Oost Canada overschat - Reisverslag uit Rouyn-Noranda, Canada van Remi - WaarBenJij.nu Oost Canada overschat - Reisverslag uit Rouyn-Noranda, Canada van Remi - WaarBenJij.nu

Oost Canada overschat

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

18 Augustus 2016 | Canada, Rouyn-Noranda

De reis van IJsland naar Toronto Canada in Noord Amerika verliep soepeler en sneller dan van Adam naar IJsland en we vlogen met mooi weer over prachtig Groenland. Het appartement in hartje Toronto via Airbnb bleek een luxe condo te zijn met een keuken, wasmachine en droger, AC en een balkon. Wel zoeken naar de sleutel met codes etc. Net een escape room maar dan wil je naar binnen. We konden daar riant bijkomen van het IJsland avontuur, organiseren, wassen, bijslapen en ons weer mooi maken. We sliepen daar 3 nachten dus tijd genoeg om aan de nieuwe tijdzone en het warme klimaat te wennen (-6 tov Adam). Ik ben al 5 keer naar dit continent gevlogen maar nog niet naar Oost Canada.

Toronto is de grootste stad in Canada en de meest multi culturele en ligt veel Zuidelijker dan IJsland dus het is 2 keer zo warm. Tijdens onze wandelingen door downtown liepen we in een hindoe optocht naar een Filipijnense show en door Chinatown. We hebben de schandalig dure CN tower bezocht voor views over de skyline en met een bootje gevaren naar een eiland voor foto's van de skyline. Ik had deze skyline als skylinefanaat namelijk nog niet gezien. Heel mooi hoor vanaf het water en niet veel kleiner dan andere Noord Amerikaanse steden. Nog een paar en ik heb in 12 jaar alle skylines van betekenis in de wereld gezien. Maar er wordt gebouwd dus misschien doe ik het rondje gewoon nog een keer. Het was prachtig weer, rond de 30graden en de zon is heerlijk. De schoenen en warme kleding zijn in de tas.

Vervolgens zijn we met de backpacks in de iconische Greyhound bus van Toronto in 2 uur naar Niagara Falls gereden waar we 2 nachten in een heus Noord Amerikaans motel sliepen. Zoals in de film. Greyhound Canada wordt door iedereen gebruikt en niet zoals in Amerika alleen door de onderklasse en mafkezen. Het weer in de regio sloeg om en het werd een hittegolf zeiden ze op tv met temperaturen van 35 plus. Das veel als je wilt lopen en reizen. De dag dat we aankwamen in Niagara Falls zijn we over een enorme brug gelopen van Canada naar Amerika. I like that. Na wat vragen bij de douane over mijn visa en stempels van islamitische landen in mijn paspoort konden we de falls bekijken in Amerika. De Niagara Falls vormen namelijk de grens tussen Canada en Amerika. De volgende dag zijn we de watervallen aan de Canadeze kant gaan bekijken en dat is indrukwekkender dan de Amerikaamse kant. Nog in een toren geweest voor een andere view en foto met een ander toestel, de go pro. Zie je het hele tafereel (zie foto). Fantastisch. De stad aan die kant is een soort vercommercialiseerde kermis. Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Anna-Nyira vond het fantastisch met al die toeters, bellen, ijs, chocolade en speeldingen. Het werd haar dag. Ik heb de grootste watervallen van de wereld gezien en ik moet zeggen dat het bijzonder mooi is maar Victoria in Afrika en Iguazu in Zuid Amerika zijn veel groter.

Na wederom veel gelopen te hebben die dagen in de hitte hebben we de bus terug naar Toronto genomen en vervolgens een taxi naar het camper verhuurbedrijf. We hebben exact dezelfde camper gehuurd bij hetzelfde bedrijf als 6 jaar geleden in het Westen van Canada. Een riante camper van ruim 7 meter voor 5 personen met douche, toilet en keuken. Anna-Nyira haar ruimte waar ze  slaapt is boven de cockpit en ze is er helemaal blij mee. Haar eigen huisje met haar speelgoed in een kastje en raampjes met gordijntjes. Ze klimt naar boven via de eetbank en is helemaal gelukkig. Ze vindt de camper fantastisch. Wel weer even oefenen met het masterpaneel, de verschillende accu's, watertanken en gasflessen. Wel leuk dat we flashbacks krijgen over hoe we het destijds hebben gedaan met de camper. Maar toen was het vrij koud en sneeuw en nu een hittegolf. We zijn eerst naar Georgian Bay NP gereden voor 30.000 islands en georganiseerd. We hebben een cruise gemaakt door het NP en geslapen aan een pitoreske haventje. De havenmeester vond het prima. Fantastisch met zicht over de Georgian Bay en de haven. Als je niet op een camperplaats slaapt en niet bent aangesloten op elektriciteit, kan je niet alles in de camper gebruiken, je water en toilet niet lozen etc. Beetje puzzelen dus maar ik parkeer de camper liever niet op camperplaatsen. Dit was veel leuker en precies wat ik beoogde, nog los van het feit dat die plaatsen rond de 25 € per nacht zijn. De hittegolf was toen afgelopen.

