Niet klappen in Wit-Rusland - Reisverslag uit Riga, Letland van Remi - WaarBenJij.nu Niet klappen in Wit-Rusland - Reisverslag uit Riga, Letland van Remi - WaarBenJij.nu

Niet klappen in Wit-Rusland

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

14 September 2011 | Letland, Riga

Minsk, hoofdstad van Belarus, was echt cool en ik heb weinig geslapen. Wat een figuren aan de grens. Mijn verzekering was niet in orde? Een medepassagier liet een blauw papier zien met russische letters. Dat hadden ze mij wel mogen vertellen bij de Wit-Russische ambassade in Den Haag. Ik heb toch een visum! Ik zag de bui al hangen en liet gewoon mijn Azivopas zien, heel zelfverzekerd. Zes van die figuren mijn pas bekeken en druk overleggen.... niet in orde. Ik had geluk, ik mocht in Minsk verzekeringspapieren kopen wat ik natuurlijk niet heb gedaan. Waar dan? En dan vier uur wachten? Minsk is volledig plat gebombardeerd tijdens WOII en in Sovietstyle weer opgebouwd. Moscow, deja vu? Echter, niet helemaal natuurlijk maar het is hier eigenlijk Rusland. Unter den Linden is een alley vergeleken de hoofdstraat. Het is niet gezellig maar wel indrukwekkend. Ik ben een aantal keer op het matje geroepen door officieren met hoge petten; of ik weer een foto wilde verwijderen. Meestal een overheidsgebouw of paleis. Ze hebben in Minsk alleen papiergeld en ik heb een briefje in mijn handen gehad van 0,001 Euro. Een rit met de metro is 0,08 cent en een pakje sigaretten is goedkoper dan een fles water. En oh ja, Lukachenko, ik heb niet geklapt!

Eenmaal terug in Litouwen zijn we langs het fotogenieke Trakai gereden (zie foto....natuurlijk). We zijn inmiddels doorgereden naar Letland. Net als Litouwen en natuurlijk Wit-Rusland, is ook Letland een land met een eigen geldeenheid. Rekenen in verschillende valuta is mij gelukkig niet vreemd, en dat wil ik graag zo houden.....enshalla. Ik kan goed oefenen tijdens deze reis met vijf verschillende soorten centjes. We verblijven wederom in een nationaal park (Gouja NP) op een centrale plek in Letland. We hebben een aangename grote houten bungalow voorzien van alle gemakken in een klein kamp van vijf huizen waar we 4 nachten verblijven in het midden van dit prachtige gebied. Er is geen mens te bekennen en de eigenaar gaf me een hakbijl voor de openhaard en is een paar dagen vertrokken om te gaan surfen. Lekker rustig dus. Verder veel kastelen in Gouja NP en weilanden afgewisseld met naald en loofbossen en kleine dorpjes waar de oude letse tradities worden bewaard.

We zitten nu een dagje in de kosmopolitische hoofstad van Letland, Riga. Bijzonder mooie en charmante oude stad met veel pleinen en kerken natuurlijk. Wat een verschil met het straatbeeld van Minsk. Anna-Nyira weet nu wat echo is. Dat heeft ze vanmorgen uitgevonden midden in een grote kerk. Ze hield er niet mee op, verbaasd over het geluid van haar gescheew. Echt genant. Ze maakt alles onveilig in de bungalow en probeert nu ook te klimmen.

Vief bedankt iedereen die wl aan haar verjaardag heeft gedacht en ik plaats nog wat foto`s.

Groetjes uit Riga,
van ons.

  • 14 September 2011 - 13:09

    Mique En Frans:

    Minsk,'n beroemde historische plaats,geeft toch nog veel moeilijkheden maar gelukkig is alles goed verlopen en ben je niet in de gevangenis belandt,maar zitten jullie nu lekker bij de warme kachel en speelt Anna Nyira of ze thuis is.Leuke bungalow !Verder veel reisplezier en tot gauw .Kus Mique en Frans.

  • 14 September 2011 - 19:13

    Ria:

    Wat een gave foto's!
    Geniet heerlijk verder van deze mooie reis!
    Liefs

  • 15 September 2011 - 06:49

    Berna:

    He Remi, als vanouds mooi zullen we maar zeggen!
    Ik merk wel dat het 'kamikaze' gehalte van deze reis iets lager ligt dan jullie duo- en vooral jouw soloreizen. Gelukkig maar, want we zien je graag weer heel terug. Don't let the wolves get you!
    Geniet nog even. gr. Berna

  • 16 September 2011 - 15:21

    Pa En Ma:

    Jeetje mooi zeg en een aardig grasveldje voor de deur! Je moet ook nog werken voor de kost
    zie ik! Pas je wel op met die bijl! Haha. Vplz en geniet maar met elkaar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Letland, Riga

Alle reizen

Alle reizen

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2017

Nighttrain to Georgia

25 December 2016

kerst in Bakoe

25 Augustus 2016

De grondeekhoorn en de beluga

18 Augustus 2016

Oost Canada overschat

05 Augustus 2016

IJsland onderschat
Remi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 683
Totaal aantal bezoekers 132729

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 31 December 2020

Alle reizen

Landen bezocht: