Man of the forest in Borneo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Remi - WaarBenJij.nu Man of the forest in Borneo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Remi - WaarBenJij.nu

Man of the forest in Borneo

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

04 Februari 2012 | Maleisië, Kota Kinabalu

Kuala Lumpur (KL), wat een heerlijke stad en een fijne afwisseling. Een grote metropool met een skyline en westers georienteerd. Na drie weken rijst en fried noodles, eindelijk een cheeseburger. Drie! De plu die ik had gekocht tegen de stortregen, kon ik de volgende dag gebruiken tegen de bloedhete zon. Daarna ben ik doorgevlogen naar Borneo.

Na mijn vlucht naar Borneo (Kota Kinabalu) heb ik gelijk een auto(tje) gehuurd. Omdat Maleisië een Engelse kolonie is geweest, rijden ze hier links. Mijn hemel waar zijn die gasten niet geweest. 9 van de 10 keer als ik een auto huur, wordt er links gereden. Veel gaten in de weg etc waardoor andere auto`s vaak op mijn rijstrook zitten en in de bergen maakt dat het rijden niet altijd even ontspannen. Maar daar ging in met mijn autotje door Borneo. De borden begrijp ik ook niet altijd... vooral als het me goed uitkomt en ik heb geen boete gekregen en niemand smeelgeld hoeven betalen. Something els for a change.

Ik ben in een aantal dagen zo ver mogelijk naar het Noord Oosten gereden, naar een lodge in de jungle om van daar uit de orang oetan in het wild te zoeken. Ik heb onderweg in prachtige chalets in de bergen geslapen, van alles meegemaakt maar vooral genoten van de waanzinnige natuur. In de avond werd ik altijd getrakteerd op het mooiste orkest dat ik ooit heb gehoord. Mt. Kinabalu NP (Unesco) is ook erg indrukwekkend. Hoe dichter ik bij de lodge kwam hoe moeilijker het werd. De wegen steeds kleiner en bijna geen borden maar wel een kleine brug die... nou ik weet niet wat ze aan het doen waren, maar ik kon er in ieder geval pas in april weer overheen (zie foto). De enige brug naar het gebied. Heb ik de logdge mij laten ophalen aan de andere kant (gelukkig bereik) en de auto onder een palmboom gezet en met mijn spullen de brug overgelopen. Daar stond ik weer langs de bloedhete weg. Ik moest ook nog met de boot maar ik ben er gekomen. Ik had ook gewoon naar het zeer mooie strand kunnen gaan.

Ik heb meerdere safari`s gemaakt waaronder in de nacht en allerlei wild gezien. Het tropisch regenwoud is geen geschikte omgeving voor een mens heb ik begrepen. Drie dagen en nachten lang ben ik nat geweest van transpiratie, zat ik onder de blubber, leeches onder mijn oksel, kropen er tjitjaks uit mijn tas, maar ik heb hem gezien! De wilde orang oetan. Een paar keer van een behoorlijke afstand. Daar zag ik hem klimmen in de hoogste boom bij de ondergaande zon, solitary creature. Zijn naam, orang oetan kreeg pas toen echt betekenis; Man of the forest.

Ik ben zeer tevreden over de laatste week. Maleisië (Borneo) is een zeer mooi land en de mensen zijn echt vriendelijk. Het merendeel van de bevolking is moslim maar veel minder spastisch dan in het Midden-Oosten. Wat een heerlijk land en wat een verademing. Het is nog onaagetast door (massa)toerisme en veelal ongerept. Borneo heeft mij in ieder geval iets laten zien wat ik elders niet beter of mooier vond. Ik ben gisteren in een keer teruggereden naar Kota Kinabalu en ben de stad aan het bekijken. Ik breng vandaag de auto terug en vlieg naar KL en daarna, op het fantastische tijdstip 23:59, de lange vlucht naar huis waar ik zondagochtend aankom. Mijn reis rond de Zuid-Chinese zee is afgerond. Ik heb een maand uit mijn tas geleefd en het is genoeg zo. Ik kijk niet uit naar min6 graden. Hier in het tropisch regenwoud was het in de zon veelal ruim boven de 40 plakkerige graden. Ik kijk wel enorm uit naar mijn meiden thuis, die hebben het een maand zonder mij moeten doen ;)

Groet uit Borneo
Zie je zo lief.
Zoen Remi

  • 04 Februari 2012 - 03:47

    Remi :

    Oh Er, nav je vorige reactie. Misschien heeft Ria het niet helemaal begrepen. Ik wacht nog op het moment dat ik voor het eerst ergens grip op heb. Meestal hebben zaken grip op mij. Misschien die ruit bij de Vietnamees na een biertje? Of heeft mijn frustratie dan grip op mij? In dat geval gooi jij gewoon!

  • 04 Februari 2012 - 08:19

    Mignon:

    ...echt in 1 woord...SUPER!!!...ik geniet vet mee met in de vrieskou, goeie reis terug!

  • 04 Februari 2012 - 08:33

    Pieter:

    Ja, top jongen...Ik zou die backpack aantrekken op Schiphol. De pegels hangen aan het raam...

  • 04 Februari 2012 - 11:47

    PA EN MA:

    Wat een natuurschoon zeg! Ik denk dat ik dit het mooiste deel van
    je reis vindt. Fijn dat je de oerang oetang hebt gezien, na die pech met de olifanten
    wel zo mooi. Nu thuis maar lekker weken al dat vuil!!! haha. We hebben fijn
    meegenoten en ook weer wat geleerd van een andere cultuur .Voor straks welkom
    THUIS. Liefs .

  • 04 Februari 2012 - 12:55

    Frans En Mique:

    Juist,leven voor ons westerse mensen in het tropische regenwoud is bijna niet te doen,wij werden
    al bevangen door de benauwde hitte toen we in Singapore uit het vliegtuig stapten.Overigens wordt het wel 'n groot temperatuursverschil voor jou nu je naar huis terugkeert.Goede terugreis.
    Mique en Frans

  • 05 Februari 2012 - 20:31

    Ria:

    Jij bent alweer thuis, als het goed is, bij je twee lieve meiden.
    Dank je wel, dat je mij hebt laten mee genieten. in een woord geweldg!
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kota Kinabalu

Alle reizen

Alle reizen

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2017

Nighttrain to Georgia

25 December 2016

kerst in Bakoe

25 Augustus 2016

De grondeekhoorn en de beluga

18 Augustus 2016

Oost Canada overschat

05 Augustus 2016

IJsland onderschat
Remi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 132729

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 31 December 2020

Alle reizen

Landen bezocht: