorgen vroeg zijn we naar de hoofdstad van Litouwen, Vilnius (Unesco) gereden, waar we vandaag een dag deze fantastische stad hebben bekeken. Een hoogtepunt bij een bezoek aan dit land. Een stad met de meeste Barok in Europa en vol met orthodox en katholieke kerken tot de martelkamers van de KGB and the memory of the Jewish mass wartime slaughter. Maar nu een plaatje in de Baltische staten. `Enough is never enough`, dus ga ik vanavond gelijk door in 4 uur met de trein van Vilnius een paar dagen naar Wit-Rusland (Belarus), Minsk. Ik moest reeds thuis een visum aanvragen bij de ambassade welke ik natuurlijk ga gebruiken. Vief gaat met Anna-Nyira terug naar het hotel hier in de stad en komt mij over een paar dagen ophalen bij het station. Okay baby, we will meet again in Vilnius!!!!! Cool, buiten de Europese Unie en in de nacht zal ik arriveren en mij alleen een weg banen door het grote Minsk, de hoofdstad van Wit-Rusland naar het appartement dat ik heb geboekt. Ik kwam er later pas achter dat ik precies tijdens de verjaardag van Vief (morgen) in Minsk zit. Maar Vief was snel tevreden met wat biljetten om te kunnen shoppen. De schat.

Ik plaats nog wat foto`s en dan snel naar het station, mijn trein gaat 19:00.

Groetjes uit Litouwen,
Remi, Vief en Anna-Nyira

  • 08 September 2011 - 14:33

    Aldo:

    Geweldig!!! Veel plezier
    Ik kan niet wachten om naar Bangladesh te gaan...nog een paar maandjes en dan doeiiiii
    Daarvoor nog even Europa onveilig maken...
    Jullie ook nog een goed reis.
    En Vief van harte met je verjaardag!!!!

  • 08 September 2011 - 14:52

    Famke:

    Vief!
    Je bent echt te stoer dat je dit doet met je babbie!! (sorry Remi, voor moeders ligt dit anders)
    Ik hoop dat jullie het onwijs naar je zin hebben.
    Vief fijne dag morgen!!
    Tot gauw!!
    xxx

  • 08 September 2011 - 14:53

    Poelie:

    jeetje, knipper ik 1 keer met mn ogen, zitten ze alweer in Litouwen!
    super joh, en wat goed dat A-N ook mee is, met reizen moet je idd vroeg mee beginnen!
    wens jullie nog n hele fijne reis toe, vief morgen ook n fijne verjaardag!
    zal aan je denken, en later, live wel n verjaarsliedje voor je zingen!
    veel plezier nog en enjoy
    liefs poelie

  • 08 September 2011 - 16:10

    Mignon:

    SUPERTOF!!! :-) en....on the count of 3....

    HAPPY BIRTHDAY 2 UUUUU, HAPPY BIRTHDAY 2 UUUUUUUU, HAPPY BIRTHDAY, HAPPY BIRTHDAY, HAPPY BIRTHDAY 2 UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU,

    geniet, geniet en oh, ja geniet! Liefs Mignon

  • 08 September 2011 - 17:13

    Ria:

    Lieve Vief, Remi en Anna Nyrira,

    Geweldig dat jullie dit doen als 'familie'. Remi wat schrijF je toch leuk, al vind ik je toch een lulletje. De eerste verjaardag van Vief als moeder 'vergeten', gelukkig krijg je een herkansing van haar!
    Jij, heel veel plezier in Minks en voor Vief: ik hoop dat je je een beetje jarig voelt in je appartement met jullie prachtige dochter.
    Verder hoop ik voor mezelf dat ik ook dit lef krijg om verre reizen te gaan maken.
    Ben benieuwd naar de volgende foto's en verhalen!

    Liefs!

  • 08 September 2011 - 18:55

    Frans En Mique:

    Goed reisverslag,mooie foto's en ook nog 'n zonnetje wat bij ons ontbreekt.Ben voorzichtig met het wandelen in bossen,wolven! Viefje 'n hele fijne verjaardag en we proosten op jullie.Liefs en 'n kus ook voor Anna Nyira.

  • 08 September 2011 - 20:41

    Diebrichje:

    Hai Reem en Vief, prachtige foto's, mooie natuur. Ook de foto van Anna-Nyira in de kofferbak van de auto is erg leuk. Wat een popje!

    X Diebrichje


  • 16 September 2011 - 17:04

    Pa En Ma:

    Ja van wie zal ze dat nu hebben? Ga je wild kijken en dan gaan ze af dat klinkt me
    bekend in de oren! Mooie fotos weer!!! Hier alles oke in leidschendam. liefs van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Vilnius

Alle reizen

Alle reizen

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2017

Nighttrain to Georgia

25 December 2016

kerst in Bakoe

25 Augustus 2016

De grondeekhoorn en de beluga

18 Augustus 2016

Oost Canada overschat

05 Augustus 2016

IJsland onderschat
Remi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 968
Totaal aantal bezoekers 133046

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 31 December 2020

Alle reizen

Landen bezocht: