Reizen door Iran - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Remi - WaarBenJij.nu Reizen door Iran - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Remi - WaarBenJij.nu

Reizen door Iran

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

05 Maart 2009 | Iran, Eşfahān

Vief en ik zijn een reis door Iran aan het maken op zoek naar `ancient Persia`; een 2500 jaar oud kruispunt van culturen. We reizen met de bus en de taxi.

We zijn op Teheran gevlogen en vervolgens naar Qom en Isfahan gereisd. We zijn nu een weekje onderweg en alles gaat goed met ons. De eerste dagen was het niet gemakkelijk en het was een uitputtingsslag. Op zo`n moment verlang je wel eens naar een weekje Landal ;) . Dan sta je ergens in Iran in een busterminal met je backpack, alles in het Farsi (soort Arabisch), complete chaos, geen flauw idee waar te beginnen, en dan kijk je om je heen en moet je eigenlijk gewoon lachen. Mensen spreken weinig engels en soms zien we dagen geen blanke. En dan al die gebruiken......

Iran bedrijft een constitutionele Theocratie met een Sharia. Bijna iedereen is sjiitisch moslim maar er is hier een religieuze tweedeling tussen Arabische conservatieven en Perzische liberalen. We hebben geen mening in dit verslag want de tentakels van Teheran reiken ver. Graag rekening houden met de inhoud van een eventuele reactie. Vief moet zich ook gesluierd met een lang jas kleden en er is geen alcohol, mogen geen affectie tonen op straat etc. Ik ben ook wel eens achter de verkeerde vrouw aangelopen want van achter lijken ze zo op elkaar; ik schrok me dood :(

Qom is een heilige stad waar pelgrims van over de hele wereld naar toe komen en in het meest heilige complex moest Vief over haar sluier ook nog een chador dragen (zie foto). Gelukkig werden we toegelaten en het was erg bijzonder.

We zijn nu een paar dagen in Isfahan welke de `pearl of Persia` wordt genoemd; de mooiste stad in de islamitische wereld. We zijn nu in Perzie beland en het is gelijk te merken aan de vriendelijkheid vd mensen en de liberalere manier van kleden (hoofddoekjes zo ver mogelijk naar achter. Zij hebben het niet zo op de Arabieren, dat vinden zij oliegravers ...oid. Er zijn hier prachtige oude bruggen en Imam Square heeft enorme moskeeën met prachtig blauw; echt een sprookje. We hebben nu wel een hotel met handdoeken, schone lakens, een westers toilet en geen kakkerlakken en mieren in de badkamer en scheewende pelgrims op de gang. We zijn tot rust gekomen en begrijpen ook het systeem nu beter :) .

We reizen morgen verder Zuid- Oostelijk door Centraal Iran naar Yazd; 1 vd oudst bewoonde steden in de wereld met lemen huizen en romantische straten op de rand van de woestijn.

Ik probeer nog wat foto`s te plaatsen. Groetjes uit het Midden Oosten.

• 05 Maart 2009 - 09:09

Mique En Frans:

Dank voor jullie reisinfo
    Vief je kleding is in overeenstemming met de omgeving.
    Geniet van de reisdagen want de reisduur is kort,liefs en groeten van ons.

• 05 Maart 2009 - 10:56

G:

leuke outfit vief!
    houe zo!

• 05 Maart 2009 - 11:24

Famke:

Jaloezie... Ik ervaar niets anders dan Jaloezie...

• 05 Maart 2009 - 11:28

Poelie:

Sjeesus vief en remi!
    Wat gaaf dat jullie daar zijn, en wat n prachtige fotoos.We hebben elkaar al veel te lang niet gezien en gesproken,en moeten als jullie terug zijn maar eens flink onze reizen gaan bespreken!!!
    Heel veel reisplezier nog, en tot erna!
    liefs poelie

• 05 Maart 2009 - 11:35

Odet:

hoi vie en remy,
    mooie foto's! mooi reis verslag!!geniet ervan!!!
    dikke x odet

• 05 Maart 2009 - 12:05

Ernest:

"Ik ben ook wel eens achter de verkeerde vrouw aangelopen want van achter lijken ze zo op elkaar"

Dan doe je toch wat fout Remi :O Wat hebben we nou afgesproken ?

Nee vet man :D Ik hoor het allemaal thuis wel, moet je maar meer foto's laten zien !

• 05 Maart 2009 - 15:24

Sacha:

gaaf klinkt het. Vief, mooi! Moet je naar de Boterwaag ook eens aantrekken. Nee, gekheid klinkt echt heel mooi. Geniet van alles. Knuffel, ook van Ulf en Mika

• 05 Maart 2009 - 17:27

Geegy:

bedankt voor je iemeltje, dus weer op reis, gelijk heb je.
    samen veel reisplezier!
    groeten van ons allen.

• 08 Maart 2009 - 07:06

Dieb:

Hallo Reem en Vief, wat een indrukken doen jullie op. Lijkt mij echt geweldig. Naar Iran zou ik ook graag eens gaan. Bijzonder hoor. Leuk om julie ervaringen te lezen.Tot snel, liefs Dieb