Oman; Road to Salalah - Reisverslag uit Şalālah, Oman van Remi - WaarBenJij.nu Oman; Road to Salalah - Reisverslag uit Şalālah, Oman van Remi - WaarBenJij.nu

Oman; Road to Salalah

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

30 December 2013 | Oman, Şalālah

Muscat, capitol of Sultanaat Oman, gelegen in het noorden van dit land aan de gelijknamige golf. Een stad waar een Arabische droom, een oosters sprookje werkelijkheid wordt. Van Emiraat naar Sultanaat. De oosterse lampjes, Arabische ramen, wierook, gesluierde vrouwen, palmbomen en shisha. Hier heb ik de kerstdagen doorgebracht in een totaal andere wereld. Wie slaat het boek dicht? Op het vliegveld heb ik mijn auto opgehaald en naar old Muscat gereden. Ik heb een dag gewandeld in Muscat langs oude Portugese forten, door souqs, langs kustlijnen en door oude stadspoorten van Mutrah naar Old Muscat en terug. Het valt mij op dat het netjes is, overzichtelijk en geen chaos die ik eigenlijk had verwacht. Zelfs de soeq is vrij geordend. Ik ben ook een dag met de auto opzoek geweest naar de Noordelijke forten en oude Omaanse zandkastelen aan de voet van bergen en wadi's met palbomen en sliep dan weer in het hotel in Muscat. Moest even ontdooien, was de eerste dag soms onzeker in die kleine woestijndorpjes. Maar die Omani zijn heel vriendelijk, wat een verademing. Ze zijn oprecht, toegankelijk, humoristisch, geïnteresseerd en hebben geen dubbele agenda.

Van Muscat ben ik door de bergen naar Nizwa gereden langs antieke irrigatie systemen (Unesco) die nog gebruikt worden ten einde grondwater evenredig en doelmatig te verdelen in dit extreem droge gebied. In dit gebied heb ik fort Bahla (Unesco) bekeken, een groot pre islamitisch zandkasteel waarvan je niet geloofd dat het echt is en de 4500 jaar oude graven van Al Ain (Unesco). In Nizwa heb ik derhalve twee nachten geslapen in een krot en met een gids met allwheel drive de bergen in gereden naar Jebel Shams een enorme kloof in de aarde en naar kleine authentieke bergdorpjes gelegen onder palmbomen. Mijn auto kan daar niet rijden in de bergen.

Daarna begon ik aan de route door The Empty Quarter naar Salalah. Ik werd geadviseerd water, benzine en eten mee te nemen, uit te kijken voor kamelen en zand op de weg en grote trucks. Nou, die ophef is echt niet nodig. Elke paar honderd km. zijn er faciliteiten en de weg veelal goed. Erg bijzonder door deze grote Arabische woestijn te rijden. Mp3 in en je bent even het mannetje. De grootste belevenis onderweg was in een woestijndorp. Daar was gewoon een Pakistaanse kapper in de woestijn en ik wilde wel geschoren worden voor een euro. De Arabieren in de zaak waren het er niet mee eens. Je laat je baard gewoon staan. Ik dacht dat hij een aftershave ging aanbrengen, hij mompelde wat en voor dat ik het begreep kreeg ik ook een masker, roze haarband en roze schort. Serieus, roze! En die rotzooi op mijn gezicht! Ik was net een vrouw uit die gekke folders. Het was vreselijk en afzien die rotzooi op en zijn handen over mijn gezicht, mafkees. Die Arabieren lachten zich rot hoe ik er uitzag in die stoel. Heel pijnlijk. Ik had ook naar ze moeten luisteren.

Salalah, gelegen in het zuiden van Oman aan de blauwe Arabische zee, dichtbij de grens met Jemen. Gebouwd op de fundamenten van oude versterkte nederzettingen die onderdeel waren van de Obliumroute (Unesco), een antieke route naar Mesopotamie, India en China en bekend om de wierookbomen. De climax van een Arabisch sprookje, het eindpunt van een reisje. Ik heb geslapen in een hotelletje met balkon met zeezicht en geslapen onder het genot van de branding. Vandaag wandel ik nog door deze stad, langs de blauwe zee en bekijk oude ruïnes, plantages en soeqs. Laat in de middag breng ik de auto terug en vlieg ik via Muscat naar Abu Dhabi en vervolgens naar Amsterdam waar ik arriveer voor de wisseling en de daarmee samenhangende verjaardag van mijn dochter.

Zeg maar tegen Anna-Nyira dat ik geen rovers ben tegen gekomen in de woestijn. Beste wensen voor iedereen.

Kus uit Salalah, Remi

  • 30 December 2013 - 08:29

    Maarten:

    Hey Remi,

    Omdat je graag een reactie wilde onder je blog, hierbij wat woorden. Klinkt als een mooie reis. Zorg dat je veilig thuis komt, ben benieuwd naar alle verhalen die je hier niet kunt opschrijven.

    Goede vlucht!

    Maarten

  • 30 December 2013 - 09:52

    Bram:

    Hoi Remi,

    "Klinkt" niet alleen interessant, maar is dat zo te zien ook. Have a nice flight en vat geen kou op Schiphol... :-)

  • 30 December 2013 - 13:46

    Vief En Anna-Nyira:

    Kan me goed voorstellen dat sprookjes daar tot leven komen!
    Je heb zeker geen foto van jezelf als meisje met masker? Had het graag gezien, het verhaal alleen al maakt me aan het lachen. Die Arabieren hebben je mooi te pakken gehad.
    Anna-Nyira ziet Bambi en het strand i.p.v. Kamelen en de woestijn. Tijd om andere sprookjes te gaan vertellen.
    Tot morgen, kus

  • 30 December 2013 - 15:12

    Mignon:

    Ha Remi, geweldig! Net als Vief had ik Remi in het roze best graag op de foto willen zien :), safe travels back en geniet van de laatste reisuurtjes! Fijne jaarwisseling, dikke groet Mignon

  • 30 December 2013 - 16:40

    Wendy:

    Pffff.....wat een bizarre reis heb je weer gemaakt! Geweldig!
    Goeie reis terug naar huis,snel de verjaardag van je mooie meissie vieren :-)
    Xx Martijn,Wendy Kim & Juliet

  • 31 December 2013 - 16:25

    Ria Verbeek:

    Hi Remi,

    Je bent vast alweer thuis, wat een heerlijke reis heb je weer gemaakt. Om jaloers te worden!

    Geniet van je meiden en voor jullie 3 en een leuke jaarwisseling en een geweldige verjaardag! 3 jaar alweer.

    Liefs,
    Ria

  • 04 Januari 2014 - 12:21

    PA EN MA:

    ZELF NET TERUG VAN EEN LEKKERE VAKANTIE OP DE VELUWE VANDAAR DE
    WAT LATE REACTIE. SCHITTEREND WEER! DIE KAMEELTJES ACHTER IN DE
    TRUCK ... VAST KADOOTJE VOOR DE VERJAARDAG VAN ANNA NYIRA?!
    FIJN DAT HET ALLEMAAL GOED IS GEGAAN . WEER EEN BELEVING RIJKER.
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oman, Şalālah

Alle reizen

Alle reizen

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2017

Nighttrain to Georgia

25 December 2016

kerst in Bakoe

25 Augustus 2016

De grondeekhoorn en de beluga

18 Augustus 2016

Oost Canada overschat

05 Augustus 2016

IJsland onderschat
Remi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 779
Totaal aantal bezoekers 132404

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 31 December 2020

Alle reizen

Landen bezocht: