Zim2Zam - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Remi - WaarBenJij.nu Zim2Zam - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Remi - WaarBenJij.nu

Zim2Zam

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

24 April 2015 | Zambia, Lusaka

Ik heb dus eerst de Victoria Falls aan de kant van Zimbabwe bekeken en daar 2 nachten geslapen. Een spektakel hoe het water van de Zambezi, die de grens vormt tussen Zambia en Zimbabwe, met veel geweld naar beneden valt. Een enorme kloof in de aarde. Echt onwerkelijk maar iets teleurstellend. Wellicht omdat de regentijd net is afgelopen en er zo veel water valt dat je op veel plekken door de nevel niet de hele gorge in kan kijken en je zeer nat wordt. Daarnaast is Igazu echt mooier en veel groter en biedt veel meer wandelingen, betere viewplatforms en beleving. Hier ben je al in een paar bijzondere uren uitgekeken.

En omdat ik toch in Zimbabwe was voor de watervallen ben ik maar even gebleven. Ik heb in Vic Falls een auto gehuurd en een paar honderd km door Zimbabwe gaan touren naar Hwange NP. Oh! Police checkpoint! Ik was op alles voorbereid in dit corrupte land en zijn vraag kon ik niet beantwoorden. Sir, what is the capacity of this car? Wat? Is dit een strikvraag? Weet ik veel. In Zimbabwe is het meer heuvelachtig, heeft prachtige grote Baobab bomen (mijn favoriet) en natuur, wonen mensen in rondavels in de wildernis en lopen met de plu tegen de zon en met van alles op hun hoofd. Zimbabwaanse Pindakaas is erg vies! Hwange NP is het enige NP tijdens mijn reis waar je met een normale auto kan rijden over een paar gammele en zanderige wegen vandaar dit plan met de autohuur. Ik sliep daar drie nachten in een eenvoudige hut in een stil kamp met gammel hekje in het NP en een gewapende ranger zorgde voor veiligheid. Het was weer even wat anders in mijn autotje rondrijden tussen de wilde dieren, geen bereik, veel kuilen en zand en ik kan niet eens een wiel wisselen. Ben verstandig geweest en niet te ver gegaan. Ik word ouder. Heb daar wel de Cheetah gezien en gefotografeerd en leeuwen op gnoe zien jagen. Mensen waren jaloers. Olifanten kunnen vrij migreren naar Botswana en gaan zelfs tot Chobi rivier waar ik ben geweest. Itt Botswana wordt in Zimbabwe veel gestroopt. Heeft met de autoriteiten te maken. Hier zijn cyaankali blokken gevonden heb ik begrepen en dat in opdracht wordt gehandeld van Mugabe. Voor ivoor.

Vervolgens ben ik terug gereden naar Vic Falls, auto ingeleverd en de volgende morgen naar de grens met Zimbabwe gegaan (vlakbij) en over een grote brug over de machtige Zambezi naar Zambia gelopen. Wow, dat was de beste grensovergang die ik ooit heb gezien. Mijn visum uit Brussel was in orde en ik heb gelijk de Zambiaanse kant van de watervallen bekeken en heb daarna 2 nachten in Livingstone geslapen vernoemd naar de gelijknamige ontdekkingsreiziger. Livingstone is gestorven in Zambia agv van malaria. Hoe zat het ook alweer met mijn pillen? Deze kant van de watervallen had iets betere views en veel regenbogen. Ik heb daar buiten de stad een schooltje bezocht voor kansarme kinderen alleen het was vakantie. Toch een indruk gekregen en ze hebben bijna niets voor de kinderen. Zitten soms op de grond etc. Schuldgevoel blijft me wat bij als ik een vergelijking maak met hoe mijn dochter op school zit. Heb een donatie gedaan maar wat kan je doen?

