Van Saigon liever naar Maleisie - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Remi - WaarBenJij.nu Van Saigon liever naar Maleisie - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Remi - WaarBenJij.nu

Van Saigon liever naar Maleisie

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

28 Januari 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Ik heb de afgelopen tijd door Vietnam gereisd en ben vooral in Centraal Vietnam gebleven en geindigd in het zuiden in Saigon. Maar de busreis van Laos naar Hue, die duurde focking lang. 11uur in een propvolle bus met heel veel dozen en ook vooral.... heel veel dozen. En in die dozen zit bijvoorbeeld rijst; alsof ze in Vietnam geen rijst hebben!? Het was even duwen en trekken voor het loket aan de grens maar het ging eigenlijk prima. Ik heb uiteindelijk maar 23 mensen laten voordringen. Of waren het paspoorten? Want die geven ze namelijk door. But nothing new to me. En is was weer terug in Vietnam.

In Hue heb ik de monumenten (Unesco) bezocht en de oude stad (citadel) bekeken. Ik ging daar ook naar de tempels buiten de stad met de brommer die ik nabij het hotel had gehuurd. Erg spannend tussen de chaos maar op een gegeven moment toeter je gewoon lekker mee. Wel voorzichtig gedaan want een verzekering krijg je er niet bij! Een bepaalde tempel lag zo ver buiten de stad (geen kaart) dat ik hopeloos was verdwaald in piepkleine dorpjes in de heuvels. Maar het was heerlijk op de scooter door het Vietnamese landschap.

Vervolgens ben ik met de open bus naar Hoi An gereisd. Maar die bus was helemaal niet open, daar werd iets anders mee bedoelt. Maar ja, het is een mooi traject van ongeveer vier uur door het groene, heuvelachtige Vietnamese landschap en daarna heb ik drie nachten een mooi resort aan Cua Dai Beach (Zuid Chinese zee) betrokken aan het strand vlakbij Hoi An. Soms ben je tijdens het reizen even toe aan vakantie. Helaas was het ineens 15 graden kouder en regen en wind; dus geen strand. En toen kreeg ik in de nacht ook nog koorts. Maar ik kon overdag toch gewoon weer op pad. De oude binnenstad van Hoi An (Unesco) en de tempels van My Son (Unesco) heb ik bezocht. De laatste op een gehuurde brommer. Een mooie rit van 1.5 uur door de bergen en het groene landschap.

Ik heb de trein van Danang naar Saigon genomen (19uur) waar ik twee dagen ben gebleven. Ik zat in een 4persoons slaapcoupe. Alleen er waren drie volwassenen en drie kinderen. Was mooie treinreis. Hanoi is echt veel leuker dan Saigon dus de tweede dag heb ik een dagtrip genomen naar Mekong Delta. Ik wilde vanuit Saigon eigenlijk naar Ankor Wat in Cambodja maar mijn paspoort is vol en het visum werd niet afgegeven. Omdat ik via Kuala Lumpur (KL) ook weer naar huis moet vliegen, ben ik vast naar deze hoofdstad gevlogen zodat ik nog een week naar Borneo kan. Dat ligt (voor een deel) namelijk ook in Maleisië en daar krijg je alleen een stempel. Ik wil daar op zoek gaan maar de (wilde)oerang oetang in het ropisch regenwoud. Weer een gouden tip van Vief. Maar ik ga eerst een paar dagen KL bekijken voordat ik de binnenlandse vlucht neem naar dat eiland.

Ik vind het niet erg dat ik uit Vietnam ben vertrokken. De Vietnamezen zijn alleen vriendelijk als ze aan je kunnen verdienen. De meeste zitten alleen achter je geld aan en verder interesseerd het hen niet. Ik heb vervelende dingen meegemaakt als het om geld ging wanneer ik een probleem had. Wanneer je kwetsbaar bent als je bijvoorbeeld al je papieren kwijt bent. Ze denken alleen aan zichzelf en USD. Hufters. Ik ben wel wat gewend maar hier is bijna geen echte vriendelijkheid zoals in Iran of Centraal Afrika. En dan die nepglimlach.... Ook tijdens het reizen zijn ze onbeschoft en snauwen ze je af. Gooien vieze blote voeten in je nek en wilde mij 10 uur lang op een krukje in het gangpad laten zitten zodat zo`n kutvietnamees 8 dozen rijst op mijn stoel kon zetten. Die heb ik gewoon in het gangpad gegooid. Gewoon ruzie in de bus, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Daarnaast is Vietnam qua religie en vooral natuur een slap aftreksel van respectievelijk Nepal/India en het grote China. Zeg maar een land zonder duidelijke identiteit. Ik heb mooie dingen gezien en natuurlijk ook aardige mensen ontmoet maar alleen het diverse typisch Aziatische straatbeeld is blijven hangen, en in het verlengde daarvan Hanoi. Dan is het veel armere Laos veel relaxter en veel leuker!

Plaats nog wat foto`s.
Kus aan de meiden thuis,
Groet uit KL,
Remi

  • 28 Januari 2012 - 10:03

    Remi :

    Ik ben net een paar uur in KL maar ik ga eerst een plu kopen... en kaplaarzen.

  • 28 Januari 2012 - 10:15

    Sacha:

    Ha remi

    Je verslagen weer met aandacht gelezen. Temeer omdat ik dezelfde reis heb gemaakt. Erg leuk die herkenbare dingen en plaatsen. Wat ik niet herken is je beschrijving van de Vietnamezen. Dat heb ik echt anders ervaren! Geniet nog van het laatste stuk!
    Dikke zoen van ons allen hier!

  • 28 Januari 2012 - 10:55

    Pa En Ma:

    Zo dat ziet er weer spannend uit zeg! Dan ga ik denk ook maar niet meer naar
    de chinees haha. Mooie foto,s joh. En op dat brommertje... je lijkt wel een
    chinees maar dan vriendelijker hoop ik! En nu maar duimen dat je de oerang oetan
    te zien krijgt dat ze niet snel wegslingeren als ze je zien!!! Nou zoon kalm aan en
    geniet nog van de laatste loodjes. Liefs van ons.

  • 28 Januari 2012 - 11:58

    Wim En Joke:

    Nu dat is weer allemaal spannend zeg? Die loepia verkopers zijn hier wel aardag maar dat komt dus omdat ze aan me verdienen. Dus je gaat daar niet meer naar toe. Ik hoop voor je dt je een aap tegenkomt hopelijk niet in je eentje. Ik zou heel erg gaan gillen kijk dan kijk dan en dan rennen ze weg. Nu geniet en voorzichtig. Groetjes Oom Wim, Tante Joke uit een koud Nederland

  • 28 Januari 2012 - 13:44

    Frans En Mique:

    Zo bromnozem,gelukkig is er geen handgemeen aan te pas gekomen in de bus,maar je moet je wel wat aanpassen aan de gewoontes van een land,heerlijk toch die stinkpoten in je nek !
    Was een mooie resort ,foto,hopelijk ben je weer beter en vergeet de nep glimlach maar gauw.
    Mique en ik hebben in de Singapore ook meegemaakt dat we iets te laat bij de bus terug waren en de bus vertrokken was.Wat betreft de vriendelijkheid van de bevolking heb je waarschijnlijk
    wel gelijk.Remi goede reis naar Borneo. Laat je niet inlijven bij de Oerang oetangs.
    Groeten Mique en Frans

  • 28 Januari 2012 - 15:47

    Vief & Anna-Nyira:

    ik zie het al helemaal voor me in de bus :) Je had helemaal gehad met die mentaliteit.
    Benieuwd naar de overige verhalen, Mignon ook dus we hebben vast een afspraak voor een borrel als je terug bent :)!
    Hoop voor je dat de regen iets minder wordt, afwachten.
    Zoen terug van ons.

  • 29 Januari 2012 - 09:09

    Ulf:

    Leuk om te zien wat je allemaal meemaak. Heb je droge voeten nog?
    Groet,
    Ulf

  • 29 Januari 2012 - 10:42

    Mignon:

    Jeetje, Remi, het klinkt allemaal als een realistisch sprookje en waarschijnlijk een reis waar je straks nog veel van kunt nagenieten...maar eerst nog het einde beleven...Geniet!

  • 29 Januari 2012 - 23:39

    Ria :


    Hi Remi,

    Wat een verhaal en een belevenissen weer! Ik had je best willen zien, toen jij de dozen rijst op jouw bedoelde plekje gooide. heel stoer en dapper van je! Als ik het goed begrijp raad jij het mensen af om naar Vietnam te gaan. Er zijn leukere landen. Vind jij het goed als ik jouw reisverslag aan een vriendin laat lezen? Zij wil met haar vriend deze zomer naar Vietnam. Het lijkt me slim om de ervaringen van jou mee te nemen bij hun besluit. Geniet nog lekker, en ik hoop dat je veel echte glimlachen tegenkomt!

    Liefs,
    Ria


  • 30 Januari 2012 - 00:07

    Ernest Le Roy:

    Sinds Ria, mijn moeder, de grip op mij verloren is, probeert zij mij nu via jouw verhalen op de rails te houden. Het feit dat ik elke dag drie uur lang college krijg over morfine en andere narcotica zegt uiteraard meer dan genoeg. Ook ik heb het niet makkelijk Remi. Zou overigens best vreemd zijn om dit tekstveld van 5 bij 20 centimeter volledig te vullen met gezwijmel over mijn leven. Vreemd omdat dit natuurlijk hét moment is om mijn interesse in jou te presenteren. Maar leuk dat je er uit jezelf over begint! Met mij gaat het goed, echt waar. Zit echter wel nog steeds te twijfelen wanneer ik nu een nieuwe televisie zal kopen. Tijdens het EK of het WK. Wat denk jij ? Dat noemen ze dan een 'luxe probleem', krijg lekker de ramban met dat verzachten en ge-relativeer van mijn problemen. Als ik daar mee zit, dan zit ik daar mee: punt! Wanneer heb jij eigenlijk voor het laatst een nieuwe televisie gekocht??

    Ben je laatste verhaaltjes vergeten te lezen, ga dat zometeen even inhalen. Zonder gekheid, doet me goed om het allemaal te lezen! Vooral het stukje over USD en Vietnamezen maakt mijn schuldgevoel jegens het pesten van dat Vietnameesje mongooltje minder groot. Ben jaloers op jouw reizen en het feit dat het allemaal kan en mag. Lief van Vief ook, en natuurlijk van je andere meisje! Ben benieuwd of zij ook zo'n globetrotter wordt. Zal leuk zijn als zij wel reisleidster of antropoloog wordt, doet ze dan iig. een stuk slimmer dan kantoorheld Remi. Grapje ! Het is maar goed dat de wereldkaart in de slaapkamer nog lang niet vol is, je hebt de komende 50 jaar nog genoeg te doen.

    Ik hoop dat jij tegen die tijd bij mij je vaccinaties haalt en dat ik te zijner tijd met jouw dochter een biertje kan drinken op de vrijdag middag borrel !Nog heel veel plezier, ervaringen en geluk gewenst. Ga je vorige stukjes even lezen.

    PS: Zodra je terug bent even biertje doen en Vietnamees halen in Den Haag. Dan drinken we het biertje op en gooien we de afhaalmaaltijd door de voorruit heen!

    Het ga je goed,

    Ernest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Alle reizen

Alle reizen

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2017

Nighttrain to Georgia

25 December 2016

kerst in Bakoe

25 Augustus 2016

De grondeekhoorn en de beluga

18 Augustus 2016

Oost Canada overschat

05 Augustus 2016

IJsland onderschat
Remi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 132659

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 31 December 2020

Alle reizen

Landen bezocht: