Hiking to Lesotho - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Remi - WaarBenJij.nu Hiking to Lesotho - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Remi - WaarBenJij.nu

Hiking to Lesotho

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

15 September 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

Fijne maandagochtend voor iedereen,

We zijn ca. 1300km NO gereden en nu een paar dagen in de provincie Kwazulu Natal. Ik ben weer oom geworden (broer) en vandaag wordt het 29C.

Wanneer we door het land rijden zien we zwart en wit over het algemeen apart van elkaar leven. Nabij grote steden rijden we langs enorm arme wijken die ze hier townships noemen. In deze wijken wonen alleen zwarten. 9% vd ZuidAfrikanen is wit. Soms heb ik het idee dat ze ons in de zwarte bergdorpjes liever zien gaan dan komen; op de grond spugen en gebaren enzo. Ze hebben hier nu altijd een zwarte president, en deze is ook een tour aan het maken want we zijn hem reeds 2x tegengekomen. Kan Mbeki niet gewoon thuis blijven want alle guesthouses zitten dan vol :-(

We zijn vorige week vd tuinroute afgegaan en via East Londen het land ingereden naar Kokstad en de Drakensbergen. Het werd gelijk mooier qua landschap en cultuur. Het was een route dwars door de `voormalige thuislanden`; het thuisland vd zwarte bevolking waar de omgeving Afrikaans werd met rondavels op de berghellingen, vee op de weg, hectiek in de stadjes waar we doorheen moesten, mensen op de weg en heel veel lifters. Het is in hun cultuur samen te rijden. Er was 400km. geen blanke te zien en we voelden ons eindelijk in Afrika. Dit is het kloppende hart van ZA. Na Kokstad reden we ineens weer door de landerijen vd blanken en eerlijk toegegeven.....het was gelijk een saaie boel.

In de Drakensbergen hebben we een luxe chalet (eigenlijk gewoon een huis) gereserveerd met mountain view in een sprookjesachtig NP (Unesco) waarvoor je eerst een paar uur door de bergen moest rijden en waar geen hekken omheen staan. Een enorme schuifdeur naar de veranda en de volle maan die de toppen vd Drakensbergen verlichtte. Een groep Baboons (Bobejane) zat onder ons huis in de valley en af en toe kwam er een kijken. We zaten aan het einde vd wereld. We hebben hier een hike van 24 km. door de bergen gemaakt naar de grens met Lesotho. Van 07:45 tot 17:15 was het als vanouds bikkelen en zwoegen. lesotho zijn we natuurlijk niet ingegaan want daar koken negers onschuldige blanken in grote ketels om ze daarna op te eten ;-) De schreeuw vd Baboon in de stilte vd bergen en de geur van de Eucalyptus geven je zintuigen betekenis tijdens zo`n hike. Kapot als we waren kon Vief onze (nieuwe) rosetap nog voor geopend verklaren toen we thuiskwamen :).

Vannacht hebben we geslapen aan de voet vd Indische Oceaan in een app. in een zeer dure pseudo Beverly Hills wijk. Van mountainview naar oceanview.

We zijn nu op doorreis naar de Wetlands (Unesco). Een gebied ingesloten door Mozambique (Noord), Indische oceaan (Oost) en Swaziland (West).

Ik zal nog even wat foto`s uploaden.
Groetjes Remi en Vief.

• 15 September 2008 - 12:53

Berna:

Laat die morning coffee er bij ons nu toch héél anders hebben uitgezien vandaag. Smakelijke update; hier lusten ze politici overigens rauw (maar Ella mag wéér blijven). Blijf genieten, keep your feet dry! groetjes

• 16 September 2008 - 06:06

Geegy:

je maakt wel veel mee op zo'n verre reis,nog geen enge dingen meegemaakt?
    gaat alles goed,ook met vivi,houden zo.
    bedankt voor de mooie foto's.
    geniet verder maar volop.
    heel veel liefs
    geegy

• 17 September 2008 - 11:19

Poelie:

hee vief en remi
    klinkt super allemaal,ook erg herkenbaar!super die hike naar lesotho!wat een prachtige natuur is het he!wat vonden jullie van addo?Geniet nog van de parken in de Wetlands, en lees t wel weer!
    liefs poelie

• 19 September 2008 - 20:47

Cherine:

Reems je wilt echt ruzie he met me! zomaar....ben ik al gekookt dan he!?
    schandalig!hahaha

• 04 Oktober 2008 - 18:58

Marcriaernest:

marcriaernest16 dagen geledenhe lampies,
    daar waar ik eerst niks m,eer met jullie diavoorstellingen te maken wilde hebben, daar komen wij steeds meer tot de ontdekking dat de wereld voor je open gaat en dat zij als het ware aan je voeeten ligt, als je jullie voorstellingen bekijkt, zowel de foto's als de verhalen. jammer dat jullier er nog niet zijn, want met zo'n diavoorstelling, viefs verhalen, de nooit ontbrekende balkonscene tegenover de wereldkaar waarin voorgaande concreet handen en voerten krijgt, weordt daarnaast tot een onvergetelijke happening gemaakt door de ogenschijnlijk nonchalante wijze waarop reem door die zgn knipoog alles, het hele verhaal, de dias, het leven, het zijne en het mijne, in perspectief plaats door met de ene na de andere kwinksalag hety geheel op te luisteren. Ik giebel nu alvast stilletjes omdat ik nu al weet wat er straks komen gaat als hij ons de haaienfoto's orerend zal omlijsten. die voorpret, en het stukje dat ons de gelegenheid biedt nu vooruit te lopen op die lichtzinnige verdieping van ons bestaan door alvast een leuk grapje te verzinnen zodat wij hem op zijn beurt ook trakteren mogen op dat bemoedigende partijtje woordstoeien. God, dat heb ik de lkaatste twee weken eigenlijk al best gemist. nou tot snel dan maar, dikke zoen voor jullie alledrie van ons drie. doei, en hou den julie taai!

riamarcernest