We zijn daarna doorgereden naar het prachtige maar overcrowded Algonguin NP waar we drie nachten op een campground in het NP hebben geslapen. We hebben daar een kano laten bezorgen en een trail van 11km gelopen de wildernis in. Er waren beren gesignaleerd dus de berentoeter hebben we meegenomen tijdens die hike. Het was een mooie maar lastige trail voor Anna-Nyira langs meren en prachtige moerassen en over grote wortels en stenen en ze heeft ruim 5 uur gebikkeld en we zijn trots. Wederom geen grote zoogdieren gezien.

Daarna zijn we van het tweetalige Ontario naar het franstalige Quebec gereden en begonnen aan de loep via Verendrye NP naar Val d'or, waar we vannacht slapen voor de Walmarkt. Over de Walmarkt later meer. Ik plaats daar nu mijn verslag want we hebben nergens wifi in de natuur. We willen naar Mistassini waar de wegen ophouden, geen toeristen zijn en de echte wildernis begint. We hopen daar en op deze route wel grote zoogdieren en ruige natuur te zien. Anders wordt dit deel van de reis wel een beetje suf. We hebben de camper nu bijna een week, alles gaat goed en we vermaken ons prima.

Groet van ons.

• 18 Augustus 2016 - 00:44

Poelie:

Super lijkt mij met de camper door Canada!!
    Leuk dat A-N haar eigen paleisje heeft daar, én n coole zonnebril

• 18 Augustus 2016 - 08:16

José Jacobs:

Die kleine heeft al meer van de wereld gezien dan de doorsnee 50-jarige!

• 18 Augustus 2016 - 08:19

Bernard:

Ha Remi,

Leuk verslag, al wordt mij niet duidelijk waarom Oost Canada volgens jou overschat is. Begreep van kennissen die in Oostelijker Canada zijn geweest (New Brunswick, Nova Scotia, Prince Edward Island, Newfoundland) dat het daar fantastisch is.

• 18 Augustus 2016 - 08:22

Famke:

Wat een heerlijk avontuur

• 18 Augustus 2016 - 10:08

Sacha:

Hi lieverds,

Wij zijn ook net terug. jullie hebben het goed, heerlijk!!
    Op zoek naar de echte wildernis, ik ben benieuwd wat daar het resultaat van wordt. Geniet lekker!!
    Kus van ons vijven.

• 18 Augustus 2016 - 11:38

MIQUE EN FRANS:

'N HELE MOOIE CAMPER,PRETTIG ZO'N HUIS OP WIELEN.DE FOTO'S ZIJN OOK MOOI,DE WATERVAL,DAT HOEDJE STAAT JE LEUK VIEF.GOEDE REIS VERDER EN GEEN PROBLEMEN IN DE WILDERNIS.LIEVE GROETJES.

• 18 Augustus 2016 - 23:48

Ria Verbeek:

Lieve Vief, A-N en Remi,
    Wat een leuk verslag van jullie reis weer! Echt gaaf! Ik ben maar een heel klein beetje jaloers. Blijf genieten met z'n 3_tjes!
    Liefs,
    Ria

• 19 Augustus 2016 - 08:02

Mignon:

Wow weer!! En wat een bofkont die Anna met zulke ouders....zoveel mooie dingen zien van de wereld! Enjoy!! :), liefs Mignon

• 22 Augustus 2016 - 14:12

Trinet:

Hoezo overschat? Het ziet er allemaal fantastisch uit lijkt me. Veel plezier daar met zijn drietjes!