Rondje compleet in Servië - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Remi - WaarBenJij.nu Rondje compleet in Servië - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Remi - WaarBenJij.nu

Rondje compleet in Servië

Blijf op de hoogte en volg Remi

26 September 2012 | Servië, Belgrado

Toen we via de Snaking Mountain Road in Macedonië naar een startpunt voor een hike waren gereden in Galacia NP ging het weer van zon naar slagregens met 10 meter zicht. Helaas geen hike maar terug gereden via Lake Prespa naar Lake Ohrid. In de ochtend overigens nog een fantastisch Romaans Byzantijns klooster bezocht ergens in de bergen, Sveti Naum. Het valt ons op dat er veel meer cyrillisch schrift wordt gebruikt dan latijns. Via Mavrovo NP zijn we naar de hoofdstad van Macedonië gereden, Skopje en het weer was de afgelopen week echt fantastisch met rond dertig en zeer blauwe luchten. We hebben een paar dagen een hotel genomen in Skopje en besloten niet naar Kosovo te gaan omdat wij en de auto daar niet verzekerd zijn. Erg teleurgesteld. Deze stad is in 1963 grotendeels verwoest door een aardbeving maar heeft nog een oud Ottomaans deel met een fantastisch fort en Turkse badhuizen. Het nieuwe deel van Skopje bestaat vooral uit betonnen communistische bouwwerken en een centrum met zeer veel grote nieuwe standbeelden die de geschiedenis weergeven van dit land. Erg bijzonder van dit nieuwe deel over een brug te lopen naar het Ottomaanse deel dat totaal anders is.

Van Macedonië zijn we langzaam de terugweg naar huis gaan rijden door het mooie Servië via het hete Zajecar aan de grens met Bulgarije. In deze uithoek van Servië zijn we twee nachten in een hotel gebleven in het vervallen en nietszeggende Zajecar met zwerfhonden en ratten op straat teneinde naar een Romaans Byzantijnse opgraving Romuliana (Unesco) in de buurt te gaan. Precies zoals ik het graag zie, zuilen onder een blauwe lucht en niemand te zien. Omdat we ruim de tijd hadden en omdat het niet ver weg was, zijn we ook een dag naar de Donau in Vidin, Bulgarije gereden, waar deze rivier de grens vormt tussen Servië, Roemenië en Bulgarije. Een soort Vaals maar dan net iets anders. Het Romaans Ottomaans kasteel ligt mooi aan de Donau. Bulgarije, wat een armoede en overal zwerfhonden, afval en slechte wegen, in Montenegro is het beter geregeld. Vervolgens zijn we van Zajecar naar Belgrado gereden, van waaruit Joegoslavië werd bestuurd. Wat een enorme stad aan alweer die Donau. Veel grote en drukke pleinen en architectuur van de Donaumonarchie, Ottomanen en sovietbuildings. Een stad die zo vaak aan de frontline heeft gelegen.

Zo de verhalen te lezen lijkt het allemaal vanzelf te gaan. Niets is minder waar. Een dergelijke route met een kind van 20 maanden is keihard werken, organiseren, plannen en elke keer weer die veiligheid en boodschappen en overnachtingen zoeken op elke nieuwe plaats. Maar door ervaring en taakverdeling is het allemaal veel beter gegaan dan verwacht. We hebben allemaal witte strepen over onze voeten van de zon. We hebben angstig en hoog in de bergen gereden over grote fietspaden naar kloosters en uitzichtpunten, en dan die focking tegemoetkomende auto. De Balkan heeft prachtige natuur en we hebben waanzinnige hikes gemaakt maar de combinatie met historische binnensteden en antieke steden (opgravingen), kloosters, kerken, kastelen en de gedifferentieerde religie en cultuur maakt het de moeite waard. Fresco`s en iconen, het kruispunt tussen Romaans en Byzantijns tussen orthodox en islam, tussen west en oost en van veel oorlog. Van Belgrado zullen we morgenvroeg in drie dagen naar Voorburg rijden waar we zaterdagmiddag hopen aan te komen. Ik hoop dat jullie door mijn verslagen iets hebben meegekregen van de Balkan.

Ik plaats nog wat foto`s.
Kus van ons.

• 26 September 2012 - 18:50

PA EN MA:

HA TREKKERS ZIE IK DAAR PIPPI LANGKOUS ??! WAT MOOI IN SKOPJE .
    JULLIE ZULLEN DUS WEL MOE ZIJN EN GAAN VAST WEER EEN VOLGENDE
    REIS BOEKEN OM BIJ TE KOMEN. HAHA. DOE VOORZICHTIG OP DE TERUG
    WEG HE! REMI ALVAST GEFELICITEERD MAAK ER MAAR EEN GEZELLIGE
    DAG VAN AL IS DAT NATUURLIJK VEEL IN DE AUTO. ANNA NIJIRA MOOI
    ZINGEN VOOR PAPA HE!!! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxVOOR JULLIE.

• 26 September 2012 - 22:03

Ria Verbeek:

Wat een reis, wat een mooie foto's en wat een leuk kind hebben jullie toch!
    Sterkte en ook een leuke en mooie terugreis gewenst. Met taart Remi, dat hoort erbij!
    Liefs,
    Ria

• 26 September 2012 - 22:48

Sacha:

Is t al weer voorbij???? Ik begon er net in te komen:-))))
    Rijd voorzichtig!!!
    Kus!

• 27 September 2012 - 08:55

Berna:

In een woord: geweldig! Na al die belevenissen zou ik jullie haast geen veilige terugreis door die andere westerse wereld hoeven wensen.... maar ik doe het toch. Remi, ikzie je dinsdag weer :-)

• 27 September 2012 - 09:46

Ulf:

Foto 3 lijkt wel een UFO landing!!!
    Ulf

• 27 September 2012 - 11:34

Mignon:

Echt weer waanzinnig!!! :-)))

• 28 September 2012 - 16:05

Mique En Frans:

Bij deze Remi, van harte gefeliciteerd met je verjaardag,inderdaad mooi heldere foto's en we zijn hierdoor met jullie mee kunnen reizen. goede terugreis en welkom thuis in Voorburg,Doeg.