Vervolens heb ik een bus genomen van Livingstone naar Lusaka (8uur) door Zambia. Er gebeurde echt van alles behalve meters maken. Ik kwam aan in een chaotisch busstation en werd bijna uit de bus getrokken door hawkers en kon met mijn spullen nauwelijks het gebied verlaten door de drukte. Naarmate ik naar het Noorden reis wordt het wat chaotischer, gasten staan achterin jeeps met harde muziek en maffe rastafari's. Ik besef mij dat ik in een ander deel van Afrika ben maar Zambia is ook schattig en ik zie veel kleuren bij de kleding van vrouwen en gekeurde groenten. Ook Lusaka is een grote, rauwe en chaotische Afrikaanse hoofdstad. Ik slaap hier nu 2 nachten teneinde straks de stad te gaan bekijken. Ik wil bepaalde chaotische markten en busstations bezoeken waarover wordt gezegd dat je 100% wordt beroofd en zijn gelegen aan slobbenwijken met een slechte reputatie dus ik heb een gids geregeld to cover my six. Maar hij heeft beloofd ook naar de slobbenwijken te gaan en mij te leren hoe men hier leeft en hoe het systeem werkt. Nou, lessons learned in Gabs, ik ga in alleen mijn onderbroek. Net als in Centraal Afrika word ik hier voor het eerst weer Muzungu (witte man) genoemd en zie voor het eerst moslims. Ik reis richting huis maar voel mij verder weg dan ooit.

In Lusaka heb ik een 4 daagse georganiseerde reis geboekt die ik morgen before dawn ga maken naar South Luanga NP in het Noorden van Zambia. Deels prive geregeld voor 4 dagen. Inclusive everything en ensuite tent dus ik kan even achterover zitten en naar Zo Stil van Blof luisteren en daarbij het Afrikaanse landschap als een film aan mij voorbij laten gaan. Een trip van 10 uur met de auto dwars door Zambia.

Groet,
Remi

  • 24 April 2015 - 06:37

    Bram:

    wat een avontuur....wordt tegenvallen als je hier straks weer min of meer in het gareel moet.... geniet er nog maar ff van...

  • 24 April 2015 - 08:08

    Kim De Haas:

    Woohh Remi,
    Echt Sirieus vet cool waar je allemaal geweest ben ik ben bijna jaloers

  • 24 April 2015 - 09:43

    Berna:

    Remi, mooi verslag weer! Ik geniet mee, maar ben toch blij dat jij in die mensenmassa's zit en niet ik. Geniet van het staartje. CU in the office.

  • 24 April 2015 - 10:02

    PA EN MA:

    Ha witte man, je moet ook meer in de zon gaan zitten. Prachtig de Foto,s en die regenjas haha je
    lijkt wel een monnik! GSM dus niet mee nemen in de slobbenwijk. kijk maar goed om je heen en
    nog een mooie week gewenst. Liefs van ons.

  • 24 April 2015 - 16:00

    Riaverbeek:

    Hi Remi, wat een prachtige foto's! Wat heerlijk om in zo' compleet andere wereld te zijn!
    En die politie? Mocht je zomaar verder rijden?
    Blijf genieten, hou ons op de hoogte! Liefs!


  • 24 April 2015 - 21:01

    Vief:

    had die watervallen toch graag gezien!
    Mooi he die rondavels. Heb je er eens een van binnen mogen bewonderen? Zouden die er nu net zo uit zien als toen wij die hadden in dat park in Z-A? Hoe doen ze dat met grote gezinnen?
    De foto's zijn weer prachtig dus de realiteit zal wel een onwaarschijnlijke pracht zijn!
    toedeloe.
    kus

  • 25 April 2015 - 11:58

    MIQUE EN FRANS:

    NEE, 'N BEETJE RONDTOEREN TUSSEN DE WILDE DIEREN ZOU NIET ONZE KEUS ZIJN.
    JE WEET MAAR NOOIT WAT ER KAN GEBEUREN.
    GELUKKIG IS JOU NIETS OVERKOMEN EN WIJ HOPEN DAT HET ZO BLIJFT.
    GOEDE REIS VERDER EN TOT DE VOLGENDE BELEVENISSEN.GROETJES VAN ONS.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Alle reizen

Alle reizen

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2017

Nighttrain to Georgia

25 December 2016

kerst in Bakoe

25 Augustus 2016

De grondeekhoorn en de beluga

18 Augustus 2016

Oost Canada overschat

05 Augustus 2016

IJsland onderschat
Remi

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 132644

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 31 December 2020

Alle reizen

Landen bezocht: