Oranje taxi's in Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Remi - WaarBenJij.nu Oranje taxi's in Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Remi - WaarBenJij.nu

Oranje taxi's in Seoul

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

03 September 2015 | Zuid-Korea, Seoel

We zijn op weg naar Japan maar ik wilde via Seoul, de hoofdstad van Zuid Korea vliegen voor de skylines and skyscrapers en omdat het dichtbij Japan is. Dat was een puzzel. Ik begreep dat er veel Unesco erfgoed (tempels en kastelen) in en buiten Seoul te zien zijn. Vandaar dat we een week in Zuid Korea blijven. Het was te vroeg om te slapen in het vliegtuig maar toen we aankwamen was het ineens ochtend. Jetlag met een kind van vier. We slapen nu 4 nachten in Seoul en om ons aan te passen aan de nieuwe tijd, heb ik de premium suite geboekt met bubbelbad in het kamer. De wc bril wordt verwarmd. Dat is een beetje gek. De grote reis is begonnen en Anna-Nyira is uitgerust met de nieuwste outdoor benodigdheden. Ze heeft de kleinste backpack die er te vinden was. Geen hulpmiddelen meer want ze is al 4 en moet het nu zelf gaan doen. Mijn backpack was niet aangekomen, heel gedoe, de telefoons doen het niet en dat moeten we uitzoeken. We moeten sowieso alles uitzoeken. Veel is in het Koreaans en we hebben soms dringend behoefe aan informatie. Ze spreken hier nauwelijks Engels, maar goed, we zijn in Noord Oost Azië.

We hebben allerlei paleizen van oude dynastieën bezocht en traditionele Hanok dorpen (allen Unesco). Dat zijn huisjes zoals ze vroeger woonden. Voorts hebben we gefietst langs de rivier, voorbij skyscrapers en over grote bruggen. Seoul is een zeer grote stad maar het is geen chaos zoals in andere Aziatische steden. Het is Azië in een Westers jasje. De beste zichten hadden we vanaf een mast op een berg waar we met de kabelbaan naartoe zijn gegaan en vervolgens met de lift in de toren. Kijk, daar voelt een skyscraperfanaat zich in zijn element. Als comfort en gemak het resultaat is, leert Anna-Nyira supersnel. Ze begreep snel dat je kan zwaaien naar die oranje auto's, dat die dan stoppen en je met AC comfortabel voor de deur van je bestemming afzetten. Als ik met Vivienne overweeg de metro te nemen bemoeit die kleine zich er gelijk mee. Nee! Taxi! Ik zie haar vaak verlangend kijken naar die oranje auto's.

We hebben gisteren een dagtrip met de trein ondernomen naar het fort Hwaseong in Suwon (unesco) een eindje buiten Seoul. Een hoogtepunt in militaire architectuur uit de 18de eeuw met poorten, sluisdeuren, bastions en bunkers. Eigenlijk een vestingstad waar je flink kan lopen over de muren door de bossen en over de heuvels rondom de stad Suwon. Het ging toen flink onweren en we hebben gescholen in een oude uitkijkpost gelegen op de top van een heuvel. Een heel aparte situatie met donder en bliksem om ons heen. Er is daar ook een paleis van een oude dynastie dat de moeite waard was. Alles was gratis om Koreanen weer te lokken na het virus mers.

Het is hier allemaal erg modern, hip en goed georganiseerd. Het valt dan ook tegen dat ze hier geen Engels spreken. Het is rond de 30graden en de luchtvochtigheid valt mee hoewel we soms helemaal leeglopen. We zien niet erg veel blanken overigens. Avondeten blijft een probleem met Anna-Nyira maar voor ons is het een culinair paradijs. We zoeken naar gezonde alternatieven en dat kost tijd en energie. We zijn aan het wennen aan een andere wereld maar alles gaat goed. Die kleine loopt maar door in de hitte maar kan nog niet aangeven dat ze moet rusten, wat een emotionele uitbarsting als gevolg kan hebben. Ze blijft erg enthousiast maar daardoor valt op hoe onhandig ze soms doet. Ze heeft zoveel nieuwe indrukken. Ze doet het heel goed. We hebben dus geen telefoons. Althans, ze werken niet. Iets met ander netwerk en onze oude telefoons die we met reizen meenemen. We zijn dus alleen bereikbaar per mail. Dit geldt ook voor Japan. Ze hebben hier en in Japan geen simkaarten dus ook niet prepaid.

