Opruimen in Jordanië - Reisverslag uit Jerash, Jordanië van Remi - WaarBenJij.nu Opruimen in Jordanië - Reisverslag uit Jerash, Jordanië van Remi - WaarBenJij.nu

Opruimen in Jordanië

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

27 December 2014 | Jordanië, Jerash

Hoi, we hebben een nieuw huis gekocht en zijn derhalve druk bezig geweest de afgelopen tijd en hebben geen tijd gehad om onze mooie planeet te bewonderen. Maar de aarde draait door en de werkelijke belevenis is niet alleen thuis. Vanuit ons mooie nieuwe huis zijn we naar Jordanië gevlogen. Een Arabische regio op een kruispunt van oude culturen. Ze zijn er geweest, van Perzen, Romeinen, Grieken, Ottomanen tot de Arabieren. Grote namen als Alexander, Saladin, Chengis Khan, kruisvaarders en natuurlijk Jezus. Oude karavaan routes zoals de incense road naar Oman, pelgrims naar Jeruzalem, Baghdad en Mecca, zijde routes naar Azië en het Hellenisme. Alles ging via deze regio en dus is er veel te zien en te leren. We zijn hier twee weken hoewel ik een leven lang kan dromen van deze regio. We zullen hier dit reisje tijdens kerst en nieuwjaar zijn en de vierde verjaardag van onze dochter vieren. Ik heb besloten niet te ver naar het noorden te reizen vanwege de oorlog in Syrië.

We zijn twee nachten verbleven in een hotel in Amman, de hoofdstad van Jordanië. Amman is qua overnachting niet goedkoop. We hebben een volle dag de stad bekeken en gewandeld door de straten en soeks van de oude binnenstad, de citadel en een oude arena bekeken. Was erg lastig met Anna-Nyira in deze Arabische hoofdstad. Amman ligt prachtig in de heuvels en ik vind de stad eigenlijk vrij netjes en niet compleet chaotisch. Multi cultureel en multi religieus en hassle free. Fijn, mensen zijn oprecht. Een verademing. Weinig touristen gezien en in het vliegtuig zaten maar 4 blanken. Op een ochtend werd onze auto gebracht naar ons hotel in Amman en zijn we naar het noorden gereden naar een dorpje ten Noorden van Jerash. Daar zijn we drie nachten verbleven in een authentiek charmant hotel op een berg met uitzicht vanaf ons balkon over de bergen met olijfbomen en de maan over de lichtjes in het donker. De oproep tot het gebed die galmt door de vallei. Zo anders. Alleen er was niemand toen we daar kwamen, uitgestorven. De eigenaar heeft het grote hotel met lange lege gangen operationeel gemaakt speciaal voor ons alleen was alles stuk en vies en er kwam een electrisch kacheltje aan te pas om ons te verwarmen. Ik vond het wel grappig maar Vief niet omdat ze de kerstavonden in de kou heeft doorgebracht.Tja, dit is ook reizen. Een groot complex in de koude bergen waar ze eten hebben gemaakt, koffie en weet ik veel wat ze hebben geprobeerd te maken, speciaal voor ons.

Jerash, een antieke Romeinse stad lag aan onze voeten en daar hebben we ruim de tijd voor genomen. Het was daar namelijk lekker warm beneden en heel mooi. Op een andere dag zijn we van het koude hotel naar Aljoun castle gereden, gebouwd door de Arabieren ter verdediging tegen de kruisridders met uitzicht over Palestina en de Jordan Vallei. We hebben ook gewandeld door een nature reserve en die kleine stapte stevig door. Respect. Het is opletten met rijden maar ik vind het wel leuk, gewoon vrij op de weg. Geen plek op de weg is heilig.

Omdat ik niet met mijn gezin per ongeluk aan de grens met Syrië wilde staan en omdat we in het donker terug moesten rijden heb ik een mannetje geregeld die met ons mee is gereden naar de desert castles in het Noord Oosten van het land. Hij kon ons exact de weg wijzen naar verschillende oude kastelen in de woestijn en ik kon makkelijker rijden. Was een lange dag langs meerdere desert castles en het was best raar verkeersborden te zien naar Irak en Saoedi Arabië. De woestijn is ingeklemd tussen Syrië, Irak en Saoedi Arabië. We reden langs vluchtelingenkampen in de woestijn die worden bewaakt met tanks en er vlogen straaljagers laag over ons terug uit het front in Syrië. Dit is ook de wereld. Veel olie vrachtwagens en bedouinen in de woestijn en we zijn over de hadjroad naar Mekka gereden. Veel kindzwervers en rijke saoedies naar de grens. Een goede exercitie en het heeft me geraakt.

Morgen rijden we na drie nachten in het Noorden in de koude bergen, onze kerst, naar de Dode Zee. Anna-Nyira vindt de antieke steden/ruïnes maar een rommeltje en vindt dat er opgeruimd moet worden. Structuur aanbrengen; kind van haar vader. Ze gaat het ook echt doen en wij lachen ons rot (zie foto). Ze is wel waakzaam voor de rovers in de woestijn want die kunnen haar speelgoed pikken.... Salam, van ons.

• 27 December 2014 - 07:54

Marcella:

Mooi verhaal en gave foto's! Geniet ervan met z'n drietjes!
    Bijzondere reis en extra speciaal om daar de vierde verjaardag van Anna-Nyira te vieren
    Enjoy

Xx

• 27 December 2014 - 10:15

Bram :

Hoi Remi!
    Mooi! Hier vandaag: bitterkoud en SNEEUW!

• 27 December 2014 - 11:42

Ernest :

Leuk geschreven Remi! Klinkt als een geheel verzorgde reis niet-verzorgde reis. Tof dat die vent zijn hele hotel open gooit voor jullie drie, maar ik kan me voorstellen dat Vief liever met Toon op 22 graden op de kalfslederen stoelen had gezeten.

Jullie zijn weer mooie ervaringen rijker, fijn dat die kleine het ook zo leuk vind. Heeft ze geen last van de herrie van die straaljagers?

Fijne derde kerstdag en een heel goed NY!

• 27 December 2014 - 19:48

Poelie:

Heej vief en Rémi

Klinkt weer als een heel avontuur!
    Leuk joh!en daar moet je vroeg mee beginnen,
    voor kleine Anna nyira!!
    Hoop dat jullie nog lekker kunnen drijven
    op de dode zee!
    Fijne reis verder,en tot in het nieuwe jaar!
    Zonnige groet voor jullie vanaf La Gomera!
    Mink en poelie!!

• 28 December 2014 - 13:01

Sacha:

Bijzonder!!! Ik zie vief al helemaal zitten met kerst in de kou:-)) niet fijn!! Geniet nog en een fijne jaarwisseling op deze bijzondere plek!

• 29 December 2014 - 10:41

José:

Ha Remi,

Leuk om je reisverslag te lezen, het klinkt als een prachtige trip. Je kleine meid krijgt het reizen zo wel met de paplepel ingegoten.
    Hopelijk treffen jullie verderop een wat warmer klimaat (hoewel: ik zie t-shrirts met korte mouwen, die hoef je hier nu niet aan te doen).
    En lange eenzame gangen zijn erop dit moment ook aan de Turfmarkt!
    Groeten en mooie jaarwisseling
    José

• 01 Januari 2015 - 11:51

MIQUE EN FRANS:

HIEP HIEP HOERA ANNA NYIRA IS VANDAAG 4 JAAR GEWORDEN,'N HELE DIKKE VERJAARDAGSKUS VAN
    OPA EN OMA,HELAAS MOETEN WIJ HET TAARTJE MISSEN .WIJ WENSEN JULLIE OOK EEN GELUKKIG NIEUWJAAR.WIJ HEBBEN VIA GOOGLE PETRA OOK BEKEKEN.ER WERDEN HEEL VEEL FOTO'S GETOOND,HET
    WAS INDRUKWEKKEND.NOG LEUKE DAGEN EN EEN GOEDE TERUGREIS.LIEFS EN GROETJES VAN ONS.

• 02 Januari 2015 - 21:02

PA EN MA:

LEKKER BALEN HE VIEF EN DAT MET KERSTMIS. MAARJA DIE DINGEN GEBEUREN DUS OOK.
    MAAR WEL EEN INTERESSANTE REIS HOOR EN BEST SPANNEND HE ANNA N? ENNE...OMA
    HEEFT OOK NOG WEL WAT OPTERUIMEN VOOR JE! HAHA. WELKOM THUIS WEER.