Van Letland naar Estland - Reisverslag uit Käsmu, Estland van Remi - WaarBenJij.nu Van Letland naar Estland - Reisverslag uit Käsmu, Estland van Remi - WaarBenJij.nu

Van Letland naar Estland

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

18 September 2011 | Estland, Käsmu

Bedankt voor de reacties, dat vinden we altijd erg leuk. Voor de lezers die al jaren berichtjes krijgen; ik hoop niet dat jullie waarbenjij.nu moe zijn.

We zijn na ons fantastische verblijf in Gouja NP van Letland naar Estland gereden. In Letland ben ik door de politie aangehouden voor speeding en moest een boete betalen van omgerekend 20€. Ik reed 30km. te hard en moest gelijk afrekenen. Ik dacht dat ik gewoon op de snelweg reed maar klaarblijkelijk niet. Best goedkoop toch? Estland behoord ook tot de EU en is daarbinnen lid van de Europese Monetaire Unie en heeft het verdrag van Schengen (geen grenscontrole) ondertekend. We betalen dus in Euro. En route naar onze bestemming kwamen we nog een bord tegen met met een kaart van bijna dezelfde route die wij rijden (zie foto). Je ziet Berlijn, Warschau, Vilnius, Riga en Talinn en daarnaast ook Minsk.

We zijn flink in Noorderlijke richting doorgereden tot in het meest Noorderlijke puntje van Estland, Laheema NP, op een steenworp afstand van Rusland en Sint-Petersburg. Het is hier winderig en wat kouder. Hier heb ik vijf nachten gereserveerd in een, wat ze hier noemen, manor (oude landhuizen van Duitse Aristocraten/kooplieden in barokstijl gebouwd). Een soort landhuis met wat appartementen midden in het NP. Een fantastisch verblijf waar we een keuken en twee etages hebben en een enorme tuin met theehuis die grenst aan de Baltic Sea die over een paar maanden is bevroren. Lekker hoor, vloerverwarming ipv een haard die we niet aankrijgen.... En ook hier zijn wij de enige. Naast de eigenaar niemand te bekennen.

In Laheema NP leven Elanden, Brown Bear, Wolven en andere zoogdieren. Het bestaat vooral uit naalbossen en peninsulas met stranden en naast natuur ook cultureel erfgoed. We hebben een trail gelopen langs het territorium van een familie bruine beren. De markeringen van de brown bear goed zichtbaar belanden we in een zeer stil en dicht begroeid woud met steeds meer berensporen. Op het moment dat ik mij afvroeg of het wel verstandig is met een baby in de draagzak langs de biotoop van de bruine beer te lopen...... hoorden we in de stilte van het woud vrij dichtbij een lage, harde zware grom. Dat gaat echt tussen merg en been en dat is echt niet goed voor je hart. Ik hike tussen de wilde dieren op alle continenten vd aarde en ik wist gelijk waar dit over ging. Wegwezen hier...... De wouden hier strekken zich uit tot Rusland en Sibirie en op de foto`s bij de info is te zien dat deze bruine beren flinke proporties aannemen. Maar ze zijn niet gevaarlijk.

Vandaag zijn we voor een dagje naar de hoofdstad van Estland gereden, Talinn. Het lijkt erg op Vilnius en Riga maar het oude centrum is een stuk groter en wij vinden het de leukste van de drie. De binnenstad is opgeleukt met middeleeuwse attributen en daaromheen veel stadsmuren met torentjes en aanggrenzend een citadel. Morgen rijden we door de Letse provincie in Sovjet stijl een dagje richting de Sovjet Unie om o.a. de was te doen.

Ik plaats nog wat foto`s.
Groetjes uit Lahemaa NP!

• 18 September 2011 - 17:22

...speechless:

....echt weer heel tof en leuk om in den haag wat van dit, voor mijn gevoel, verre continent op te snuiven! Supermooie foto's, vooral die paddestoel ook, echt prototype paddestoel voor meneer prikkebeen....beren...men...jullie zien ze 'live', bij mij gaan ze gepaard met leeuwen en valkuilen :-), enjoy! Dikke groet, Mignon

• 18 September 2011 - 17:23

Pa En Ma:

Ja dit vind ik ook het mooiste als ik de fotos zie! En in dat theehuis mag je me wel op een
    bakkie leut vragen wat super mooi daar. Zo,n appartementje dat is toch prachtig. En als die
    beren niet gevaarlijk zijn... dan hoef je toch ook niet zo hard te rennen!!! HaHa.
    Geniet nog maar van de laatste week met zn 3e. Kus voor Anna N. En neem er zelf ook een.
    Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag

• 19 September 2011 - 16:56

Mique En Frans:

Alleen op een resort ,ja het seizoen loop daar ook ten einde,maar het ziet er goed uit.Leuk die paddestoel voor Anna-Nyira,net als die kabouter spillebeen,om er op te gaan zitten.Mooie foto's,
    zo beleven wij ook deels jullie reis.'n hele goede reis door naar Finland.Kus Mique en Frans.
    PS (in de vorige reactie stond een taalfout,sorry)

• 21 September 2011 - 19:49

Ria:

Leuk verhaal weer en mooie foto's. Supergaaf allemaal.
    En dank ook voor een stukje onderwijs!
    Geniet verder met elkaar! Liefs