ronde van Qatar - Reisverslag uit Doha, Qatar van Remi - WaarBenJij.nu ronde van Qatar - Reisverslag uit Doha, Qatar van Remi - WaarBenJij.nu

ronde van Qatar

Door: Remi

Blijf op de hoogte en volg Remi

20 December 2015 | Qatar, Doha

Ik ben op het Arabisch schiereiland gekomen door omstandigheden in de Sinai. Ik zou namelijk vliegen naar Sharm el Sheikh om daar mijn duikdiploma te halen. Maar alle vluchten van Turkish airlines en veel andere maatschappijen zijn tot na de wisseling geannuleerd omdat het vliegveld niet veilig is. Toen kon ik gratis omboeken naar Doha (een veel duurdere vliegreis) zodat ik kon duiken in de Perzische Golf. Maar ik kwam er op zo'n korte termijn niet uit met de duikschool over opleiding en duikdagen en kosten. Je kan na en voor het vliegen niet duiken en het kwam qua schema dus niet uit. Ik had nog een reis op de plank liggen om de steden aan de golf te bekijken dus voor een prikkie naar Qatar vliegen kwam goed uit. Ik vlieg hier nog wel wat in het rond om de skylines van de golfstaten te bekijken gelegen aan de blauwe Perzische Golf. Ik ben 2 keer geweest in deze regio in Oman, Abu Dhabi en Dubai. Ik had gekozen voor een connectie van 8 uur in Istanbul zodat ik nog even de Aya Sofia kon zien bij verlichting en een hapje kon eten bij die gezellige brug. Ik was daar vorig jaar nog dus ik ken de weg. Dat soort stopovers zijn onbetaalbaar maar gratis.

Goed, afgelopen woensdagochtend vloog ik dus via Istanbul naar de hoofdstad van Qatar, Doha gelegen op het Arabisch schiereiland aan de Perzische Golf. Een land zo groot als Luxemburg. Een stad waar de oliedollars rijkelijk vloeien, bouwdrift niet te stoppen is, en is gericht op het Westen. Ingeklemd door Saoedi Arabië en de golf kan je hier eigenlijk alleen met het vliegtuig komen. Ik ben hier 4 dagen om de zaak te verkennen. De moskee roept op tot het gebed, soenitische islam en dure auto's. HQ van Al Jazeera. Prachtig zender. Straaljagers vliegen intimiderend laag over de stad op weg naar het front in Irak. Flaneren over de corniche in burka onder de wolkenkrabbers met het oog op het Westen. Maar Qatar is conservatiever dan andere golfstaten. Varkensvlees, porno, Israëlische produkten en alcohol zijn verboden. Alleen in de duurste hotels mag je als niet moslim een biertje doen voor 15euro. Hij zocht naar Israelische stempels in mijn paspoort bij aankomst. Hij moest er van zuchten want er staan er veel in. Maar 20procent van de bevolking is Qatari en de rest komt met name uit Pakistan, India etc en zijn moderne slaven van de Qatari. Was in Oman ook zo. Met geld kan je alles kopen. Zelfs het WK voetbal. Een wereld waar culturen leven in een schijnwereld. Een wereld van geld. Een letterlijk gemaakte wereld. Verbaas je niet als je in een willekeurige mall tegen een schaatsbaan aanloopt of een skibaan. In de woestijn waar het zomers 50 graden kan worden. Het weer is nu fantastisch en rond de 25graden onder een blauwe hemel. In Waqif soeq komen op een paar hippe terrassen ook jonge Qatari vrouwen in prachtige islamitische kleding maar zonder hoofddoek. Arabische prinsessen versierd met henna en sieraden en met grote donkere ogen die zich niet verschuilen achter die beeldschone zandkleurige huid. Mannen hier tolereren dat iets meer dan voorheen. Thank god....

Damn, die skyline van Doha is prachtig en gelegen aan het water. Vooral na zonsondergang is het mooi. Staat in de top 10. Net als 20 andere skylines. Het was ook nog independence day met militaire parades, vliegshows, en duizenden mensen die aan de 8km lange corniche keken hoe de Qatari uit hun rijdende jeeps hingen met vlaggen. Wat een chaos maar heel indrukwekkend. Het mocht wat kosten. Toch net iets anders dan koekhappen en wc werpen op koningsdag. Een soort carnaval in Rio maar dan zonder drank en met kleding. Dit pak je mee. Dat maak je mee.

Ik had een auto gehuurd en ben bezweet door het verkeer de stad uitgereden naar de woestijn langs enorme bouwplaatsen waar stadions worden gebouwd. Ik schok me rot van de benzineprijs, .24eurocent. Op de lange stukken asfalt kon ik met mijn ipod in mijn oren de woestijn aan mij voorbij zien komen en dacht aan mijn roadtrip door Oman en vorig jaar Jordanië met mijn liefjes. Als ik van de weg afging de woestijn in omdat ik een geologisch sediment of archeologische site wilde vinden, was het goed opletten met al dat zand en soms wist ik niet meer hoe ik terug naar de weg moest. Het meeste kon ik natuurlijk niet vinden of het was er gewoon niet but trying was half the fun of it. Als ik een Arabier tegenkwam zag ik hem kijken; wat doet die gast hier? Nou gewoon, een beetje rondrijden in Qatar opzoek naar zaken waarvan ik het meeste niet kan vinden. Een Arabisch kasteel (Unesco) vond ik wel. Uren niemand gezien, werd mijn weg geblokkeerd door - je gelooft het niet - een wielerronde in de woestijn met de finish bij dat kasteel. Laat mij lekker met rust. Hele toestand maar ik kon er toch komen. Ze vinden het gewoon leuk dat ik wat Arabisch spreek en helpen je dan graag. Maar er was uiteraard ook een Hollandse ploeg (zie foto) en die vonden het bijzonder wat ik deed. En jullie dan? Zoals Freek Vonk altijd zegt, het was weer een fantastisch avontuur.

Vandaag moet ik wat dingen regelen en kan nog naar een falconsoeq en nog een andere soeq waar ik wat langer wil blijven.  Vannacht, vroeg in de nacht, vlieg ik van Doha naar Manama (35min), de hoofdstad van Bahrein. Eveneens ingesloten door de golf en Saoudi Arabië maar nog kleiner en niet groter dan Brabant. Daar worden de sjiieten onderdrukt door de soennieten.

Ik poog nog wat foto's te plaatsen. Remi

• 20 December 2015 - 09:14

Mignon:

Geweldig, Remi! Weer met veel plezier je verslag gelezen....die overdag foto van Doha, had zo een plaatje uit een nieuwe Sci-Fi film kunnen zijn! Heel veel avontuur en plezier nog en alvast een mooi 2016 (voor mij dit jaar vanuit Hong Kong, vlieg er dinsdag heen, nog tips?), dikke groet, Mignon

• 20 December 2015 - 10:15

Vief:

Had graag mee gegaan met dat tripje door de woestijn en dat kasteel bekeken. Top!
    Ook de foto's van Doha komen binnen, heerlijk dat gevoel een heel andere wereld in te stappen.
    Hoop dat de vlucht vanavond een beetje te doen is....altijd afwachten zoals we weten.

tot mais en een dikke zoen

• 20 December 2015 - 11:09

PA EN MA:

Ha Remi, leuk je verslag. bijzonder dat je juist daar een fietsploeg tegen komt!
    En wat een lekker weer. Geniet en kalm aan he. Goede reis verder. liefs van ons.

• 20 December 2015 - 13:28

Anna-Nyira:

hoi papa,
    ik hoop dat je snel terug bent.
    Ga je ons nog bellen met Skype?
    de foto's van jou bij de auto en de kameel vind ik het leukst.
    dikke kus papa

• 20 December 2015 - 14:17

Tante Joke:

Hoi Remi, wat een reis weer. Wat is de Aya Sofia toch een geweldig gebouw. Maar die sky line van Doha is ook geweldig, lijken net bommen wonen daar nu mensen in? zou er niet in willen wonen. Leuk van die wielrenners zo zie je maar Nederlanders kom je overal tegen. Ik neem aan dat je met die auto door de woestijn ben getrokken en niet met een kameel, al hoewel ik zie je er wel voor aan. Nu nog veel plezier en voorzichtig aan he. Groeten van ons

• 20 December 2015 - 14:59

MIQUE EN FRANS:

Hoi Remi, indrukwekkend zijn de bouwwerken van Doha op de foto, jammer dat het duiken niet door kon gaan, geniet nog van de komende bezienswaardigheden en groeten van ons.

• 20 December 2015 - 15:16

Ria Verbeek:

Hi Remi,
    Wat heerlijk om even iets te proeven van zo'n andere wereld!
    INDRUKWEKKEND
    Geniet,
    Liefs,
    Ria

• 20 December 2015 - 23:44

Bram:

Tjsa als ik die foto's zo bekijk, begrijp ik wel dat je liever daar dan in de huiskamer op Z21 was. Geniet ervan; ik geniet nu van een leven zonder dagelijkse verplichtingen (ook lekker :-) )

• 21 December 2015 - 08:20

José Jacobs:

Ha Remi,

Wat een fascinerende foto's. Die van de overstekende moslim ontbreekt nog in mijn uitdijende verzameling curieuze waarschuwingsborden.
    Heel bijzondere combi: die hi-tec skyline en dan een kameel. Nog veel plezier!

• 21 December 2015 - 12:54

Bernard:

Pak je toch maar even mooi de Tour of Al Zubarah mee op je vakantie. Puik!

• 22 December 2015 - 14:33

Poelie:

Mooi verhaal weer!!!Veel jolijt nog Rémi!
    Liefs Mink en Poelie vanuit la douce france!!!

• 23 December 2015 - 20:05

Famke:

Hier ben ik! Ik hoor dat je me heb gemist!
    Coole reis doe je weer.
    Xxxx