Straks reizen we met een supermoderne magneettrein op hoge snelheid in drie uur naar Gyeongju in het zuiden van Korea. Een authentiek Zuid Koreaans dorp in de bergen (Unesco) waar we 2 nachten slapen in een traditionele hanok. Een huisje met tatami (mat) en alles op de grond en een ondol om op te slapen (uitrolbaar matras). We gaan de luxe wellicht verlaten maar authenticiteit ligt in het verschiet. In de historische gebieden in en rond Gyeongju is veel Koreaanse boeddhistische kunst te vinden in de vorm van beelden en pagodas en er zijn resten van tempels, graftombes en paleizen uit 8de eeuw en prehistorische overblijfselen. Onze reis was afgelopen zaterdag begonnen maar het voelt alsof de reis nu gaat beginnen.

Groet,
Wij

• 03 September 2015 - 08:33

Mientje:

Wat een mooie foto,s ik geniet mee hoor.
    Dag, Anna Nyira .

• 03 September 2015 - 10:48

MIQUE EN FRANS:

JA ERG JAMMER DAT HET MOEILIJK COMMUNICEREN IS I.V.M. DE TAAL.DAT VALT ONS OOK TEGEN
    VOOR ZO'N MODERN LAND.HOPELIJK KRIJGEN JULLIE NIET TE VAAK ONWEER EN REGEN,DAN HOEF
    JE OOK NIET TE SCHUILEN.LEUK OM JULLIE OP DE FIETS TE ZIEN ECHT HOLLANDS.KAN ANNA NAYIRA
    AL MET STOKJES ETEN? HELE GOEDE EN BEHOUDEN REIS NAAR JAPAN MET LIEVE GROET FRANS EN
    MIQUE.

• 03 September 2015 - 11:43

PA EN MA:

Prachtig jongens. En wat sta je er leuk op Anna N enne.... gewoon doorgaan met die taxi hoor.
    Lekker relax daar is vakantie voor dat heb jij goed door! Mooie tuin ook. heb je de backpack wel
    terug dat lees ik niet echt in je verslag. Hoop het wel een deo vast nodig daar. haha.
    Geniet van alles en heb het goed met elkaar. Dikke kus voor Anna N. En ook voor jullie.
    PA EN MA.

• 03 September 2015 - 12:50

Patrick:

Wow, ziet er heel luxe uit. Wen der maar niet aan :-) En Anna-Nyira ziet er heel cool uit. Echt heel tof. Veel plezier nog en doe de groeten aan de meiden.

• 03 September 2015 - 13:13

Migonn:

Top!! Ziet er allemaal goed uit! Enjoy!! :), liefs Mignon

• 03 September 2015 - 13:58

Dineke:

Dat ziet er prachtig uit. En leuk dat het hele gezin in de reislust deelt.

• 03 September 2015 - 17:24

Hans S:

Dank dat je me deelgenoot maakt van je reisverslag. Het is een genot om het te lezen. Veel plezier!

• 03 September 2015 - 21:11

Anneliet:

Wederom mooi verhaal! Viv geniet lekker met zijn drietjes! Jaloers!! x

• 03 September 2015 - 21:11

Riaverbeek:

Wat een ervaring weer! Bijzonder dat Anna-Nyira nu al zo'n wereldreiziger is! Geniet met elkaar van al het moois dat nog gaat komen!
    Liefs, Ria

• 03 September 2015 - 21:36

PA EN MA:

P.S. Een boom in de badkamer hoe kan dat? Zeker een neppert!

• 03 September 2015 - 22:41

Poelie:

oh wat gaaf weer jullie reis, en mooie indrukken! leuk om luxe met authenticiteit af te wisselen.
    heeft A-N haar vergrootglaasje al gebruikt om de koreaantjes te onderzoeken;-)
    of is ze hard aan het oefenen om een little buddha te worden!
    plezier!!xp

• 05 September 2015 - 12:04

Trinet:

Wat weer een geweldige reis met zijn allen. Dank voor het verslag en de foto's. Inspirerend! Krijg zelf ook weer zin om op pad te gaan. Fijne tijd verder en benieuwd wat jullie in Japan gaan doen.