The amazing Mekong of Laos? - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Remi - WaarBenJij.nu The amazing Mekong of Laos? - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Remi - WaarBenJij.nu

The amazing Mekong of Laos?

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

19 Januari 2012 | Laos, Vientiane

Hier in Laos is het erg warm maar niet te heet! Wat een verschil met smoggy Hanoi. Ik heb deze week door Laos gereisd naar het zuiden. Ik reis dus van noord naar zuid, mede omdat het in het noorden van Vietnam koud is (net als thuis) en het naarmate ik zuidelijker reis steeds warmer wordt. Ik wilde nu even een andere itinerary dan de meeste backpackers dus wilde ik vanuit Vientiane met een boot over de amazing Mekong naar het zuiden. Ik wilde varen over de rivier die de Laotiaanse bevolking gebruikt om zich over te verplaatsen. Het is een grens; een oever met zicht op Laos en over de andere oever zicht op Thailand. De drijvende dorpjes en markten, de boten. Nou, in Vientiane was dus helemaal geen boot te bekennen. Er is niet eens een haven en over de Mekong heb ik alleen een roeiboot zien gaan, met 1 peddel. That sucks! Daar was ik voor naar Laos gekomen. In het noorden schijnt de Mekong wel te worden gebruikt maar daar had ik niets aan.

Ik ben dus aan het tweede deel van mijn reis begonnen, due south. Vientiane is een Frans Indochinese stad met veel klassieke koloniale Europese architectuur gelegen aan de Mekong rivier. Het stratenplan is typisch Frans maar dan met veel Boeddhistische tempels. Vientiane is heel relaxxx en 366 keer rustiger dan in Hanoi. Ik ben een aantal dagen gebleven en op mijn gemak van alles bekeken en geregeld. Heb ook een tocht met de bus naar de jungle gemaakt op zoek naar de Aziatische olifanten. Nou die waren helaas vertrokken veel dieper de jungle in. Maar het was erg mooi en ik heb daar gewandeld door de bush en toen de bus terug genomen. Ik weet niet op welk alfabet deze taal is gebaseerd maar ik snap er geen reet van... voor dat je heet weet zit je in de bus naar Hanoi.

Ik moest mijn plannen dus weer omgooien maar wel naar het zuiden reizen en heb een auto met chauffeur geregeld in Vientiane en twee dagen met hem langs de Mekong gereden en door de bergen (ommetje) ten einde te komen bij een enorme grot; Lord of the rings tafereel (Kong Lo cave). Echt bizar grote ondergrondse rivieren in grote pikdonkere ruimtes. We hebben met een kano met moter tot soms wel 50km per uur tot 7km onder de bergen gevaren. Af en toe door het water lopen en door de grotten. Heel erg indrukwekkend en terecht avontuurlijk. Ik had die nacht een fantastische overnachtingsplek in een heel klein dorpje in een klein guesthouse nabij de grot. Een huis op houten palen met planken als vloer bedekt met kleedjes. Ik kon de kippen en eenden onder mijn kamer zien lopen en vooral horen. Ik had een veranda met zicht op een vallei met goudgeel gekleurde akkertjes en op de achtergrond een enorme bergketen. Het was daar zo tranquil. De krekels, de landwerkers en kippen, kuikentjes en eenden die overal rond scharrelden. Ik wilde daar een week op die veranda blijven zitten. Met stip de top tien binnengekomen!

Vandaag zijn we verder naar Savannakhet gereden waar we afscheid hebben genomen. Het waren echt toffe dagen met hem en ik voerde de regie inzake stoppen, foto, iets bekijken etc. Gelukkig geen problemen gehad. Ik zit nu dus in Savannakhet omdat ik hier morgenochtend een bus kan nemen, rechtstreeks naar Hue in (Centraal)Vietnam voor het derde deel van deze reis(laatste ticket!). Ben ik op tijd terug voor Chinees nieuwjaar (tet), year of the dragon.

Ik plaats nog wat foto

Kus aan mijn meiden!
Groet Remi

  • 19 Januari 2012 - 10:40

    Mignon:

    WOW!!! :-)

  • 19 Januari 2012 - 11:17

    (hardworking!) Berna:

    Tja, wat zal ik zeggen: it beats a day in the office (grrrrrrrrrr)

  • 19 Januari 2012 - 11:22

    Pa En Ma:

    Ha wereld reiziger, dat ziet er zeer mooi en spannend uit! Wel beetje heet daar.
    Jammer dat de olifanten het voor gezien lieten dat is heeeel balen. Je hebt wel
    een beetje pech onderweg, haha dat rijmpt! Maar een slang ook niet de minste
    toch? Wel mooi die tempels in Vietiane. Nog veel reis plezier en kalm aan.
    liefs van ons. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 19 Januari 2012 - 11:52

    Poelie:

    heej remi!
    klinkt weer fantastich, prachtige fotoos ook!
    en wat een dekors idd!
    geniet er maar van,
    doe ik ook hier vanuit Cabo de Gata, zuid spanje!
    hasta luego
    liefs

  • 19 Januari 2012 - 14:46

    Anja En Joop :

    Nou Remi, top hoor om zo alleen te reizen. Wij herkennen heel veel van je verslag en de foto's, Jammer geen boot, wij hadden zo' speedboot over de Mekong naar Laos. Wat heeeeel erg snel ging. Was ook niet alles. Het haalt weer veel herinneringen op. Geniet nog de komende tijd en hopen je weer in goede gezondheid in Vbg te zien. Groeten je buurtjes.

  • 19 Januari 2012 - 20:05

    Viefj En Anna-Nyira:

    stuk boeiender dan dikkie dik en een boterham met pindakaas of stroop! Maar Anna-Nyira ontwikkelt zich voorspoedig dus dat geeft hoop voor de toekomst :)))

  • 20 Januari 2012 - 12:59

    Frans En Mique:

    Jammer dat je dat bruisende leven op de rivier moest missen,maar het bezoek aan de donkere grotten was ook wel interessant,overigens niets voor ons!
    Goede voortzetting van de reis aankomende dagen.Groeten van Mique en Frans.

  • 20 Januari 2012 - 20:04

    Ria:

    Lieve Remi,

    Wat eenreis...ik bewonder je moed en improvisatietalent!
    Ik word al nerveus als ik dat in mijn eentje zou moeten regelen. Maar geniet verder, ik kijk weer uit naar je volgende reisverslag!
    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Alle reizen

Alle reizen

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2017

Nighttrain to Georgia

25 December 2016

kerst in Bakoe

25 Augustus 2016

De grondeekhoorn en de beluga

18 Augustus 2016

Oost Canada overschat

05 Augustus 2016

IJsland onderschat
Remi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 132729

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 31 December 2020

Alle reizen

Landen bezocht: